جوزپه ڤردي

(تم التحويل من جوسپه ڤردي)
جيوسپي ڤردي
Verdi.jpg
بوررتريه لجيوسپي ڤردي من أعمال جيوڤاني بولديني عام 1886
الميلاد 10 أكتوبر 1813
رونكولي، إيطاليا
الوفاة 27 يناير 1901
ميلانو، إيطاليا

جيوسـِپّي ڤـِردي (Giuseppe Verdi) عاش (و.1813 رونكولي - 1901 ميلانو) هو مؤلف موسيقي إيطالي. ألف العديد من الأعمال الأوبرالية (على غرار عايدة وعُطيل)، كما كتب قُداسا جنائزيا (Requiem) عام 1874م. كان له حِس طبيعي أهله لكتابة الأعمال المسرحية، عمل على مواصلة مسيرة مواطنيه "بليني" و "روسيني" في ترسيخ التقاليد الأوبرالية الإيطالية في مواجهة التيار الجديد المتأثر بأعمال "ريتشارد ڤاگنر".

ويعد أحد أبرز مؤلفي الأوبرا الإيطاليين في القرن التاسع عشر الميلادي. تؤدى أعماله في الوقت الحاضر أكثر من أعمال أي مؤلف أوبرا آخر. أنتج فيردي في الفترة 1851 - 1871م سلسلة من الروائع تشتمل على ريغوليتو (1851م)؛ التروفاتوري (1853م)؛ لاترافياتا (1853م)؛ صلاة المساء الصقلية (1855م)؛ سايمون بوشانيفرا (1857م)؛ تم تنقيحها (1881م)؛ حفلة تنكرية (1859م)؛ لافورزا دل دستينو (1862م)؛ دون كارلوس (1867م)؛ عايدة (1871م) التي ألفها لمناسبة الاحتفال بفتح قناة السويس. ألف فيردي 25 أوبرا وكتب نصوص كل أعماله الأوبرالية بالإيطالية ماعدا أوبرا صلاة المساء الصقلية، ودون كارلوس اللتين كتب نصوصهما بالفرنسية.

اكتسب فيردي شهرة عالمية وذلك لبراعته الفائقة في التأثير المسرحي، خصوصًا الألحان المليئة بالحياة والنابضة بالحيوية التي تتميز بها أعماله الأوبرالية. أخذ الكثير من حبكة أعماله الأوبرالية من مسرحيات دراميين مشهورين مثل فيكتور هوجو وفريدريش شيلر ووليم شكسبير. وكتب فيردي ألحانا كثيرة لفنانين اشتهروا بتميّزهم في الغناء الفردي، كما كتب لمجموعات صغيرة من المغنين. أصبحت جوقته الأوبرالية مشهورة في كل أنحاء العالم.

أصبح فيردي الوطني الثائر والغيور على بلاده رمزًا لكفاح إيطاليا لأجل استقلالها عن النمسا في منتصف القرن التاسع عشر الميلادي، فقد كان في صراع دائم مع السلطات النمساوية لشعورها بأن أعماله الأوبرالية تُذْكي الحس القومي عند الإيطاليين. وقد أصبحت موسيقى أعماله الأوبرالية، خصوصًا موسيقى أوبرا نابوشو وأوبرا اللومباردي شعارًا للحركة الوطنية الإيطالية .

فهرست

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

حياته

The early years: Le Roncole, Busseto and Milan

Verdi's birthplace at Le Roncole

ولد فيردي في لورونكول بالقرب من پارما. ودرس الموسيقى وهو صبي في بوزيتو (مدينة قريبة من موطنه). وحاول في عام 1832م الالتحاق بمعهد الموسيقى في ميلان ولكن طلبه رُفِض لكبر سنه ولافتقاره للتدريب الأكاديمي الكافي، فبدأ في أخذ دروس خصوصية في ميلان .

1820 to 1832: Musical education in Busseto

Verdi, aged 11, as organist in Busseto.(19th Century Liebig Company trading cards)


Don Pietro Seletti, Verdi's teacher at the Ginnasio
Ferdinando Provesi, Verdi's early music teacher


1832 to 1834: Musical education in Milan

Italian opera composers active in the primo ottocento and influential on Verdi and his music: (clockwise from lower left) Gioachino Rossini (retired after 1829); Vincenzo Bellini (died in 1835); Luigi Ricci; Saverio Mercadante; Gaetano Donizetti, all still active in Verdi's early years


1834 to 1839: Return to Busseto

Margherita Barezzi,
Verdi's first wife.
(La Scala Museum, Milan)


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Beginnings as an opera composer

1839 to 1840: Return to Milan; first opera, Oberto

Portrait of Verdi, 1839-40 by Molentini


لاقت أوبراه الأولى أوبيرتو، نجاحا منقطع النظير في عرضها الأول في لاسكالا (دار الأوبرا الأولى في ميلان) وكان ذلك في عام 1839م. وماتت زوجته الأولى واثنين من أطفاله في الفترة 1838 - 1840م. لكن المؤلف المفعم بالأسى والحزن والحسرة استطاع كتابة أوبرا كوميدية سماها أون جيورنو دي ريغنو لم يحالفها النجاح عند عرضها عام 1840م.

Nabucco

Original costume design for Nabucco, 1842

Nabucco (9 March 1842, La Scala, Milan). After the failure of Giorno, Verdi vowed never to compose again, but in "An Autobiographical Sketch" written in 1879, he tells the story of how Merelli twice persuaded him to write a new opera.[1] However, the distance of 38 years may have led to a somewhat romanticized view (or, as Julian Budden puts it: "he was concerned to weave a protective legend about himself [since] it was all part of his fierce independence of spirit".)[2]

ولكن أوبراه الثالثة نابوكو، أهلته أن يكون في مقدمة مؤلفي الأوبرا في ذلك الوقت.


1844 to 1846: Busseto and Milan; Commissions from Rome, Milan, Naples, and Venice

The beginning of Verdi's and Muzio's years together

Emanuele Muzio, Verdi's pupil and assistant


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

1845: Verdi becomes a landowner

1846 to 1847: Milan, then Macbeth for Florence

Verdi's period of rest and recovery in Milan

Baritone
Felice Varesi
(Lithograph by Josef Kriehuber, 1843)
Antonio Barezzi


June 1847 to July 1849: Verdi in London and Paris

Operas for London, Paris, and Trieste

Jenny Lind
(Eduard Magnus, 1862)
Jérusalem, act 3, sc. 2


Verdi's relationship with Giuseppina Strepponi

Giuseppina Strepponi
(date unknown)

April 1848: Verdi and the Risorgimento

The "Cinque Giornate": Verdi hurries to Milan; then Busseto

"Five Days of Milan", 1848


July 1849: Verdi and Strepponi return to Italy

The Palazzo Dordoni (now the Orlandi), 56 via Roma in Busseto


1849 to 1859: Verdi's "Middle Period"

The music of the "Middle Period"

Final scene from Verdi's Luisa Miller, 1849


July 1849 to May 1851: Verdi and Strepponi at the Palazzo Dordoni

Present-day sign outside the Palazzo Orlandi


May 1851 forward: Verdi and Strepponi at Sant'Agata

Villa Verdi at Sant'Agata,
as it looked between 1859 and 1865


The "Galley Years": operas from Luisa Miller to La traviata

Verdi in the 1850s around the time of Rigoletto

1853 to 1859, the "Galley Years" come to an end

December 1855 to July 1856: Return to Sant'Agata

1857: Return for a year of tranquil country life

Angelo Mariani

Early 1858 to February 1859: Naples and Rome for the final "Galley Year"

Verdi confronting the Naples censor when preparing Ballo, (1857-58 caricature by Delfico)
Verdi in 1859


Verdi and Strepponi marry

Plaque at the church commemorating Verdi's marriage

Giuseppina had given a hint of their plans in her letter to De Sanctis of 21 May: Writing to him she gave affectionate greetings to [my godson Giuseppe and his mother] and then wrote "Teach them to say 'Peppina Verdi' this autumn".[3]


The operas from Les vêpres siciliennes to Un ballo in maschera

Les vêpres / I vespri by Alessandro Focosi

Les vêpres siciliennes: (13 June 1855, The Opéra, Paris) Scribe missed his July 1853 deadline, and Verdi went to Paris to negotiate directly, the solution being that a revised version of Le duc d'Albe (originally written for Donizetti) would be used in place of an original subject.[4] However, Le duc was an opera written about 20 years before and very much out of date by then. Verdi demanded a "standard" fifth act to make it a true grand opera.[5]


Simone Boccanegra Ricordi.jpg


1862 to 1893: The "Late period"

The operas of the "Late Period"

Caricature of Verdi, 1860
(by Melchiorre Delfico)

Late 1859 to 1862: Return to living at Sant'Agata

Verdi enters Italian politics

Verdi meets King Vittorio Emanuele, 15 Sept 1859
Cavour, in 1861

1861: Verdi agrees to compose for St Petersburg

Verdi in Russia, 1861-62


1867 forward: Verdi and Strepponi winter in Genoa

Villa del Principe, 1880s.
(photo: Alfred Noack)


Giuseppe Verdi in 1876
by Ferdinand Mulnier
Verdi conducting Aida in Paris, 1881

The last compositions

Giuseppe Verdi in Vanity Fair (1879)
man in 16th century costume sitting in chair
Victor Maurel as Iago in Verdi's Otello

Last years

Verdi's grave at Casa di Riposa, Milan


Role in the Risorgimento

Verdi's bust outside the Teatro Massimo in Palermo
Painting "Viva VERDI" slogans


وبعد إنجازه لأوبرا عايدة عام 1871م، قرر فيردي اعتزال التأليف، وكان ذلك بسبب الشيخوخة والمرض. ولم يقدم فيردي عملاً مهمًّا سوى قداس راحة الموتى الذي كتبه تخليدًا لذكرى المؤلف الإيطالي ألساندرو مانزوني، وذلك في الأعوام الستة عشر التي تلت قرار اعتزاله.

عاد فيردي إلى التأليف مرة أخرى في منتصف ثمانينيات القرن التاسع عشر الميلادي، وذلك استجابة لطلب كريم من صديقه أريغو بويتو وهو شاعر ومؤلف موسيقى إيطالي. شارك بويتو بكتابة نص عطيل فيردي (1887م)، وفالستاف (1893م) اللتين لحنهما فيردي. والواقع أن كثيرًا من النقاد نظروا إلى أوبرا عطيل باعتبارها أعظم أوبرا تراجيدية. وقد اعتبرها بعضهم أعظم أوبرا إيطالية على الإطلاق. وفالستاف هي ثاني أوبرا كوميدية ألفها فيردي، وهي تعتبر أيضًا أفضل عمل كوميدي عرفه البشر.


وفي عام 1893 ألف جوسپه ڤردي آخر اوپراته، الكوميديا الغنائية فالستاف، مع ليبرتو من تأليف أريگو بويتو وهو مبني على رواية وليام شيكسپير زوجات ونزر المرحات، تلقى نجاحاً باهراً في عرضها الأول في مسرح لا سكالا في ميلانو.

وفي عام 1898م، قام فيردي بتأليف أربعة مؤلفات دينية بعد فالستاف سماها رباعية بيزي ساكري. وقد أعلنت فترة حداد قومي في إيطاليا عند وفاة فيردي. وجمع تشارلس أوزبورن كل أعمال فيردي في كتاب سماه أعمال فيردي الأوبرالية الكاملة. وقام أوزبورن في هذا الكتاب بتحليل تاريخي أدبي وموسيقي لعناصر أعمال فيردي الأوبرالية.

من أعماله الأوبرالية


Legacy

The final scene of the opera Risorgimento!

Verdi has been the subject of a number of cultural works. These include the 1938 film directed by Carmine Gallone, Giuseppe Verdi, starring Fosco Giachetti; the 1982 miniseries, The Life of Verdi, directed by Renato Castellani, where Verdi was played by Ronald Pickup, with narration by Burt Lancaster in the English version; and the 1985 play After Aida (a play-with-music similar to Amadeus). He is a character in the 2011 opera Risorgimento! by Italian composer Lorenzo Ferrero, written to commemorate the 150th anniversary of Italian unification of 1861.

There are three music conservatories, the Milan Conservatory and those in Turin and Como, and many theatres named after Verdi in Italy. There is a Giuseppe Verdi Monument in Verdi Square in Manhattan, in the USA.

The International Astronomical Union named a relatively young impact crater on the planet Mercury after Verdi in 1979 [6] which is sometimes called "Joe Green" by NASA.[7]

In sculpture

Luigi Secchi's statue of Verdi in Busseto, 1913
The Giuseppe Verdi Monument in Verdi Square, New York. (photo: Paul Klenk)

Carlo Nicoli’s bust of Verdi was erected in Tower Grove Park in Saint. Louis in 1887.[8]

The Giuseppe Verdi Monument a marble monument in his honor is located in Verdi Square in Manhattan, New York City. The statue, which includes a statue of Verdi and well as life-sized statues of four of his well known characters, Aida, Otello, Falstaff, and Leonora, was dedicated on 11 October 1906 was by Pasquale Civiletti. [9]

Philadelphia’s Fairmount Park is the home on G.B.Bashanellifuso’s bust of Verdi, "a gift of the Italian Colony of Philadelphia to the city in 1907."[10]

See also

References

Notes

  1. ^ Verdi, "An Autobiographical Sketch" 1879 in Werfel and Stefan 1973, pp. 87–92
  2. ^ Budden 1973, p. 92
  3. ^ خطأ استشهاد: وسم <ref> غير صحيح؛ لا نص تم توفيره للمراجع المسماة StoD
  4. ^ Parker 1992, pp. 924–925
  5. ^ Letter from Verdi to Scribe, Budden 1984, pp. 173–174
  6. ^ "Nomenclature: Mercury, craters". IAU. Retrieved 20 May 2013. 
  7. ^ "Meet Joe Green". NASA. Retrieved 20 May 2013. 
  8. ^ McCue, George, Sculpture City:St. Louis, photograph by David Finn and Amy Binder, Hudson Hills Press, NY in association with Laumeier Sculpture Park, St. Louis, 1988 p. 45
  9. ^ Full details of the monument on the Smithsonian Institution website
  10. ^ Fairmount Park Art Association, Sculpture if a City: Philadelphia’s Treasures in Bronze and Stone Walker Publishing Co., Inc. New Your, 1974 p227

External links

General

Lists of operas

Libretti and scores

Modern performances

Recordings

Others


Verdi at 200


خطأ في إنشاء صورة مصغرة: الملف مفقود
هذه بذرة مقالة عن الموسيقى أو مؤلف موسيقي تحتاج للنمو والتحسين، فساهم في إثرائها بالمشاركة في تحريرها.