العبثية

العبثية Absurdism مدرسة أدبية فكرية، تدعي أن الإنسان ضائع لم يعد لسلوكه معنى في الحياة المعاصرة ولم يعد لأفكاره مضمون، وإنما هو يجتر أفكاره لأنه فقد القدرة على رؤية الأشياء بحجمها الطبيعي نتيجة للرغبة في سيطرة الآلة على الحياة لتكون في خدمة الإنسان، حيث انقلب الأمر فأصبح الإنسان في خدمة الآلة، وتحول الناس إلى تروس في هذه الآلة الاجتماعية الكبيرة.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

معناها

العبثية هي فلسفة تتلخص في أن مجهودات الإنسان لإدراك معنى الكون دائما ما تنتهي بالفشل الحتمي (وهي لذلك عبثية) ذلك لأن هذا المعنى المنشود غير موجود أساسا، على الأقل فيما يتعلق بالفرد. ومصطلح "عبثي" في هذا السياق لا يعني "غير ممكن منطقيا" وإنما "غير ممكن إنسانيا". والعبثية هي الصيغة الأكثر شمولا لـ"اللاأدرية" في مبدئها أن الإنسان لن يتمكن قط من أن "يعرف".


تاريخها

ارتبطت العبثية بالوجودية والعدمية، وظهرت أول جذورها على يد الفيلسوف الدنماركي سورن كيركگارد في القرن التاسع عشر.وقد نشأت العبثية كمذهب فكري انبثاقا عن الحركة الوجودية، عندما قام الفيلسوف والكاتب ألبير كامو بالانشقاق عن هذا الخط من الفكر الفلسفي ونشر كتابه الشهير أسطورة سيزيف. ولقد هيأت الحرب العالمية الثانية في أعقابها المناخ الاجتماعي المناسب لولادة الأراء العبثية وانتشارها وتطورها، تحديد في فرنسا المنكوبة آنذاك ومنها انتشرت إلى كافة الأنحاء.

من رواد العبثية: صمويل بكت (1906 -1989) ويوجين يونسكو (1909-1994).


أعمال سورن كيركگارد ذات الصلة

صمم كيركگارد اطار العلاقات مبنياً (جزئياً) على كيف يكون رد فعل الشحص على اليأس. وتنضوي الفلسفة العبثية ضمن اطار 'يأس التمرد'.[1]

وقبل قرن من ألبير كامو، كتب فيلسوف القرن 19 الدنماركي سورن كيركگارد بغزارة في عبثية العالم. وفي يومياته، كتب كيركجارد عن العبث:

What is the Absurd? It is, as may quite easily be seen, that I, a rational being, must act in a case where my reason, my powers of reflection, tell me: you can just as well do the one thing as the other, that is to say where my reason and reflection say: you cannot act and yet here is where I have to act... The Absurd, or to act by virtue of the absurd, is to act upon faith ... I must act, but reflection has closed the road so I take one of the possibilities and say: This is what I do, I cannot do otherwise because I am brought to a standstill by my powers of reflection.[2]

— Kierkegaard, Søren، Journals، 1849

Here is another example of the absurd from his writings:

What, then, is the absurd? The absurd is that the eternal truth has come into existence in time, that God has come into existence, has been born, has grown up. etc., has come into existence exactly as an individual human being, indistinguishable from any other human being, inasmuch as all immediate recognizability is pre-Socratic paganism and from the Jewish point of view is idolatry. Kierkegaard, Concluding Unscientific Postscript, 1846, Hong 1992, p. 210

How can this absurdity be held or believed? Kierkegaard says:

I gladly undertake, by way of brief repetition, to emphasize what other pseudonyms have emphasized. The absurd is not the absurd or absurdities without any distinction (wherefore Johannes de Silentio: "How many of our age understand what the absurd is?"). The absurd is a category, and the most developed thought is required to define the Christian absurd accurately and with conceptual correctness. The absurd is a category, the negative criterion, of the divine or of the relationship to the divine. When the believer has faith, the absurd is not the absurd — faith transforms it, but in every weak moment it is again more or less absurd to him. The passion of faith is the only thing which masters the absurd — if not, then faith is not faith in the strictest sense, but a kind of knowledge. The absurd terminates negatively before the sphere of faith, which is a sphere by itself. To a third person the believer relates himself by virtue of the absurd; so must a third person judge, for a third person does not have the passion of faith. Johannes de Silentio has never claimed to be a believer; just the opposite, he has explained that he is not a believer—in order to illuminate faith negatively. Journals of Soren Kierkegaard X6B 79[3]

انظر أيضاً

الهامش

  1. ^ Kierkegaard, Søren. The Sickness Unto Death. Kierkegaard wrote about all four viewpoints in his works at one time or another, but the majority of his work leaned towards what would later become absurdist and theistic existentialist views.
  2. ^ Dru, Alexander. The Journals of Søren Kierkegaard, Oxford University Press, 1938.
  3. ^ The link to the Journal entries: http://www.naturalthinker.net/trl/texts/Kierkegaard,Soren/JournPapers/X_6_B.html

للاستزادة

وصلات خارجية

قالب:Kierkegaard