روحانية

(تم التحويل من الرياضات الروحية)

الروحانية Spirituality، هو توجه أو اهتمام للإنسان نحو كل ما يتعلق بالأمور الروحانية المتعلقة بالروح. تهتم الروحانية بالقيم الأبدية وكل ما يمكن أن يسر أو يشرح الطبيعة الكلية (الكبرى) للإنسان والخلق والعالم، لذلك فهي تقع على طرف نقيض مع الزمني الراهن، والمادية الطبيعية، فهي غالبا ما تهتم بوضع نظريات ميتافيزيقية تتضمن الإيمان بقوى فوق-طبيعية، تماما مثل الأديان، لكن تأكيدهم وبرهانهم على هذه النظريات ووجود القوى فوق الطبيعية لا يكون عن طريق رسالات أو كتب سماوية (مثل الديانات السماوية) أو برهان عقلي (مثل الميتافيزيقيا الفلسفية) وإنما عن طريق التجربة والخبرة الشخصية التي تكتسب عن طريق ممارسات تعبدية معينة. قد تكون الوحانية تعبيرا عن شعور بالحياة أكثر تعقيدا وأكبر من مجرد الإحساس اليومي بالأشياء بل يجب أن يكون فهمنا للحياة مترافقا مع رؤية للعالم تتضمن موقفا من الكثير من القضايا الإنسانية.

سديم الحلزون، أحياناً يسمى "عين الرب"

معنى الروحانية تطور واتسع مع مرور الوقت، and various connotations can be found alongside each other.[1][2][3][note 1] Traditionally, spirituality referred to a religious process of re-formation which "aims to recover the original shape of man",[note 2] oriented at "the image of God"[4][5] as exemplified by the founders and sacred texts of the religions of the world. The term was used within early Christianity to refer to a life oriented toward the Holy Spirit[6] and broadened during the Late Middle Ages to include mental aspects of life.[7] In modern times, the term both spread to other religious traditions[8] and broadened to refer to a wider range of experience, including a range of esoteric traditions and religious traditions. Modern usages tend to refer to a subjective experience of a sacred dimension[9] and the "deepest values and meanings by which people live",[10][11] often in a context separate from organized religious institutions,[12] such as a belief in a supernatural (beyond the known and observable) realm,[13] personal growth,[14] a quest for an ultimate or sacred meaning,[15] religious experience,[16] or an encounter with one's own "inner dimension".[17]

بوذا واقف بهالة حول رأسه، القرن الأول-الثاني الميلادي (أو قبل ذلك)، الفن اليوناني-البوذي في گندهارا.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

انظر أيضاً


ملاحظات

  1. ^ خطأ استشهاد: وسم <ref> غير صحيح؛ لا نص تم توفيره للمراجع المسماة definition
  2. ^ Waaijman[4][5] uses the word "omvorming", "to change the form". Different translations are possible: transformation, re-formation, trans-mutation.

المراجع

  1. ^ McCarroll 2005, p. 44.
  2. ^ Koenig 2012, p. 36.
  3. ^ Cobb 2012, p. 213.
  4. ^ أ ب Waaijman 2000, p. 460.
  5. ^ أ ب Waaijman 2002.
  6. ^ Wong 2009.
  7. ^ "The medieval mind". the Psychologist.
  8. ^ Gorsuch 1999.
  9. ^ Saucier 2006, p. 1259.
  10. ^ Sheldrake 2007, pp. 1–2.
  11. ^ Griffin 1988.
  12. ^ Wong 2008.
  13. ^ Schuurmans-Stekhoven 2014.
  14. ^ Houtman 2007.
  15. ^ Snyder 2007, p. 261.
  16. ^ Sharf 2000.
  17. ^ Waaijman 2002, p. 315.

المصادر

المصادر المنشورة


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Web-sources

للاستزادة

وصلات خارجية

قالب:Spirituality-related topics

قالب:New Age Movement