إزرا پاوند

(تم التحويل من Ezra Pound)
photograph
Ezra Pound photographed on 22 October 1913 in Kensington, London, by Alvin Langdon Coburn

إزرا لوميس باوند Ezra Loomis Pound أديب وشاعر أمريكي ولد في مدينة هيلي Hailey في ولاية أيداهو Idaho في الغرب الأمريكي، لكنه لم يبق هناك مدة طويلة، إذ رحل والداه به إلى ولاية بنسلفانيا Pennsylvania حيث بدأ دراسته، ولما بلغ الخامسة عشرة من عمره انتسب إلى جامعتها، وفي العام التالي بدأ دراسة الأدب المقارن، وحصل على درجته الجامعية الأولى في كلية هاملتون في مدينة كلينتون Clinton، عاد بعدها إلى جامعة بنسلفانيا وحصل فيها على درجة الماجستير عام 1906. عمل مدرساً بعض الوقت في الجامعة نفسها ثم شد الرحال إلى أوربا لمدة وجيزة عاد بعدها إلى أمريكا ليبدأ عمله محاضراً فيكلية واباش في ولاية انديانا، غير أن هذا لم يستمر طويلاً إذ إنه عاد إلى أوربا عام 1907، وبقي هناك معظم حياته عدا السنين التي قضاها في السجن بعد اتهامه بالموالاة للفاشية.[1]

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

الحياة المبكرة (1885-1908)

مقدمة

photograph
Thaddeus Pound, Pound's grandfather, in the late 1880s

التعليم

photograph
With his mother in 1898
photograph
Pound met Hilda Doolittle at the University of Pennsylvania

التدريس

لندن (1908-1920)

مقدمة الساحة الأدبية

photograph
Pound's landlady at 48 Langham Street and the pub across the road were given a mention in The Pisan Cantos (1948).

اجتماع دوروثي شكسبير، مع الأشخاص

photograph
Pound was introduced to Dorothy Shakespear in February 1909, and they were married in April 1914.


Imagism

للمزيد من المعلومات: Des Imagistes
photograph
Church Walk, Kensington; Pound rented rooms there between 1909 and 1914.
A blue plaque on 10 Church Walk, where Pound said Imagisme was born.

1. Direct treatment of the "thing" whether subjective or objective.
2. To use absolutely no word that does not contribute to the presentation.

3. As regarding rhythm: to compose in the sequence of the musical phrase, not in sequence of a metronome.[2]
The apparition of these faces in the crowd;
Petals on a wet, black bough.[3]

قواعد أعمال الترجمة

book cover
In 1913 Pound was given Ernest Fenollosa's unpublished notes, which led to Cathay (1915).

Marriage, BLAST

photograph
Yeats invited Pound to spend the winter of 1913–14 with him in Sussex.


الحرب العالمية الأولى، خيبة أمل

للمزيد من المعلومات: Lost Generation
photograph
Conrad Aiken showed T. S. Eliot's Prufrock to practically every editor in England; it was Pound who recognized it as a work of genius.[4]
There died a myriad

And of the best, among them,

For an old bitch gone in the teeth,

For a botched civilization.

Hugh Selwyn Mauberley (1920)

باريس (1921-1924)

للمزيد من المعلومات: Le Testament de Villon
Pound's passport, with a 1921 cancelation date.
photograph
Pound met Olga Rudge in 1922.

ايطاليا (1924–45)

ولادة الأطفال

photograph
Dorothy and Pound moved to Rapallo in 1924. "Italy is my place for starting things," he said.[5]

مقطع من قصيدة طويلة

للمزيد من المعلومات: List of cultural references in The Cantos
photograph
Pound on the cover of Pavannes and Divisions (1918)

الأنتقال إلى الفاشية والحرب العالمية الثانية

البث الإذاعي

You let in the Jew and the Jew rotted your empire, and you yourselves out-jewed the Jew ... And the big Jew has rotted EVERY nation he has wormed into.
—Pound radio broadcast, 15 March 1942[6]

الإعتقال بتهمة الخيانة

للمزيد من المعلومات: Allied invasion of Italy
photograph
Taken at the Army Disciplinary Training Center


photograph
The "death cells" in Pisa


الولايات المتحدة (1945-1958)

St Elizabeths

للمزيد من المعلومات: Visits to St. Elizabeths
photograph
The main building of St Elizabeths hospital, now boarded up and abandoned.
This is the soldier home from the war.

These are the years and the walls and the door
that shut on a boy that pats the floor
to see if the world is round or flat.
This is a Jew in a newspaper hat
that dances carefully down the ward,
walking the plank of a coffin board
with the crazy sailor
that shows his watch
that tells the time
of the wretched man

that lies in the house of Bedlam.

ومقطع من قصيدة طويلة بيزان ، جائزة بوليثگن

photograph
Sheet of toilet paper showing start of Canto LXXXIV, c. May 1945, part of The Pisan Cantos, suggesting Pound may have begun it while in the steel cage

جدل الصداقات، وإطلاق سراح

ايطاليا (1958–72)

I did not enter into silence, silence captured me.
—Pound to Dominique de Roux, 1965[7]


photograph
Pound's grave on the Isola di San Michele


الإستقبال

<poem> Do not move

Let the wind speak
 that is paradise.

Let the Gods forgive what I

 have made

Let those I love try to forgive

 what I have made.

</poem>

from Canto 120, Ezra Pound[8]


الترجمة

Legacy

أعماله

Books published in his lifetime[9]
  • 1908 A Lume Spento. Privately printed by A. Antonini, Venice, (poems).
  • 1908 A Quinzaine for This Yule. Pollock, London; and Elkin Mathews, London, (poems).
  • 1909 Personae. Elkin Mathews, London, (poems).
  • 1909 Exultations. Elkin Mathews, London, (poems).
  • 1910 The Spirit of Romance. Dent, London, (prose).
  • 1910 Provenca. Small, Maynard, Boston, (poems).
  • 1911 Canzoni. Elkin Mathews, London, (poems)
  • 1912 The Sonnets and Ballate of Guido Cavalcanti Small, Maynard, Boston, (cheaper edition destroyed by fire, Swift & Co, London; translations)
  • 1912 Ripostes. S. Swift, London, (poems; first announcement of Imagism)
  • 1915 Cathay. Elkin Mathews, (poems; translations)
  • 1916 Gaudier-Brzeska. A Memoir. John Lane, London, (prose).
  • 1916 Certain Noble Plays of Japan: From the Manuscripts of Ernest Fenollosa, chosen and finished by Ezra Pound, with an introduction by William Butler Yeats.
  • 1916 Ernest Fenollosa, Ezra Pound: "Noh", or, Accomplishment: A Study of the Classical Stage of Japan. Macmillan, London,
  • 1916 Lustra. Elkin Mathews, London, (poems).
  • 1917 Twelve Dialogues of Fontenelle, (translations)
  • 1917 Lustra Knopf, New York. (poems). With a version of the first Three Cantos (Poetry, vol. 10, nos. 3, June 1917, 4, July 1917, 5, August 1917).
  • 1918: Pavannes and Divisions. Knopf, New York. prose
  • 1918 Quia Pauper Amavi. Egoist Press, London. poems
  • 1919 The Fourth Canto. Ovid Press, London
  • 1920 Hugh Selwyn Mauberley. Ovid Press, London.
  • 1920 Umbra. Elkin Mathews, London, (poems and translations)
  • 1920 Instigations of Ezra Pound: Together with an Essay on the Chinese Written Character as a Medium for Poetry, by Ernest Fenollosa. Boni & Liveright, (prose).
  • 1921 Poems, 1918–1921. Boni & Liveright, New York
  • 1922 Remy de Gourmount: The Natural Philosophy of Love. Boni & Liveright, New York, (translation)
  • 1923 Indiscretions, or, Und Revue des deux mondes. Three Mountains Press, Paris.
  • 1924 Antheil and the Treatise on Harmony. Paris, (essays). As: William Atheling.
  • 1925 A Draft of XVI Cantos. Three Mountains Press, Paris. The first collection of The Cantos.
  • 1926 Personae: The Collected Poems of Ezra Pound. Boni & Liveright, New York
  • 1928 A Draft of the Cantos 17–27. John Rodker, London.
  • 1928 Selected Poems, edited and with an introduction by T. S. Eliot. Faber & Gwyer, London
  • 1928 Confucius: Ta Hio: The Great Learning, newly rendered into the American language. University of Washington Bookstore (Glenn Hughes), (translation)
  • 1930 A Draft of XXX Cantos. Nancy Cunard's Hours Press, Paris.
  • 1930 Imaginary Letters. Black Sun Press, Paris. Eight essays from the Little Review, 1917–18.
  • 1931 How to Read. Harmsworth, (essays)
  • 1933 ABC of Economics. Faber, London, (essays)
  • 1934 Eleven New Cantos: XXXI-XLI. Farrer & Rinehart, New York, (poems)
  • 1934 Homage to Sextus Propertius. Faber, London (poems)
  • 1934 ABC of Reading. Yale University Press, (essays)
  • 1935 Alfred Venison's Poems: Social Credit Themes by the Poet of Titchfield Street. Stanley Nott, Pmphlets on the New Economics, No. 9, London, (essays)
  • 1935 Jefferson and/or Mussolini. Stanley Nott, London, Liveright, 1936 (essays)
  • 1935 Make It New. London, (essays)
  • 1935 Social Credit. An Impact. London, (essays). Repr.: Peter Russell, Money Pamphlets by Pound, no. 5, London 1951.
  • 1936 Ernest Fenollosa: The Chinese Written Character as a Medium for Poetry. Stanley Nott, London 1936. An Ars Poetica With Foreword and Notes by Ezra Pound.
  • 1937 The Fifth Decade of Cantos. Farrer & Rinehart, New York, poems
  • 1937 Polite Essays. Faber, London, (essays)
  • 1937 Confucius: Digest of the Analects, edited and published by Giovanni Scheiwiller, (translations)
  • 1938 Culture. New Directions. New edition: Guide to Kulchur, New Directions, 1952
  • 1939 What Is Money For?. Greater Britain Publications, (essays). Money Pamphlets by Pound, no. 3, Peter Russell, London
  • 1940 Cantos LXII-LXXI. New Directions, New York, (John Adams Cantos 62–71).
  • 1942 Carta da Visita di Ezra Pound. Edizioni di lettere d'oggi. Rome. English translation, by John Drummond: A Visiting Card, Money Pamphlets by Pound, no. 4, Peter Russell, London 1952, (essays).
  • 1944 L'America, Roosevelt e le cause della guerra presente. Casa editrice della edizioni popolari, Venice. English translation, by John Drummond: America, Roosevelt and the Causes of the Present War, Money Pamphlets by Pound, no. 6, Peter Russell, London 1951
  • 1944 Introduzione alla Natura Economica degli S.U.A.. Casa editrice della edizioni popolari. Venice. English translation An Introduction to the Economic Nature of the United States, by Carmine Amore. Repr.: Peter Russell, Money Pamphlets by Pound, London 1950 (essay)
  • 1944 Orientamini. Casa editrice dalla edizioni popolari. Venice (prose)
  • 1944 Oro et lavoro: alla memoria di Aurelio Baisi. Moderna, Rapallo. English translation: Gold and Work, Money Pamphlets by Pound, no. 2, Peter Russell, London 1952 (essays)
  • 1948 If This Be Treason. Siena: privately printed for Olga Rudge by Tip Nuova (original drafts of six of Pound's Rome radio broadcasts)
  • 1948 The Pisan Cantos. New Directions, (Cantos 74–84)
  • 1948 The Cantos of Ezra Pound (includes The Pisan Contos). New Directions, poems
  • 1949 Elektra (started in 1949, first performed 1987), a play by Ezra Pound and Rudd Fleming
  • 1948 The Pisan Cantos. New Directions, New York.
  • 1950 Seventy Cantos. Faber, London.
  • 1950 Patria Mia. R. F. Seymour, Chicago [Reworked New Age articles, 1912, '13 (Orage)
  • 1951 Confucius: The Great Digest; The Unwobbling Pivot. New Directions (translation)
  • 1951 Confucius: Analects (John) Kaspar & (David) Horton, Square $ Series, New York, (translation)
  • 1953 Hugh Kenner (ed.): The Translations of Ezra Pound, New Directions, (translations)
  • 1954 The Classic Anthology Defined by Confucius. Harvard University Press (translations)
  • 1954 Lavoro ed Usura. All'insegna del pesce d'oro. Milan (essays)
  • 1955 Section: Rock-Drill, 85–95 de los Cantares. All'insegna del pesce d'oro, Milan, (poems)
  • 1956 Sophocles: The Women of Trachis. A Version by Ezra Pound. Neville Spearman, London, (translation)
  • 1957 Brancusi. Milan (essay)
  • 1959 Thrones: 96–109 de los Cantares. New Directions, (poems)
  • 1960 Noel Stock (ed.): Impact: Essays on Ignorance and the Decline of American Civilization. Henri Regnery, Chicago
  • 1968 Drafts and Fragments: Cantos CX-CXVII. New Directions, (poems)
Selected posthumous publications[9]
  • 1975 William Levy (ed.): Certain Radio Speeches of Ezra Pound. Cold Turkey Press, Rotterdam
  • 1976 Collected Early Poems of Ezra Pound. New Directions.
  • 1977 R. Murray Schafer (ed.): Ezra Pound and Music: The Complete Criticism. New Directions, (essays).
  • 1978 Leonard W. Doob (ed.): 'Ezra Pound Speaking': Radio Speeches of World War II. Greenwood Press (speeches)
  • 1980 Harriet Zinnes (ed.): Ezra Pound and the Visual Arts. New Directions (essays)
  • 1991 Charlotte Ward (ed.): Pound's Translations of Arnaut Daniel. Garland, New York 1991 (translations)
  • 1992 Richard Sieburth (ed.): A Walking Tour of Southern France: Ezra Pound Among the Troubadours. New Directions, New York.
  • 1996 Maria Luisa Ardizzone (ed.): Machine Art and Other Writings: The Lost Thought of the Italian Years. Duke University Press. (essays)
  • 1997 Jack Ross: Ezra Pound' s Fascist Cantos (72 & 73) together with Rimbaud's 'Poets at Seven Years Old' . Perdrix Press, Auckland (the two Salo Cantos were first published in the newspaper: Marina Repubblicanain early 1945; re-published in 1973 in an edition of 25; in Cantos editions (untranslated in Italian) since 1986.
  • 2002 Massimo Bacigalupo (ed.): Canti postumi. Mondadori, Milan, (Cantos)
  • 2002 Margaret Fisher, Ezra Pound's Radio Operas: The BBC Experiments 1931-1933 (MIT Press) with the complete radio script by Pound for the 1931 broadcast of Le Testament.
  • 2003 First edition of Cavalcanti, three-act opera (1931–1932). Robert Hughes and Margaret Fisher: Calvacanti: A Perspective on The Music of Ezra Pound (engraved music score of complete opera, Second Evening Art Publishing ISBN 978-0-9728859-0-4). A compact disk Ego Scriptor Cantilenae: The Music of Ezra Pound was published in 2003 by Other Minds; OM 1005-2, (music; 2 operas).
  • 2005 First edition of the unfinished third opera, Collis O Heliconii (c. 1933): The Recovery of Ezra Pound's Third Opera Collis O Heliconii, Settings of Poems by Catullus and Sappho, Margaret Fisher (ed.),(engraved music scores of two unfinished arias and musical interludes, Second Evening Art Publishing ISBN 978-0-9728859-3-5).
Userfriendly editions
  • 2003 Richard Sieburth (ed.): Ezra Pound, Poems and Translations. Library of America. ISBN 978-1-931082-41-9.
  • 2004 First edition, Complete Violin Works of Ezra Pound, Robert Hughes, ed. (engraved music scores, Second Evening Art Publishing ISBN 978-0-9728859-2-8).
  • 2008 First editions of the 1926 and 1933 versions of Ezra Pound's opera Le Testament. Margaret Fisher and Robert Hughes (eds.), (engraved music scores, Second Evening Art Publishing ISBN 978-0-9728859-4-2).
  • projected, 2011: First edition of the 1923 Le Testament de Villon. Facsimile of the 1923 holograph music score edited by George Antheil, with audio CD of the complete opera. Robert Hughes and Margaret Fisher (eds.), (Second Evening Art Publishing ISBN 978-0-9728859-8-0).

أصدر باوند أول ديوان شعري له «النور المطفأ» (1908) A Lume Spento في البندقية واستقر بعد ذلك في لندن حتى عام 1920. وتعرف الشاعر الإيرلندي ييتس Yeats، وانضم إلى جماعته الأدبية، لكن بمرور الوقت تجمعت حوله نخبة من الأدباء، وصارت له جماعته الخاصة. صدر ديوانه الثاني «شخصيات» Personae في لندن عام 1909، ولقي ترحيباً من النقاد وازدادت شهرته بين أدباء الطليعة. وفي عام 1914 نشر ديواناً شعرياً سماه «الصوْريون» Des Imagistes يحتوي مجموعة من القصائد التي أعلنت بدء الحركة الصوْرية Imagism في إنجلترا وأمريكا. وبقي باوند حامل الراية لهذه الحركة حتى أخذتها منه الشاعرة إيمي لويل Amy Lowell فتحول بعيداً عن هذا الاتجاه الشعري. وتظهر عوامل هذا التحول في قصيدته «لسترا» (1916) Lustra إذ بدا أسلوبه أكثر نضجاً. وبدأ باستخدام مصطلح «الدوَّامية» Vorticism ليصف به تأثيراً شعرياً يعتمد على شكل من التركيز مع جعل القصيدة تحوي حركة كالدوار يمور بالحيوية التي تفتقر إليها الصورية.

أنتج باوند في هذه المرحلة عدة ترجمات لشعراء إيطاليين وصينيين، ثم صدر له أهم عمل في هذه الفترة تحت عنوان «هيو سلوين موبرلي» Hugh Selwyn Mauberley، وهي قصيدة طويلة تتألف من عدة مقاطع تتصف بالغموض وتتضمن إشارات واقتباسات من أعمال أخرى. وكان لهذه القصيدة تأثير كبير في عدد من الشعراء منهم ت.س إليوت[ر] T.S.Eliot في قصيدته «الأرض اليباب» The Waste Land. انتقل باوند إلى باريس عام 1921 ومكث فيها حتى عام 1924 وصاحب هناك زمرة الكتاب المغتربين الذين جعلوا من باريس مهجرهم أمثال إرنست همنغواي[ر] وجيمس جويس، وعمل على مساعدة كثير من هؤلاء الكتاب بنشر أعمالهم أو لفت النظر إليها.

رحل باوند عن باريس إلى رابالو على الريفيرا الإيطالية، وبقي هناك عقدين من الزمن. وفي إيطالية نشر عام 1925 أول مجموعة من «الأغاني» Cantos. ثم نشر عام 1935 كتاب «جيفرسون و/ أو موسوليني» Jefferson and/or Mussolini. ومع بدايات الحرب العالمية الثانية بدأ يذيع تعليقات من الإذاعة الإيطالية يهاجم فيها أمريكا، وترتب على ذلك توجيه تهمة الخيانة إليه، وصدر بحقه حكم غيابي، وهذا مادعاه لتسليم نفسه إلى القوات الأمريكية عند وصولها إلى إيطاليا، وسجن قرب مدينة بيزا حتى رُحِّل إلى أمريكا. ومع ماعاناه في سجنه فقد أنجز كتابة مسودة «أغاني بيزا» The Pisan Cantos التي نشرت عام 1948. وحين أعيد إلى أمريكة أجري له فحص طبي فزعمت اللجنة الفاحصة أنه مختل العقل، ووضع في مصح للأمراض العقلية قرب مدينة واشنطن. لكن عمله الشعري نال جائزة بولنغن Bollingen عام 1949، وهي جائزة أدبية تمنح بإشراف مكتبة الكونجرس الأمريكي، فأثار هذا التكريم ضجة كبيرة، لكن لجنة التحكيم التي تألفت من إليوت وأودن Auden وآلن تيت Allen Tate وروبرت بن وارن Robert Penn Warren وكاثرين آن بورتر Katherine Anne Porter دافعت عن قرارها إعطاء الجائزة لشخص مختل عقلياً ومتهم بالخيانة بأن إدخال أمور خارجة عن الشعر نفسه يضعف الجائزة. وبقي باوند مصدر حرج للحكومة الأمريكية حتى أفرج عنه عام 1958 بعد تدخل أصدقائه. ورحل فوراً إلى إيطاليا، ولم يغادرها إلا لحضور مراسم دفن صديقه إليوت. وتوفي باوند في مدينة البندقية.

== كانت نظرة باوند إلى الفن عاملاً أثَّر في الكثير من شعراء القرن العشرين. قال في رسالة مشهورة لوليم كارلوس وليامز William Carlos Williams «الفن السيئ يقدم تقارير مزورة... علينا أن نحاول إقناع الإنسان العادي أن الفن السيئ غير أخلاقي، وأن الفن الجيد مهما بدا غير أخلاقي فهو ينبع من الفضيلة». ويتضح تأثير باوند في حركة الحداثة في الشعر، وقد قال إليوت عنه إنه أكثر شعراء اللغة الإنجليزية أهمية في القرن العشرين. أما آلان تيت فقد قال عن «الأغاني» إنها واحدة من أفضل ثلاثة أعمال شعرية في العصر الحديث. ويتفق النقاد على أن شعره دليل واضح على اتساع معرفته التي يلمسها القارئ بعد قراءة القليل منه، كما أنهم يتفقون على أصالته وقدرته الفكرية البارزة ورسوخ معرفته التقنية الشعرية.

يستخدم باوند في شعره معرفته للتاريخ الأدبي والشعر الأنغلوسكسوني والفرنسي والإيطالي واللاتيني والصيني وأهم اللغات المعاصرة. وفي «الأغاني» يلاحظ القارئ الإشارات والإحالات والاستخدامات المعقدة لمئات من الأعمال الأدبية، فهو يستخدم أعمال هوميروس وأعمال دانتي والشعر الصيني كما يستخدم شعر براوننگ[ر] ليبني الشكل الأساسي لديوانه «شخصيات».

كان باوند مهتماً بالحرية الشخصية ومناوئاً لمبدأ الربا، إذ رأى أن الرأسمالية والبنوك أساس الشر في المجتمع وأول مظاهر انحداره، وأوضح ذلك بأمثلة من التاريخ الإغريقي وتاريخ إيطاليا في العصور الوسطى، ولم يفتأ باوند يحذّر من الرأسمالية الحديثة واليهودية العالمية. كذلك اهتم باوند بالناس وتصرفاتهم، وبلغ هذا الاهتمام ذروته في قصيدته «هيوسلوين موبرلي». ويتحدث في بداية عمله الرئيس «الأغاني» عن عصر النهضة، وفي الجزء التالي عن التاريخ الإيطالي والأمريكي والصيني، وتكلم بعد ذلك عن حياته الخاصة في «أغاني بيزا». ومايزال باوند يحتل مركزاً مهماً في تاريخ الشعر الحديث إذ يعده النقاد واحداً من أكثر المواهب إبداعاً في القرن العشرين.

الهوامش

  1. ^ باوند (إزرا ـ )(1885 ـ 1972) الموسوعة العربية
  2. ^ Pound, Ezra. "A Retrospect", in T. S. Eliot. Literary Essays of Ezra Pound. New Directions Publishing, 1968, pp. 3–5; first published 1918.
  3. ^ Albright, p. 60.
  4. ^ خطأ استشهاد: وسم <ref> غير صحيح؛ لا نص تم توفيره للمراجع المسماة Aiken
  5. ^ خطأ استشهاد: وسم <ref> غير صحيح؛ لا نص تم توفيره للمراجع المسماة Tytell191
  6. ^ "Selected World War II Broadcasts", Modern American Poetry, accessed 13 October 2010.
  7. ^ Tytell 1987, p. 336.
  8. ^ Canto 120, the final canto, first published in Threshold, Belfast, and in The Anonym Quarterly, New York, 1969. See Pound, Ezra. The Cantos of Ezra Pound. New Directions Books, 1983, p. 802.
  9. ^ أ ب Ackroyd, Peter. Ezra Pound. Thames and Hudson Ltd., 1980, p. 121. For early publications, see Eliot, T. S. Ezra Pound, His Metric and Poetry. Alfred A. Knopf, 1917, pp. 29–31.

المصادر

قراءات أخرى

Wikisource
Wikisource has original works written by or about:
Wikiquote-logo.svg اقرأ اقتباسات ذات علاقة بإزرا پاوند، في معرفة الاقتباس.
Audio/video


قالب:Ezra Pound

الحداثة Modernism
القرن العشرون - الحداثة Modernity - تاريخ معاصر
Modernism (music): 20th century classical music - Atonality - سريالية Serialism - Jazz
أدب حداثي Modernist literature - شعر حداثي Modernist poetry
Modern Art: Symbolism (arts) - انطباعية - تعبيرية - تكعيبية - Constructivism - سريالية - دادائية - Futurism (art) - وحوشية - Pop Art - تعبيرية تجريدية - تجريدي Abstract - Minimalism - Lyrical Abstraction - Color Field - Art Deco
رقص حداثي Modern dance - رقص تعبيري Expressionist dance
Modern architecture - Bauhaus - Brutalism - De Stijl - Functionalism - Futurism - Heliopolis style - International Style - Organicism - Visionary architecture
...سبقه شاعرية Romanticism لحقه بعد الحداثة Postmodernism...
Edit this box