أطلس متململاً: الجزء الأول

أطلس متململاً: الجزء الأول
Atlas Shrugged: Part I
Atlas Shrugged film poster.jpg
الملقص الدعائي للفيلم
اخراجپول جونسون
انتاججون أگليالورو
هارمون كاسلو
الحوار السينمائيجون أگليالورو
بريان پاتريك أوتول[1]
مبني علىأطلس متململاً
تأليف أين راند
بطولةتايلور شيلينگ
گرانت بولر
موسيقىإليا كميرا
سينماتوگرافياروز بيريمان
تحريرجيم فلين
شريل شلسينگر
شركــة
الانتاج
سترايك للإنتاج
توزيعروكي ماونتين پيكتشرز (Theatrical)
20th Century Fox
تواريخ العرض15 أبريل 2011
طول الفيلم102 دقيقة
البلدالولايات المتحدة
اللغةالإنگليزية
الميزانية20 مليون دولار [2][3]
إيراد الشباك4,627,375 دولار[3]

أطلس متململاً:الجزء الأول Atlas Shrugged: Part I، هو فيلم مقتبس من رواية أطلس متململاً لأين راند عام 1957. وهو أول جزء لثلاثية تغطي أحداث الرواية. بعد الكثير من المعالجات والاقتراحات لما يقارب من 40 عام،[4] بدأ المستثمر جون أگليالورو في انتاج الفيلم في يونيو 2010. الفيلم من من إخراج پول جونسون وبطولة تايلور شيلينگ في دور داگني تاگارت وگرانت بولر في دور هانك ريردن.

يبدأ الفيلم بقصة أطلس متململاً، والتي تدور في الولايات المتحدة في إطار أدب المدينة الفاسدة البديل في وقت غير محددة، حيث كانت للولايات المتحدة "تشريع وطني" بدلاً من الكونگرس و"رأس دولة" بدلاً من الرئيس. تظهر الرواية نموذج التنظيم الصناعي في أواخر العقد 1800 - وتبدو هذه الأجواء قريبة من فترة الكساد في الثلاثينيات. وتعود التقاليد الاجتماعي والتكنولوجية داخل الرواية إلى فترة الخمسينيات".[5] تتواجد في الأحداث الكثير من تكنولوجيات القرن العشرين، وخاصة صناعات الصلب والسكك الحديدية، وظهر تأثير التلفزيون أقل بكثير من تأثير المذياع. في الوقت الذي ذكرت الكثير من البلدان الأخرى في الرواية، لم يرد ذكر الاتحاد السوڤيتي، ولا الحرب العالمية الثانية أو الحرب الباردة. ويعني هذا ضمناً أن بلدان العالم بدأت في التحول إلى حكومة دولانية كبيرة، بجانب الصفوف الماركسية الغامضة، في اشارة إلى "دول الشعب" في أوروبا وأمريكا الجنوبية. وتشير الرواية إلى تأميم التجارة في "دول الشعب" تلك، وكذلك بالولايات المتحدة. عادة ما يتناقض "الاقتصاد المختلط" داخل الكتاب مع "نقاء" الرأسمالية في القرن التاسع عشر في الولايات المتحدة، مسترجعاً بحسرة العصر الذهبي المفقود.

الجزء الثاني من الثلاثية أطلس متململاً:الجزء الثاني سيتم عرضه في 12 أكتوبر، 2012.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

الحبكة

It is 2016 and the United States is in a sustained economic depression. Industrial disasters, resource shortages, and gasoline at $37/gallon have made railroads the primary mode of transportation, but even they are in disrepair. After a major accident on the Rio Norte line of the Taggart Transcontinental railroad, CEO James Taggart shirks responsibility. His sister Dagny Taggart, Vice-President in Charge of Operation, defies him by replacing the aging track with new rails made of Rearden Metal, which is claimed to be lighter yet stronger than steel. Dagny meets with its inventor, Hank Rearden, and they negotiate a deal they both admit serves their respective self-interests.

Politician Wesley Mouch—nominally Rearden's lobbyist in Washington, D.C.—is part of a crowd that views heads of industry as persons who must be broken or tamed. James Taggart uses political influence to ensure that Taggart Transcontinental is designated the exclusive railroad for the state of Colorado. Dagny is confronted by Ellis Wyatt, a Colorado oil man angry to be forced to do business with Taggart Transcontinental. Dagny promises him that he will get the service he needs. Dagny encounters former lover Francisco d'Anconia, who presents a façade of a playboy grown bored with the pursuit of money. He reveals that a series of copper mines he built are worthless, costing his investors (including the Taggart railroad) millions.

Rearden lives in a magnificent home with a wife and a brother who are happy to live off his effort, though they overtly disrespect it. Rearden's anniversary gift to his wife Lillian is a bracelet from the first batch of Rearden Metal, but she considers it a garish symbol of Hank's egotism. At a dinner party, Dagny dares Lillian to exchange it for Dagny's diamond necklace, which she does.

As Dagny and Rearden rebuild the Rio Norte line, talented people quit their jobs and refuse all inducements to stay. Meanwhile, Dr. Robert Stadler of the State Science Institute puts out a report implying that Rearden Metal is dangerous. Taggart Transcontinental stock plummets because of its use of Rearden Metal, and Dagny leaves Taggart Transcontinental temporarily and forms her own company to finish the Rio Norte line. She renames it the John Galt Line, in defiance of the phrase "Who is John Galt?"—which has come to stand for any question to which it is pointless to seek an answer.

A new law forces Rearden to sell most of his businesses, but he retains Rearden Steel for the sake of his metal and to finish the John Galt Line. Despite strong government and union opposition to Rearden Metal, Dagny and Rearden complete the line ahead of schedule and successfully test it on a record-setting run to Wyatt's oil fields in Colorado. At the home of Wyatt, now a close friend, Dagny and Rearden celebrate the success of the line. As Dagny and Rearden continue their celebration into the night by fulfilling their growing sexual attraction, the shadowy figure responsible for the disappearances of prominent people visits Wyatt with an offer for a better society based on personal achievement.

The next morning, Dagny and Rearden begin investigating an abandoned prototype of an advanced motor that could revolutionize the world. They realize the genius of the motor's creator and try to track him down. Dagny finds Dr. Hugh Akston, working as a cook at a diner, but he is not willing to reveal the identity of the inventor; Akston knows whom Dagny is seeking and says she will never find him, though he may find her.

Another new law limits rail freight and levies a special tax on Colorado. It is the final straw for Ellis Wyatt. When Dagny hears that Wyatt's oil fields are on fire, she rushes to his home but finds a handwritten sign that reads, "I am leaving it as I found it. Take over. It's yours." The film closes with an answering machine voice-over of Wyatt declaring that he is on strike.


فريق العمل

الانتاج

التوزيع والنقد

المصادر

  1. ^ خطأ استشهاد: وسم <ref> غير صحيح؛ لا نص تم توفيره للمراجع المسماة ebert
  2. ^ David Weigel (March 3, 2011). "Libertarians Shrugged". Slate. Retrieved April 27, 2011.
  3. ^ أ ب "Atlas Shrugged: Part I". Box Office Mojo. Archived from the original on April 27 2011. Retrieved April 27, 2011. {{cite web}}: Check date values in: |archivedate= (help); Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)
  4. ^ Britting, Jeff (2009). "Bringing Atlas Shrugged to Film". In Mayhew, Robert (ed.). Essays on Ayn Rand's Atlas Shrugged. Lanham, Maryland: Lexington Books. p. 195. ISBN 978-0-7391-2780-3. Archived from the original (PDF) on April 27, 2011. Retrieved April 27, 2011.
  5. ^ Younkins, Edward Wayne. Ayn Rand's Atlas Shrugged: A Philosophical and Literary Companion. Ashgate Publishing, Ltd., 2007 ISBN 0-7546-5549-0, ISBN 978-0-7546-5549-7. pp. 9-10.
  6. ^ Murty, Govindini (July 21, 2010). "EXCLUSIVE: LFM Visits the Set of Atlas Shrugged + Director Paul Johansson's First Interview About the Film". Libertas Film Magazine. Archived from the original on August 01 2010. Retrieved August 16, 2010. {{cite web}}: Check date values in: |archivedate= (help); Unknown parameter |deadurl= ignored (|url-status= suggested) (help)
  7. ^ خطأ استشهاد: وسم <ref> غير صحيح؛ لا نص تم توفيره للمراجع المسماة trailer

وصلات خارجية