العمارة الرومانسية

(تم التحويل من Romanesque architecture)
The façade of the cathedral of Lisbon.
South transept of Tournai Cathedral, Belgium, 12th century.

الطراز الرومنسي القاري Romanesque architecture 1066-1200

لو أننا قلنا إن هذا الوصف العام الذي وصفنا به الكثدرائية يصدق على جميع الكنائس في العالم المسيحي اللاتيني لأخطأنا خطأً كبيراً في شأن تنوع العمارة الغربية في القرنين الثاني عشر والثالث عشر. ذلك أن تأثير الفن البيزنطي قد بقي قائماً في مدينة البندقية، وقد أضيفت إلى كنيسة القديس بطرس زخارف بعد زخارف، وأبراج بعد أبراج، وغنائم تلو غنائم، ولكنها كانت على الدوام على نمط مثيلاتها في القسطنطينية ممتزجة بأخرى من بغداد. وأكبر الظن أن طراز القباب البيزنطي ذا المثلثات التي بين العقود القائمة فوق قاعدة يونانية على شكل الصليب، قد دخل فرنسا عن طرق جنوا أو مرسيليا، وظهر في كنيستي سانت إتين St. Etienne وسانت فرونت St. Front في برجويه Periguex وفي كتدرائيتي كاهور Cahors وأنجوليم Angouleme. ولما أن اعتزمت البندقية بناء قصر الدوج وتوسيعه عمدت في عام 1172 إلى خليط من الطرز المعمارية - الرومانية، واللمباردية، والبيزنطية، والعربية- وجمعتها كلها في آية من آيات الفن وصفها فيل هاردون Villehardouin في عام 1202 بأنها جد غنية وجميلة، ولا تزال حتى الآن أكبر مفاخر القناة الكبرى في تلك المدينة.

Origins
The interior of a narrow and rather dark church which has columns down each side supporting a plain wall with small high windows.
Santa Maria in Cosmedin, Rome
(8th — early 12th century) has a basilical plan and reuses ancient Roman columns.
The interior of a tall octagonal church, rising in three rows of decorated arches. A large candelabra hangs above the central altar.
Charlemagne's Palatine Chapel, Aachen, C. 9th, modelled on the octagonal Byzantine church of San Vitale in Ravenna
The interior of another long narrow church with high windows. The arch leading into the chancel at the far end has alternating red and white stones.
Interior of St. Michael's, Hildesheim, (1001-31) with alternating piers and columns and a C.13th painted wooden ceiling
The exterior of the same church shows a short square tower with a pointed metal roof over the crossing, and a small round tower at the end of the transept.
St. Michael's Church, Hildesheim has similar characteristics to the church in the Plan of Saint Gall.

وليس ثمة تعريف لأي طراز معماري يسلم من الشواذ، ذلك بأن أعمال الإنسان، كأعمال الطبيعة نفسها، تأبى التعميم، وتلوح بفرديتها في وجه كل قاعدة. فلنقل إذن إن العقد المستدير، والجدران والدعامات السميكة، والنوافذ الضيقة، ومساند الجدران المتصلة بعضها ببعض أو انعدام هذه المساند، والخطوط الأفقية في الغالب، لنقل إن هذه الصفات هي التي يمتاز بها الطراز الرومنسي، ولنكن مستعدين مع هذا إلى قبول بعض الانحراف عن هذا الوصف في هذا الطراز.

وقد طلبت بيزا بعد ما يقرب من قرن من إقامة كنيستها إلى ديوتيسالفي Diotisalvi أن يبني مكاناً للتعميد في عرض مربع من مربعات الكثدرائية (1102). فصمم البناء على شكل دائرة وجعل ظاهر البناء من الرخام، وشوه بالبواكي الخالية من النقوش، وأحاطه بالعمد، وأقام فوقه قبة لولا أنه جعل أعلاها مخروطي الشكل لكانة كاملة. ثم أقام بون أنوBonanno من بيزا ووليم من انزبروك Innabruck البرج المائل ليكون برجاً للأجراس (1174). وقد تكرر فيه طراز واجهة الكاتدرائية- فهو سلسلة من البواكي الرومنسية بعضها فوق بعض وفي طبقته الثامنة علقت الأجراس. وهبط البرج في ناحيته الجنوبية بعد أن بنيت ثلاث طبقات فوق الأساس الذي لم يزد عمقه على عشر أقدام، وأراد المهندس أن يعوض هذا الميل بأن أمال الطبقات الأخرى نحو الشمال. وينحرف البرج الآن عن الوضع العمودي ست عشرة قدماً ونصف قدم في ارتفاع 179 قدماً- وقد زاد هذا الانحراف قدماً واحدة بين عامي 1828و1910.

Politics
A huge square tower of grey stone is seen beyond fortifications on the edge of a river.
The Tower of London, (1078). William the Conqueror built the central White Tower as his stronghold and residence.
An enormous cathedral, of red stone with green copper roofs, has a two tall towers framing an octagonal dome at each end of the building.
Speyer Cathedral, begun by Conrad II, Holy Roman Emperor in 1030, as an expression of imperial power and architectural innovation
A castle with a tall narrow tower and walls topped by battlements stretches along the edge of a cliff covered in trees and palm trees.
Erice Castle, إيطاليا, is one of many fortifications built by the Normans in Sicily.
View of a small town on a hilltop surrounded by trees and vineyards. There are eight tall square towers rising from among the densely packed houses.
Many towns, such as San Gimignano, were enclosed with walls, causing crowding and the building of tower houses .

وجاءت الأنماط الرومنسية مع الرهبان الإيطاليين الذين هاجروا إلى فرنسا، وألمانيا، وإنجلترا، ولعل هؤلاء الرهبان هم الذين طبعوا معظم الأديرة الفرنسية بالطابع الرومنسي، ولهذا فقد أصبح طراز الأديرة إسماً ثانياً لهذا الطراز في فرنسا. وقد شاد رهبان كلوني البندكتيون فيها ديراً فخماً (1098-1131) ويحتوي على أربع طرقات جانبية وسبعة أبراج، ونحتوا طائفة كبيرة من تماثيل الحيوانات أثارت غضب القديس برنار وأنطقته بالقول: ماذا تريدون أن تفعل هذه الوحوش السخيفة المضحكة في أروقة الدير تحت سمع الرهبان وبصرهم؟ وما معنى وجود هذه القردة النجسة، وتلك التنينات، والقنطروسات، والنمورة، والآساد... وأولئك المقاتلين، ومناظر الصيد التي تغطي الجدران؟... وماذا تعمل تلك المخلوقات التي نصفها وحوش ونصفها أناسي؟... إنا لنرى هنا عدة أجسام تحت رأس واحد، وعدة رؤوس فوق جسم واحد، ونرى في مكان ما حيواناً من ذوات الأربع له رأس ثعبان، وفي مكان آخر سمكة لها رأس حيوان من ذوات الأربع، ونرى في مكان غيره جواداً من الأمام وماعزاً من الخلف(4).

وقد دمر دير كلوني في أثناء اضطرابات الثورة الفرنسية، ولكن أثره المعماري انتشر في الألفين من الأديرة المنتسبة إليه. ولا يزال جنوبي فرنسا غنياً بالكنائس الرومنسية، فقد كانت التقاليد الرومانية فيها قوية في الفن كما كانت قوية في القوانين، وظلت زمناً طويلاً تقاوم الطراز "البربري" القوطي الذي أقبل عليها من الشمال. وإذ كان الرخام نادراً في فرنسا فقد عوضت نقص البريق الخارجي بكثرة الصور المنحوتة، وإن ما تمتاز به التماثيل من قوة التعبير لمما يثير الدهشة- ففيها يتبين الناظر العزم على نقل الإحساس بدل نقل المنظر، ولهذا فإن صورة القديس بطرس القائمة عند باب دير مواساك Moissac، (1150) بوجهها المعذب وساقيها العنكبوتيتين لم تكن تهدف بلا ريب إلى إبراز خطوط البناء بقدر ما كانت تهدف إلى التأثير في خيال الناظر إليها وبث الرعب في قلبه. وتدل صور النبات الدقيقة الواقعية في تيجان أعمدة مواساك على أن المثالين قد عمدوا عن قصد إلى تشويها يرسمون من الصور. وخير ما يوجد من هذه الواجهات الرومنسية في فرنسا هو المدخل الغربي لكنيسة القديس تروفيم St. Trophime في آرك (1152)، المزدحمة بصور الحيوانات والأولياء الصالحين.

Religion
A little stone church with a little steeple on a wooden belfry sits in a green graveyard overlooking a lake and mountains.
Many parish churches across Europe, such as this in Vestre Slidre, Norway, are of Romanesque foundation
In a wooded valley is a gaunt stone church with small windows and a square stone belfry. It is surrounded by ancient buildings arranged around courtyards, and a lavender garden.
The Romanesque Sénanque Abbey church and surrounding monastic buildings, Gordes, Provence, فرنسا
The houses of a small town, surrounded by green hillsides, are dominated by a huge church with a large square tower and a spire like a witch's hat.
Collegiate churches such as that of Saint Hadelin, Celles, Belgium, were administered by lay canons.
A huge cathedral with numerous towers, both square and round, rises above a town square where people are sitting in the shade of clipped trees.
Many cathedrals such as Trier Cathedral, Germany, date from this period, with many later additions.

وشادت أسبانيا ضريحاً رومنسياً فخماً في كنيسة سنتياجو دي كمبستسلا (1078-1211) الذي يحتوي "باب المجد" Portico de Glorira فيها أجمل نحت رومنسي في أوربا كلها. وشادت كوامبرا Coimbra، التي أضحت بعد زمن وجيز مدينة البرتغال الجامعية، كثدرائية رومنسية في القرن الثاني عشر، ولكن الطراز الرومنسي لم يبلغ ذروته إلا في البلاد الشمالية التي هاجر إليها. لقد نبذته إيل دي فرانس Ile de Francs ولكن نورمندية أحسنت استقباله، لأن قوتها الخشنة كانت توأم أحسن مواءمة شعباً كان من عهد قريب من بحارة لشمال المغيرين، ولم يزل حتى ذلك الوقت من القراصنة. ولهذا شاد رهبان جومييج Jumieges البندكتيون وهي بلدة قريبة من رون- في عام 1048 ديراً اشتهر بأنه أكبر من أي دير سواه شيد في أوربا الغربية منذ أيام قسطنطين، ذلك بأن العصور الوسطى كانت تفخر أيضاً بضخامة مبانيها. وقد دمر هذا الدير نصف تدمير على أيدي المتعصبين من رجال الثورة، ولكن وجهته وأبراجه الباقية حتى الآن نحتفظ بتصميمه الجريء القوي. والحق أن الفزع النورمندي من الطراز الرومنسي قد تكون في ذلك المكان. وكان يعتمد في تأثيره على الحجم وشكل البناء أكثر مما يعتمد على الزينة.

Pilgrimage and crusade
The Church of the Holy Sepulchre, Jerusalem, a major pilgrimage site from the 4th century onwards, its rotunda inspired the construction of many Romanesque circular churches.
Like many castles built by crusader knights, the inner fortress of Krak des Chevaliers, Syria, was mainly constructed in this period, with the outer walls being later.
The Abbey of Saint Foy, Conques, France, was one of many such abbeys to be built along the pilgrimage Way of St James that led to Santiago de Compostela.
The plan of the Church of Saint Front, Perigueux, France, was influenced by Byzantine architecture seen by the Crusaders, and has five domes.

وأراد وليام الفاتح أن يكفر عن ذنبه بزواج ماتلدة أميرة فلندرز فقدم عام 1066 المال اللازم لبناء كنيسة سانت إتين في كاين Caen وهي المعروفة بدير الرجال Abbayas aux Homme، وقدمت ماتلدة، لهذا الغرض عينة فيما نظن، ما يلزم من المال لبناء كنيسة الثالوث La Trinit المعروفة بدير النساء Abbys ayx Dames ولما أريد إعادة بناء دير الرجال في عام 1135 قسمت كل فرجة بين العمد في صحن الكنيسة بعمود إضافي في كل ناحية، وربط العمودان الجديدان بقوس مستعرضة، وبهذا أضحت القبة الرباعية قبة سداسية، وهو شكل انتشر في أوربا في القرن الثاني عشر. وانتقل الطراز الرومنسي من فرنسا إلى فلاندرز، وأنشئت على هذا الطراز كتدرائية جميلة في تورناي (1066)؛ ومن فلاندرز، وفرنسا، وإيطاليا انتقل إلى ألمانيا. وكانت مدينة مينز قد بدأت كثدرائيتها في عام 1009، وتريير Triere في عام 1016 واسباير speyer في 1030، ثم أعيد بناء هذه الكنائس قبل عام 1300، واحتفظ فيها حين إعادتها بالطراز المستدير، وشادت كلوني في ذلك الوقت في كبتول Kapitol كنيسة القديسة ماريا التي اشتهرت بجمالها من الداخل وكنيسة القديسة ماريا الشهيرة بأبراجها. وقد دمرت الكنيستان في الحرب العالمية الثانية. ولا تزال كثدرائية ورمز التي افتتحت في عام 1171 وأعيد بناؤها في القرن التاسع عشر تشهد بعظمة فن نهر الراين الرومنسي. وكان لكل واحد من هذه الكنائس قباً في كل طرف، وقلما كان يعنى فيها بالواجهات ذات التماثيل، المنحوتة، كانت تزدان من الخارج بالعمد وتدعم بأبراج أخرى صغيرة رفيعة ذات أشكال مختلفة. وإن الناقد غير الألماني ليمتدح هذه الأضرحة بالاعتدال المنبعث من نزعته الوطنية؛ ولكن الأماني يرى فيها جمالا فاتنا يوائم كل المواءمة جمال بلاد الرين الجذاب.


Walls and buttresses
A small church sits on a steep rise, surrounded by craggy mountains. It is basically square with three bulging projections and a castle-like tower.
The monastery of San Vittore alle Chiuse, Genga, Italy, of undressed stone, has a typically fortress-like appearance with small windows of early Romanesque.
A large square castle keep of pinkish-grey stone, with a projecting entrance tower, has architectural details to its windows, mouldings and stonework.
Castle Rising, England, shows flat buttresses and reinforcing at the corners of the building typical in both castles and churches.
A tall church of grey stone with fine details and a crossing tower topped with a slate-covered spire rises out of rural countryside, where two mares are grazing.
Abbaye Cerisy le Foret, Normandy, France, has a compact appearance with aisles rising through two storeys buttressing the vault.
A long, low cathedral has a fine Norman brick crossing-tower rising in three stages of round-topped paired windows. The rest of the building is a conglomeration of styles in ancient brick, modern brick, ashlar and flint.
St Albans Cathedral England, demonstrates the typical alterations made to the fabric of many Romanesque buildings in different styles and materials


Openings and arcades
The facade and forecourt of a redbrick church are composed of simple arcades. A brick tower rises up to one side.
The atrium and arcaded narthex of Sant'Ambrogio, Milan, Italy, is a harmonious composition of similar arches.
A highly ornamental church facade built in alternating courses of red and white stone.
The facade of Notre Dame du Puy, le Puy en Velay, France, has a more complex arrangement of diversified arches: Doors of varying widths, blind arcading, windows and open arcades.
A tall rectangular structure of grey stone and stern appearance with a jutting apse and a small octagonal belfry.
The Collegiate Church of Nivelles, Belgium uses fine shafts of Belgian marble to define alternating blind openings and windows. Upper windows are similarly separated into two openings by colonettes.
The apsidal end of a tall red stone church framed by circular towers.
Worms Cathedral, Germany, displays a great variety of openings and arcades including wheel and rose windows, many small simple windows galleries and Lombard courses.
A very large porch of yellowish stone, with a single enormous, slightly pointed archway, juts from the side of a building.
The south portal of the Abbey of Saint Pierre, Moissac, France, has a square door divided by an ornate doorpost, surmounted by a carved tympanum and set within a vast arched porch.


Piers and columns
Mainz Cathedral, Germany, has rectangular piers and possibly the earliest example of an internal elevation of 3 stages.
Malmesbury Abbey, England, has hollow core columns, probably filled with rubble.
The cathedral of Santiago de Compostela, Spain, has large drum columns with attached shafts.
Durham Cathedral, England, has decorated masonry columns and the earliest pointed high ribs.


Capitals
Paired columns like those at Duratón, near Sepúlveda, Spain, are a feature of Romanesque cloisters in Spain, Italy and southern France.


Vaults
A tall narrow church interior with rounds columns in delicate pastel colours that rise without interruption from floor to vault.
The painted barrel vault at the Church of Saint Savin sur Gartemps is supported on tall marbled columns.
A church interior of yellow stone with arches of alternation red and cream crossing the nave to support an unusual vaulting system.
The Church of Saint Philibert of Tournus has a series of transverse barrel vaults supported on arches.
A narrow space with grey columns with ornate capitals supporting a plastered cross vault without ribs.
The aisle of the Abbey Church at Mozac has a groin vault supported on transverse arches.
A side aisle with masonry of massive proportions is ribbed with arches of a bold profile.
The aisles at Peterborough Cathedral have quadripartite ribbed vaults. (The nave has an ancient painted wooden ceiling.)
A tall wide church of grey stone elegantly vaulted with fine ribs.
The ribbed vaults at the Abbaye aux Hommes, Caen, are sexpartite and span two bays of the nave.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Decoration

Architectural embellishment

The "blind arcade" beneath this window at Canterbury Cathedral has overlapping arches forming points, a common decorative feature of Romanesque architecture in England.


النحت المعماري

On these much-restored mouldings around the portal of Lincoln Cathedral are formal chevron ornament, tongue-poking monsters, vines and figures, and symmetrical motifs in the Byzantine style.


Figurative sculpture

The tympanum of Vézelay Abbey, Burgundy, France, 1130s, has much decorative spiral detail in the draperies.
A Capital from the Seu Vella cathedral in Lleida, Spain, showing spiral and paired motifs.


Murals

Fresco from Church of St. Clement of Taüll, in the Catalan Pyrenees, now in Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC).
Stained glass, the Prophet Daniel from Augsburg Cathedral, late 11th century.


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Gallery

--->

Notes and references

Sources

  • V.I. Atroshenko and Judith Collins, The Origins of the Romanesque, Lund Humphries, London, 1985, ISBN 085331487X
  • Rolf Toman, Romanesque: Architecture, Sculpture, Painting, Könemann, (1997), ISBN 3-89508-447-6
  • Banister Fletcher, A History of Architecture on the Comparative method (2001). Elsevier Science & Technology. ISBN 0-7506-2267-9.
  • Helen Gardner; Fred S. Kleiner, Christin J. Mamiya, Gardner's Art through the Ages. Thomson Wadsworth, (2004) ISBN 0-15-505090-7.
  • George Holmes, editor, The Oxford Illustrated History of Medieval Europe, Oxford University Press, (1992) ISBN 0-19-820073-0
  • René Huyghe, Larousse Encyclopedia of Byzantine and Medieval Art, Paul Hamlyn, (1958)
  • François Ischer, Building the Great Cathedrals. Harry N. Abrams, (1998). ISBN 0-8109-4017-5.
  • Nikolaus Pevsner, An Outline of European Architecture. Pelican Books (1964)
  • John Beckwith, Early Medieval Art, Thames and Hudson, (1964)
  • Peter Kidson, The Medieval World, Paul Hamlyn, (1967)
  • T. Francis Bumpus,, The Cathedrals and Churches of Belgium, T. Werner Laurie. (1928)
  • Alec Clifton-Taylor, The Cathedrals of England, Thames and Hudson (1967)
  • John Harvey, English Cathedrals, Batsford (1961).
  • Trewin Copplestone, World Architecture, and Illustrated History, Paul Hamlyn, (1963)

انظر أيضاً

وصلات خارجية

St-Sernin basilica, Toulouse, France: elevation of the east end (1080–1120).