معبد هندوسي

معابد هندوسية
Khajuraho - Kandariya Mahadeo Temple.jpg
A temple complex, Lord Bhaktavatsaleshwarar Temple Tamil Nadu India March 2010.jpg
NANDA LAL TEMPLE.JPG
Thanjavur Brihadeeswara Temple side view.JPG

الماندير الهندوسي Hindu mandir (بالسنسكريتية: मन्दिर بالمانديرية، प्रासाद prāsāda) هو بيت الرب/الأرباب.[1] وهو مكان ومبنى مخصص لجمع بين البشر والآلهة معاً، مليء بالرمزية للتعبير عن الأفكار والاعتقادات الهندوسية.[2] المعبد الهندوسي، على حسب جورل ميشيل، هو عبارة عن مكان للسمو، حيث يمكن للمرء العبور من عالم الوهم إلى عالم المعرفة والحقيقة.[1]معبد موندشواري في منطقة كايمور في بيهار يعتبر أقدم معبد في الهند.

رمزية وبناء المعبد الهندوسي، حسب ستلا كرامريش،[2] مستمدة من التعاليم الڤيدية. يتضمن المعبد جميع عناصر الكون الهندوسي - ممثلاً الخير، الشر والبشر، بالإضافة إلى عناصر الشعور الهندوسي بالزمن الدوري وجوهر الحياة - تمثيل رمزي لدارما، كاما، أرثا، موكسا وكارما.[3][4]

المبادئ الروحية الممثلة رمزياً في المعابد الهندوسية تظهر في النصوص السنسكريتية القديمة في الهند (على سبيل المثال، الڤيدا، الأپانيشادا)، بينما توصف القواعد الهيكلية في مختلف الدراسات السنسكريتية الخاصة بالعمارة (برات ساميتا، ڤاستو ساستراس).[5][6] التخطيط، الزخارف، ومخطط وعملية البناء، تلاوة النصوص القديمة، الرموز الهندسية، والاعتقادات المنعكسة والقيم الفطرية داخل مختلف المدارس الهندوسية.[2] المعبد الهندوسي هو وجهة للكثير من الهندوس (وليس جميعهم)، فضلاً عن المعالم المحيطة به حيث الفنون القديمة، الاحتفالات الجماعية والاقتصاد المزدهر.[7][8]


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

أهمية ومعنى المعبد الهندوسي

The 9x9 (81) grid ‘’Parama Sayika’’ layout plan (above) found in large ceremonial Hindu Temples. It is one of many grids used to build Hindu temples. In this structure of symmetry, each concentric layer has significance. The outermost layer, Paisachika padas, signify aspects of Asuras and evil; while inner Devika padas signify aspects of Devas and good. In between the good and evil is the concentric layer of Manusha padas signifying human life; All these layers surround Brahma padas, which signifies creative energy and the site for temple’s primary idol for darsana. Finally at the very center of Brahma padas is Grabhgriya (Purusa Space), signifying Universal Principle present in everything and everyone.[2]




أشكال وتصماميم المعابد الهندوسية

الموقع

Hindu temple sites cover a wide range. The most common sites are those near water bodies, embedded in nature, such as the above at Badami, Karnataka.



الكتيبات

Ancient India produced many Sanskrit manuals for Hindu temple design and construction, covering arrangement of spaces (above) to every aspect of its completion. Yet, the Silpins were given wide latitude to experiment and express their creativity.[9]


Elements of a Hindu temple in Kalinga style. There are many Hindu temple styles, but they almost universally share common geometric principles, symbolism of ideas, and expression of core beliefs.[2]


المخطط

The 8x8 (64) grid Manduka Hindu Temple Floor Plan, according to Vastupurusamandala. The 64 grid is the most sacred and common Hindu temple template. The bright saffron center, where diagonals intersect above, represents the Purusha of Hindu philosophy.[2][9]


A Hindu temple has a Shikhara (Vimana or Spire) that rises symmetrically above the central core of the temple. These spires come in many designs and shapes, but they all have mathematical precision and geometric symbolism. One of the common principles found in Hindu temple spires is circles and turning-squares theme (left), and a concentric layering design (right) that flows from one to the other as it rises towards the sky.[2][10]


An illustration of Hindu temple Spires (Shikhara, Vimana) built using concentric circle and rotating-squares principle. The left is from Vijayanagar in Karnataka, the right is from Pushkar in Rajasthan.


الرمزية

Kāma is celebrated in some Hindu temples, such as Khajuraho and the Konark Temple (above).[11]


المجموعات التي بنت المعابد الهندوسية

داخل المعابد الهندوسية
Murufgan Temple inside the Big Temple.JPG
مجمع أضرحة هندوسية
Relief Prambanan.jpg
Ramayana scene along padas
Rameswaram Temple Inside.jpg
Outer hall, Rameswaram
A sanctum inside the Hoysaleshwara temple in Halebidu.jpg
Center, Hoysaleswara


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

المهام الاجتماعية للمعبد الهندوسي

مكتبة المخطوطات

طرز المعابد الهندوسية
Undavalli Caves.jpg
معبد الكهف
Bhoomi Devi Temple, Chendia, Karnataka India 2013.jpg
معبد الغابة
Masrur rockcut temple.jpg
معبد الجبل
Somnath-current.jpg
معبد الشاطئ


مدارس المعبد

الطرز

Hindu deities, stepwell style.


الفنون الداخلية بالمعابد الهندوسية

Illustration of Chitrardha style of art work in a Hindu temple.


Images and idols inside Hindu temples vary widely in their expression. Raudra or ugra images express destruction, fear and violence, such as Kali image on left. Shanta or saumya images express joy, knowledge and harmony, such as Saraswati image on right. Saumya images are most common in Hindu temples.



التطور التاريخي والدمار

Ancient Hindu temples outside South Asia
Атешгях в наши дни.jpg
Angkor Wat Aerial View Siem Reap Cambodia 2011.jpg
Prambanan Shiva Temple.jpg
Ganesh Tempel Po Nagar Nha Trang.jpg
Ladkhan Shiva Temple in Karnataka from the 5th century.
A 7th century Chalukyan style temple ceiling in Karnataka


Many Hindu temples were destroyed and the remains used to rebuild Islamic mosques between 12th and 18th century AD. Above drawing by James Prinsep (1832) shows an overlay of a mosque built over the ancient Hindu Vishveshvur temple.



. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

العادات والآداب

Jagannath Puri Temple Puri, one of Char Dham four Main spiritual center of Hindu


الاختلافات الاقليمية في المعابد الهندوسية

المعابد الهندية الشمالية

Kedarnath Temple, Uttarakhand
Shiv Temple, آسام


المعابد في غرب البنغال


المعابد في اوديشا


المعابد في گاو وكونكاني

Saptakoteshwar Temple in Goa


المعابد الهندية الجنوبية

The gopuram (tower) of Natarajar Temple, a typical South Indian temple complex in Chidambaram, Tamil Nadu.


المعابد في تاميل نادو

The Meenakshi Amman Temple in Madurai .

المعابد في كمبوديا

Art relief at the Hindu temple Banteay Srei in Cambodia


المعابد في ڤيتنام

المعابد في إندونسيا

Prambanan in جاوة
Pura Ulun Danu Bratan, بالي


المعابد خارج آسيا

A Hindu temple in Hamm Germany, and Atlanta United States.

ادارة المعبد

أصل الكلمة والتسمية

معبد هندوسي is located in الهند
Somnath
Somnath
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
Rameshwaram
Rameshwaram
معبد هندوسي
Varanasi
Varanasi
معبد هندوسي
معبد هندوسي
Badrinath
Badrinath
Puri
Puri
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
Amarnath
Amarnath
معبد هندوسي
معبد هندوسي
معبد هندوسي
Major Hindu temple sites for Tirtha and general tourism in India. Orange markers are UNESCO world heritage sites.


صورة بانورامية لمعبد كونارك صن


انظر أيضاً


المصادر

  1. ^ أ ب George Michell (1988), The Hindu Temple: An Introduction to Its Meaning and Forms, University of Chicago Press, ISBN 978-0226532301, Chapter 4, pp. 61-65.
  2. ^ أ ب ت ث ج ح خ Stella Kramrisch, The Hindu Temple, Vol 1, Motilal Banarsidass, ISBN 978-81-208-0222-3
  3. ^ Stella Kramrisch, The Hindu Temple, Vol 2, Motilal Banarsidass, ISBN 978-81-208-0222-3, pp. 346-357 and 423-424
  4. ^ Klaus Klostermaier, The Divine Presence in Space and Time - Murti, Tirtha, Kala; in A Survey of Hinduism, ISBN 978-0-7914-7082-4, State University of New York Press, pp. 268-277.
  5. ^ خطأ استشهاد: وسم <ref> غير صحيح؛ لا نص تم توفيره للمراجع المسماة susanlchap4
  6. ^ MR Bhat (1996), Brhat Samhita of Varahamihira, ISBN 978-8120810600, Motilal Banarsidass
  7. ^ خطأ استشهاد: وسم <ref> غير صحيح؛ لا نص تم توفيره للمراجع المسماة bstein
  8. ^ George Michell (1988), The Hindu Temple: An Introduction to Its Meaning and Forms, University of Chicago Press, ISBN 978-0226532301, pp. 58-65.
  9. ^ أ ب خطأ استشهاد: وسم <ref> غير صحيح؛ لا نص تم توفيره للمراجع المسماة mmgeometry
  10. ^ Michael W. Meister, Journal of the Society of Architectural Historians, Vol. 65, No. 1 (March 2006), pp. 26-49.
  11. ^ Thomas Donaldson (2005), Konark, Oxford University Press, ISBN 978-0195675917

المراجع

  • Stella Kramrisch, Hindu Temple, ISBN 978-8120802223
  • Michael W. Meister, Encyclopaedia of Indian Temple Architecture, ISBN 978-0195615371
  • George Michell, The Hindu Temple: An Introduction to Its Meaning and Forms, ISBN 978-0226532301
  • Ram Rāz, Henry Harkness (1834), Essay on the Architecture of the Hindus في كتب گوگل - on Hindu Temple Vimana, Pillars and Śilpa Śastras

وصلات خارجية

الكلمات الدالة: