وليام موريس

وليام موريس
William Morris age 53.jpg
William Morris by Frederick Hollyer, 1887
وُلِدَ(1834-03-24)24 مارس 1834
Walthamstow, Essex, England
توفي3 أكتوبر 1896(1896-10-03) (aged 62)
المهنةArtist, designer, writer, socialist
اللقبWallpaper and textile design, fantasy fiction / medievalism, socialism
العمل البارز
News from Nowhere, The Well at the World's End

وليام موريس (William Morris؛ 24 مارس 1834 - 3 أكتوبر 1896) معماري، ومصمم للأثاث والمنسوجات، وفنان، وكاتب اشتراكي إنجليزي.

ولد موريس في والثام‌ستو في شرق لندن، وتعلم في مارلبورو وأكسفورد. في 1856، أصبح متعلماً عند المعماري جورج إدموند ستريت. في السنة نفسها أنشأ مجلة أكسفورد وكامبردج، والتي كانت مخرجاً لشعره وتطوير نظرياته حول مهارة الصنعة اليدوية في الفنون التزيينية. في 1861 أسس موريس شركة تصميم بالشراكة مع الفنان إدوارد بورن جونز، والشاعر والفنان دانتي غابريل روزسيتي، والتي كان لها تأثيراً عميقاً على زينة الكنائس والبيوت حتى بداية القرن العشرين.

كتب ونشر موريس الشعر، والقصص، وترجمات النصوص القديمة من القرون الوسطى طوال حياته. تتضمن أفضل أعماله المعروفة: "دفاع جنيفر وقصائد أخرى" (1858)، و"الجنة الدنيوية" (1868 إلى 1870)، و"حلم جون بول" (1988)، و"أخبار ليست من أي مكان" (1890)، و"البئر في نهاية العالم" (1896). كان موريس شخصية مهمة مع ظهور الاشتراكية في بريطانيا العظمى، فقد أسس الإتحاد الاشتراكي في 1884، لكنه اختلف مع الحركة في بعض الأهداف والطرق مع نهاية ذلك العقد. كرس معظم بقية حياته لصحافة كيلمسكوت الذي أسسها في 1891.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

حياته العملية

قصر كلمسكوت وأيسلندا: 1870–75

Main Entrance to Kelmscott Manor
Morris' Acanthus wallpaper design, (1875, left) and a page from Morris' illuminated manuscript of the Rubaiyat of Omar Khayyam, illustrated by Edward Burne-Jones Morris' Acanthus wallpaper design, (1875, left) and a page from Morris' illuminated manuscript of the Rubaiyat of Omar Khayyam, illustrated by Edward Burne-Jones
Morris' Acanthus wallpaper design, (1875, left) and a page from Morris' illuminated manuscript of the Rubaiyat of Omar Khayyam, illustrated by Edward Burne-Jones


تجارب المنسوجات وتبني مواقف سياسية: 1875–80

Two of Morris' designs: Snakeshead printed textile (1876) and "Peacock and Dragon" woven wool furnishing fabric (1878) Two of Morris' designs: Snakeshead printed textile (1876) and "Peacock and Dragon" woven wool furnishing fabric (1878)
Two of Morris' designs: Snakeshead printed textile (1876) and "Peacock and Dragon" woven wool furnishing fabric (1878)


باقي حياته

إبراشية مرتون والاتحاد الديمقراطي: 1881–84

The Pond at Merton Abbey by Lexden Lewis Pocock is an idyllic representation of the works in the time of Morris


David's Charge to Solomon (1882), a stained-glass window by Edward Burne-Jones and William Morris in Trinity Church, Boston, Massachusetts.



العصبة الاشتراكية: 1884–89

Left: the cover of the Socialist League's manifesto of 1885 featured art by Morris. Right: detail of Woodpecker tapestry, 1885. Left: the cover of the Socialist League's manifesto of 1885 featured art by Morris. Right: detail of Woodpecker tapestry, 1885.
Left: the cover of the Socialist League's manifesto of 1885 featured art by Morris. Right: detail of Woodpecker tapestry, 1885.


الأعمال

الأدب

Left: The Nature of Gothic by John Ruskin, printed by Kelmscott Press. First page of text, with typical ornamented border. Right: Troilus and Criseyde, from the Kelmscott Chaucer. Illustration by Burne-Jones and decorations and typefaces by Morris. Left: The Nature of Gothic by John Ruskin, printed by Kelmscott Press. First page of text, with typical ornamented border. Right: Troilus and Criseyde, from the Kelmscott Chaucer. Illustration by Burne-Jones and decorations and typefaces by Morris.
Left: The Nature of Gothic by John Ruskin, printed by Kelmscott Press. First page of text, with typical ornamented border. Right: Troilus and Criseyde, from the Kelmscott Chaucer. Illustration by Burne-Jones and decorations and typefaces by Morris.


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

تصميم المنسوجات

Left: Cabbage and vine tapestry, 1879. Right: Design for "Tulip and Willow" indigo-discharge wood-block printed fabric, 1873. Left: Cabbage and vine tapestry, 1879. Right: Design for "Tulip and Willow" indigo-discharge wood-block printed fabric, 1873.
Left: Cabbage and vine tapestry, 1879. Right: Design for "Tulip and Willow" indigo-discharge wood-block printed fabric, 1873.
A Wooden Pattern for Textile Printing from William Morris's Compan


ذكراه

Morris family tombstone at Kelmscott, designed by Webb


المجموعات البارزة والمتاحف المنزلية

The blue plaque erected outside the Red House



الأعمال الأدبية

Morris's essay "Printing" as reprinted by the Village Press in Chicago run by Will Ransom and Frederic Goudy, c. 1903

مجموعات من الشعر والروايات والمقالات

الترجمات

  • Grettis Saga: The Story of Grettir the Strong with Eiríkr Magnússon (1869)
  • The Saga of Gunnlaug the Worm-tongue and Rafn the Skald with Eiríkr Magnússon (1869)
  • Völsung Saga: The Story of the Volsungs and Niblungs, with Certain Songs from the Elder Edda with Eiríkr Magnússon (1870) (from the Volsunga saga)
  • Three Northern Love Stories, and Other Tales with Eiríkr Magnússon (1875)
  • The Odyssey of Homer Done into English Verse (1887)
  • The Aeneids of Virgil Done into English (1876)
  • Of King Florus and the Fair Jehane (1893)
  • The Tale of Beowulf Done out of the Old English Tongue (1895)
  • Old French Romances Done into English (1896)

محاضرات وأوراق منشورة

  • Lectures on Art delivered in support of the Society for the Protection of Ancient Buildings (Morris lecture on The Lesser Arts). London, Macmillan, 1882
  • Architecture and History & Westminster Abbey". Papers read to SPAB in 1884 and 1893. Printed at The Chiswick Press. London, Longmans, 1900
  • Communism: a lecture London, Fabian Society, 1903

معرض

زجاج معشق من موريس وشركاه

منسوجات شركة موريس وشركاه


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

مطبعة كلمسكوت

انظر أيضاً

مراجع

وصلات خارجية

وليام موريس at the Internet Speculative Fiction Database المصادر

غيرهم

قالب:William Morris

قالب:Tapestry قالب:Textile designers قالب:British and Irish stained glass

الكلمات الدالة: