سلطنة كلوة

سلطنة كلوة، كانت سلطنة في العصور الوسطى، مركزها كلوة (الجزيرة المقابلة لتنزانيا حالياً)، والتي كان يمتد نفوذها، في أوجه، على طول الساحل السواحلي. أسسها علي ابن حسن الشيرازي في القرن العاشر،[1] أمير فارسي من شيراز.[2] حكمت عائلته السلطته حتى عام 1277. خلفتهم عائلة أبو المواهب العربية حتى 1505، عندما أطاح بها الغزو الپرتغالي. بحلول 1513، كانت السلطنة قد تقسمت بالفعل إلى دويلات أصغر، الكثير منها أصبحت محميات تابعة لسلطنة عمان.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

التاريخ

المدن الرئيسية في شرق أفريقيا، ح. 1500. كان لسلطنة كلوة السيادة على المنطقة الممدت من كيپ كورنتس في الجنوب حتى ميلانيدي في الشمال.

قامت سلطنة كلوة نتيجة هجرة قدمت من شيراز بفارس، كان على رأسها علي بن حسن بن علي وأبناؤه الستة، حيث كانوا على متن سفنهم بما فيها من بضائع بقصد التجارة، ولما وصلوا إلى جزيرة كلوة التي تقع أمام الساحل الشرقى لأفريقيا، وهي ضمن دولة تنزانيا الآن. استقروا فيها منذ عام 975، ووفد عليهم كثير من العرب، وكان هؤلاء الوافدون يفضلون المعيشة فى الجزر لسهولة الدفاع عنها والاعتصام بها إذا ما حاول الأهالي الساكنون فى البر الأفريقى الاعتداء عليهم، وعند وفاة علي بن حسن بن علي الشيرازي كان نفوذه يمتد إلى مدينة سوفالة فى الجنوب، وإلى ممبسا في الشمال، وبعد وفاته اعتدى الأهالى على ابنه، واضطروه إلى الفرار إلى زنجبار عام 1020 وبعد قليل جمع السلطان المطرود جنوده وعاد بهم إلى كلوة ودخلها مرة ثانية، وازدهرت المدينة خلال القرن التالى بسبب تجارة العاج والذهب الذى كان يُصدَّر من سوفالة التى تقع جنوب نهر الزمبيري، أى جنوب كلوة وحرمت مقديشيو من تلك التجارة التى كانت تحصل عليها من سوفالة، وخاصة فى عهد السلطان داود بن سليمان سلطان كلوة (1130 - 1170)، وبذلك صارت الزعامة السياسية والاقتصادية لكلوة، ويعتبر القرنان الثانى عشر والثالث عشر الميلاديان هما العصر الذهبى لتلك السلطنة الزنجية الإسلامية، فقد أصبحت كلوة عروس الشاطئ الأفريقى، وقام سلطانها بسك النقود، وقد عثر فى كلوة ومافيا وزنجبار على نحو 10000 قطعة نحاسية من هذه النقود.

ولما كان مؤسسو كلوة الأوائل من الشيرازيين الفرس، فلا غرو أن يكون لهم تأثير كبير على أسلوب الحضارة الذى ازدهر هناك خلال القرون من العاشر إلى الثالث عشر الميلادى، فظهر الأسلوب الفارسى فى البناء بالحجارة، وفى صناعة الجير والأسمنت.[3]

وقد بسطت كلوة سيطرتها على مناجم الذهب والحديد في روديسيا الحالية، وأخضعت لنفوذها جزر بمبا وزنجبار، وامتد نفوذها إلى جزر القمر، واعترف بسلطانها من قِبل سلاطين المدن والسلطنات الممتدة من مقديشو شمالاً إلى سفالة وموزمبيق جنوباً، وهي الأعظم مقاماً ورفعة، وهي مدينة ساحلية عظيمة العمارة، ومن أشهر مدن الساحل، وعمارتها متقنة، وكلها من الخشب، ويُذكر أنه كان بها ثلاثمائة وستون مسجداً.[4]


حكام سلطنة كلوة

مدينة كلوة، 1572.

العصر الشيرازي

  • 1. (957 م) علي بن حسن بن علي (Ighawumij[5]) - مؤسس كلوة
  • 2. (?) محمد ابن علي
  • 3. (996) علي ابن باشات
  • 4. (ح. 1001)[6] داود بن علي
  • 5. (ح. 1005) خالد بن بكر.[7]
  • 6. (1005/07[6]) الحسن بن سليمان بن علي.[8]
  • 7. (1023?)[6] علي بن داود الأول
  • 8. (1083?)[6] علي بن داود الثاني
  • 9. (1106)[9] الحسن بن داود.
  • 10. (1129)[10] سليمان.
  • 11. (1131) داوود بن سليمان.
  • 12.(1170) سليمان بن الحسن بن داوود[11]
  • 13. (1189) داوود بن سليمان.
  • 14. (1190) طالوت بن سليمان.
  • 15. (1191) حسين بن سليمان.
  • 16. (1215) خالد بن سليمان.
  • 17. (1225) ? ابن سليمان.
  • 18. (1263-7) علي بن سليمان.

انتهى حكم الأسرة الشيرازية الفارسية ح. 1277، وبدأ عهد أسرة مهد علي العربية اليمنية، أو ما يطلق عليها في تاريخ زنزبار "عائلة أبو المواهب".

عصر مهد علي

  • 19. (1277) الحسن بن طالوت.[12]
  • 20. (1294) سليمان بن حسن.
  • 21.(1308) داوود بن سليمان.
  • 22. (1310) أبو المواهب الحسن بن سليمان.
  • 23. (1333) داوود بن سليمان.[13]
  • 24. (1356) سليمان بن داوود.
  • 25. (1356) حسين بن سليمان المطعون.
  • 26. (1362) طالوت بن داوود.[14]
  • 27. (1364) سليمان بن داوود.
  • 28. (1366) سليمان بن سليمان بن حسين.
  • 29. (1389) حسين بن سليمان.[15]
  • 31. (1421) سليمان بن محمد.[16]
  • 32. (1442) إسماعيل بن حسين.
  • 33. (1454) الوزير سليمان.
  • 34. (1454) محمد بن الحسين بن محمد بن سليمان المظلوم.
  • 35 (1455) أحمد بن سليمان.
  • 36 (1456) الحسن بن إسماعيل.
  • 37. (1466) سعيد بن الحسن/ حسين.
  • 38. (1476) سليمان بن محمد بن الحسين.
  • 39. (1477) عبد الله بن الحسن.
  • 40. (1478) علي بن الحسن.
  • 41 (1479) الحسن بن سليمان.
  • 42. (1485) صبحات بن محمد بن سليمان.
  • 43. (1486) الحسن بن سليمان.
  • 44. (1490) إبراهيم بن محمد.[17]
  • 45. (1495) محمد بن كيواب.
  • 46. (1495) الفضيل بن سليمان.

انتهى حكم أسرة مهد علي ح. 1495، لتبدأ سلسلة من مغتصبي العرش والتابعين للپرتغاليين.

العهد الپرتغالي

  • 47. (1499) ابراهيم بن سليمان.
  • 48. (1505) محمد بن ركن الدين.
  • 49 (1506) مكانته

علاقات محتملة مع أستراليا

انظر أيضاً

الهوامش

  1. ^ شاكر مصطفى, موسوعة دوال العالم الأسلامي ورجالها الجزء الثالث, (دار العلم للملايين: 1993), p.1360
  2. ^ James Hastings, Encyclopedia of Religion and Ethics Part 24, (Kessinger Publishing: 2003), p.847
  3. ^ سلطنة كلوة الإسلامية، الموسوعة الموجزة في التاريخ الإسلامي
  4. ^ "مظاهر الحضارة الإسلامية في الممالك الإفريقية". قراءات إفريقية. 2013-05-20. Retrieved 2015-07-27.
  5. ^ Strong (1895: p.388)
  6. ^ أ ب ت ث Unclear dates given by Bosworth (1996:p.132), who gives simply the range 999-1003 as possible ascension date for Dawud ibn Ali, gives a wide-open ascension date for Ali ibn Dawud (btw 1042-1111); Bosworth also omits Khalid ibn Bakr and Ali ibn Dawud II in his list. Following Barros (1552: p.227-28)'s more precise dating, assuming 996 to be correct for Ali ibn Bashat, then the dates of his successors are 1001 (Dawud ibn Ali), 1005 (Khalid ibn Bakr), 1007 (al-Hassan ibn Suleiman), 1023 (Ali ibn Dawud I), 1083 (Ali ibn Dawud II), 1089 (al-Hassan ibn Dawud), 1113 (Suleiman) after which Barros becomes unclear again.
  7. ^ Dating unclear. Not being Shirazi, Khalid ibn Bakr is not in Bosworth's (1996) list. But he is given in Zanzibar Chronicle (Strong, 1895: p.389) and Barros (1552: 226).
  8. ^ Zanzibar Chronicle (Strong 1895: p.389) claims al-Hassan fled to Zanzibar following a second invasion by the Changa, who installed a usurping emir Muhammad ibn al-Hussein al-Mundhiri. But the usurper was quickly toppled in a popular rising, and the exiled sultan al-Hassan was restored. Dates are problematic. Barros (1552: p.226) claims al-Hassan ruled sixteen years and was succeeded by his nephew Ali ibn Dawud, who ruled sixty. But Bosworth (1996) identifies Ali as only ascending around 1042, leaving the intervening gap unaccounted for.
  9. ^ Given 1089 by Barros's calculation, but 1106 in Bosworth
  10. ^ Given 1113 by Barros's calculation, but 1129 in Bosworth
  11. ^ Barros (1552: p.227) identifies Suleiman ibn al-Hassan as the son of Dawud ibn Suleiman, inheriting his enterprises in Sofala, which he used as a launchpad to become lord of Sofala and master of the Swahili coast.
  12. ^ "que foi mui excellente Cavalleiro" (Barros, 1552: p.228)
  13. ^ Zanzibar chronicle (Strong, 1895: p.390) claims Dawud ruled for only a few days and was deposed by his uncle. Probably confusing this ith his son, Suleiman.
  14. ^ Zanzibar chronicle (Strong 1895: p.390) cites Talut ibn Dawud as Talut ibn Hussein, suggesting he was a son rather than nephew of previous. Also says he died while on pilgrimage to Mecca, and was succeeded by either his son or brother.
  15. ^ Known as Muhammad Ladil to Barros; Zanzibar chronicle names him as 'al-Malik al-Adil', and gives his real name as Muhammad ibn Suleiman ibn al-Hussein, claiming he had served as vizier, and was elevated to the throne by the nobles and people. Also claims he ruled 22, rather 9 years.
  16. ^ Zanzibar chronicle reports it was his nephew Hajj Rush (son of earlier sultan Hussein) that rebuilt the mosque of Kilwa, adamant about doing so with his own money and resources. Nonetheless, his uncle sultan Suleiman insisted on donating one thousand pieces of gold to the effort; Hajj Rush accepted the donation reluctantly, but secretly put the money aside, and returned the donation to Suleiman's heirs after the sultan's died.
  17. ^ Barros suggests Ibrahim was the son of Emir Muhammad, and thus of the vizier family. The Zanzibar chronicle insists he was a brother of Sabhat, and thus of royal lineage (son of 31st sultan Muhammad al-Adil). Our list opts for the latter.

المصادر

  • João de Barros (1552–59) Décadas da Ásia: Dos feitos, que os Portuguezes fizeram no descubrimento, e conquista, dos mares, e terras do Oriente., esp. Dec. I, Lib. 8, Cap. 6 (p. 225ff)
  • Bosworth, C.E. (1996) The New Islamic Dynasties: a chronological and genealogical manual. New York: Columbia University Press.
  • Damião de Goes (1566–67) Crónica do Felicíssimo Rei D. Manuel
  • Freeman-Grenville, G.S.P. (1962) The Medieval History of the Coast of Tanganyika, with special reference to recent archaeological discoveries London.
  • Horton, M. and J. Middleton (2000) The Swahili: the social landscape of a mercantile society, Oxford: Blackwell
  • Rossini, C.C. (1899) "Vasco da Gama, Pedralvarez Cabral e Giovanni da Nova, nella cronica di Kilwah" Atti del Terzo Congresso Geografico Italiano, tenuto in Firenze, Società geografica italiana, Firenze: Ricci, vol. 2, p.491-500.
  • Strong, S. Arthur (1895) "The History of Kilwa, edited from an Arabic MS", Journal of the Royal Asiatic Society, January (No volume number), pp. 385–431. online
  • Theal, George McCall (1902) The Beginning of South African History. London: Unwin.

وصلات خارجية