صوفيا گوبايدولينا

هذا المقال يتضمن أسماءً أعجمية تتطلب حروفاً إضافية (پ چ ژ گ ڤ ڠ).
لمطالعة نسخة مبسطة، بدون حروف إضافية
صوفيا جوبادولينا في سورتافالا، 1981

صوفيا أسگاتوڤنا گوبادولينا (بالروسية: Софи́я Асгатовна Губайду́лина؛ بالتتارية: София Әсгать кызы Гобәйдуллина، وتُنطق: صوفيا عشقت قيزي عبيد الله‌ينا؛[1] بالإنگليزية: Sofia Asgatovna Gubaidulina؛ ولدت 24 اكتوبر 1931) مؤلفة موسيقية روسية تتارية.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

حياتها

جوبادولينا لم تعرف خارج الاتحاد السوڤيتي حتى عصر الجلاسنوست وسرعان ما نالت سمعة دولية ونالت الإعجاب على صراحتها ومع ذلك أيضا الكثافة والفردية التي تستمر في اي سالبو او نوع تتولاه. غالبا مقطوعاتها تبدو مثل الالعاب او التجارب لكن التجارب في الشعور والالعاب تلعب بمجازفة كبيرة. موضوعها مثل كثير من المؤلفين في جيلها من الاتحاد السوفيتي السابق هي الروح. لكن رغم استخدامها الدائم للرمز المسيحي نادرا ما تتذكر اعمالها الموسيقي الدينية للعصور القديمة فنطاقها واسعها ومستحدث بشدة.

ولدت جوبادولينا وتعلمت في منطقة التتار في نهر الفلوجا ولها أصل تتاري روسي مختلط. بعد دراستها في عاصمة تتارستان كازان 1949-1954 اكملت تعليمها في كونسرڤتوار موسكو 1954-1963 وخلال الستينات أثبتت مكانها شنيكت واديسون دينيسوف كواحدة من الموسيقيين الطليعيين بما يتفق مع ما يجري في غربي اوروبا .وفي عام 1975 شكلت جماعة ارتجال “استراي” مع اثنين من المؤلفين وتعلمت من التجربة ليس فقط التعامل مع الالات بطرق جديدة لكن ايضا الثقة في حدسها. وغالبا ما تبدو مقطوعاتها كانها تشكل في نفس اللحظة دون تصور مسبق.

عام 1980 أنتجت ” “تقدمة” وهو كونشتر للكمان يبدا من باخ فوجة من ستة اجزاء من التقدمة الموسيقية كما وزعها فيبرن اوركستراليا. هذه التقدمة تقدم اثناء المقطوعة بشكل مؤلف ومفكك العمل ناصره دوليا عازف الكمان السوفييت جيدون كريمر الذي مهند الطريق لسمعة جوبادولينا في الغرب الذي زارته للمرة الاولى عام 1985.

أعمال أخرى هامة في الثمانينات تشمل “غدراك ط 1983 وهو حوار للسوبرانو والباريتون مع السباعي الوتري يعتمد عليها قصائد كبتها لها فرانسسكو تاتزر وسيمفونيتها “اصوات الصمتة ” 1986 والرباعية الوترية الثانية 1987 والثلاثي الوتري 1988. لم يهتم بها موسكو لوقت طويل حيث اعتادت كسب عيشها في كتابة موسيقى الافلام الكارتون اشتهرت حتى ان رحب بها الان في اوروبا الغربية ولاحقا في امريكا

انتقلت لألمانيا عام 1992 حيث واصلت التاليف بغزارة وتشمل اعمالها اللحقة عدة كونشرتات ومقطوعات لموسيقى الحجرة و”آلام المسيح حسب إنجيل جون” 2000 الذي طلب منها كتابته للاحتفال بمرور ربع الفية على وفاة باخ.


الجوائز والتقدير

حصلت گوبايدولينا على جائزة موناكو (1987),[2] the Premio Franco Abbiati (1991),[3] the Heidelberger Künstlerinnenpreis (1991),[4] the Russian State Prize (1992), the Koussevitzky International Record Award (in 1989 and 1994), the Ludwig-Spohr-Preis der Stadt Braunschweig (1995), the Kulturpreis des Kreises Pinneberg (1997), the Praemium Imperiale in Japan (1998), the Sonning Award in Denmark (1999),[5] the Preis der Stiftung Bibel und Kultur (1999), the Goethe-Medaille der Stadt Weimar (2001), the Moscow „Silenzio“-Preis (2001), the Polar Music Prize in Sweden (2002),[6] the Great Distinguished Service Cross of the Order of Merit of the Federal Republic of Germany (2002), the Living Composer Prize of the Cannes Classical Awards in 2003, Europäischen Kulturpreis (2005), the Russian cultural Prize "Triumph" (2007), the Bachpreis der Freien und Hansestadt Hamburg (2007) and the Honour Prize of the Moscow Regiment and the International Council of Russian Compatriots "The Compatriot of the Year – 2007". In 2011 she was awarded a "Doctor of Humane Letters" honorary degree from University of Chicago.[7]

In 2001 she became Honour Professor of the Kazan Conservatory, in 2004, she was elected as a foreign honorary member of the American Academy of Arts and Letters, in 2009, she became Dr. honoris causa[8] of Yale University.

الاعمال

اوركسترالية

  • Stimmen... Verstummen... symphony in twelve movements (1986)
  • The Unasked Answer (Antwort ohne Frage) collage for three orchestras (1989)
  • Stufen for orchestra (1992)
  • Figures of Time (Фигуры времени) for large orchestra (1994)
  • The Rider on the White Horse for large orchestra and organ (2002)
  • The Light of the End (Свет конца) for large orchestra (2003)
  • Feast During a Plague for large orchestra (2006)

كونشرتات

  • Concerto for bassoon and low strings (1975)
  • Introitus concerto for piano and chamber orchestra (1978)
  • Offertorium (Жертвоприношение) concerto for violin and orchestra (1980, rev. 1982, 1986)
  • And: The Feast is in Full Procession (И: Празднество в разгаре) for violoncello and orchestra (1993)
  • Music for Flute, Strings, and Percussion (1994)
  • Impromptu for flute (flute and alto flute), violin, and strings (1996)
  • Concerto for viola and orchestra (1996)
  • The Canticle of the Sun of St Francis of Assisi for cello, chamber choir and percussion (1997)
  • Two Paths: A Dedication to Mary and Martha for two viola solo and orchestra (1998)
  • Im Schatten des Baumes (В тени под деревом) for koto, bass koto, zheng, and orchestra (1998)
  • Under the Sign of Scorpio variants on six hexachords for bayan and large orchestra (2003)
  • ...The Deceitful Face of Hope and Despair for flute and orchestra (2005)
  • In Tempus Praesens concerto for violin and orchestra (2007)
  • Glorious Percussion concerto for percussion and orchestra (2008)
  • Fachwerk, concerto for bayan, percussion and strings (2009)

غنائي/كورالي

  • Phacelia, vocal cycle for soprano and orchestra based on Mikhail Prishvin's poem (1956)
  • Night in Memphis, cantata for mezzo-soprano, orchestra and male choir on tape (1968)
  • Rubaijat, cantata for baryton and chamber ensemble (1969)
  • Hour of the Soul poem by Marina Tsvetaeva for large wind orchestra and mezzo-soprano/contralto (1974), for percussion, mezzo-soprano, and large orchestra (1976)
  • Perception for soprano, baritone (speaking voices) and 7 string instruments (1981, rev. 1983, 1986)
  • Hommage à Marina Tsvetayeva for a cappella choir (1984)
  • Hommage à T.S. Eliot for sopran and octet (1987)
  • Jauchzt vor Gott for mixed choir and organ (1989)
  • Alleluja for mixed chorus, boy soprano, organ and large orchestra (1990)
  • Aus dem Studenbuch on a text of Rainer Maria Rilke for cello, orchestra, male choir, and a woman speaker (1991)
  • Lauda for alto, tenor, baritone, narrator, mixed choir, and large orchestra (1991)
  • Jetzt immer Schnee (Теперь всегда снега) on verses of Gennadi Aigi for chamber ensemble and chamber choir (1993)
  • Galgenlieder à 3 fifteen pieces for mezzo-soprano, percussion, and contrabass (1996)
  • Galgenlieder à 5 fourteen pieces for mezzo-soprano, flute, percussion, bayan, and contrabass (1996)
  • Johannes-Passion for soprano, tenor, baritone, bass, two mixed choirs, organ, and large orchestra (2000)
  • Johannes-Ostern for soprano, tenor, baritone, bass, two mixed choirs, organ, and large orchestra (2001)


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

حجرة/للمجموعة

  • Quintet for piano, two violins, viola, and violoncello (1957)
  • Piano Sonata (1965)
  • Pantomime for double bass and piano (1966)
  • Musical Toys fourteen piano pieces for children (1969)
  • Vivente - Non Vivente for electronics (1970)
  • Concordanza for chamber ensemble (1971)
  • String Quartet No. 1 (1971)
  • Ten Preludes for solo cello (1974)
  • Rumore e silenzio for percussion and harpsichord (1974)
  • Sonata for double bass and piano (1975)
  • Hell und Dunkel for organ (1976)
  • Two Ballads for two trumpets and piano (1976)
  • Trio for three trumpets (1976)
  • Lied ohne Worte for trumpet and piano (1977)
  • Duo sonata for two bassoons (1977)
  • Lamento for tuba and piano (1977)
  • Misterioso for 7 percussionists (1977)
  • In Croce for cello and organ (1979), for bayan and cello (1991)
  • Jubilatio for 4 percussionists (1979)
  • Garten von Freuden und Traurigkeiten for flute, viola, harp and narrator (1980)
  • Descensio for 3 trombones, 3 percussionists, harp, harpsichord and piano (1981)
  • Rejoice, sonata for violin and cello (1981)
  • Sieben Worte for cello, bayan, and strings (1982)
  • Quasi hoquetus for viola, bassoon, and piano (1984)
  • String Quartet No. 2 (1987)
  • String Quartet No. 3 (1987)
  • String Trio (1988)
  • Hörst Du uns, Luigi? Schau mal, welchen Tanz eine einfache Holzrassel für Dich vollführt (Слышишь ты нас, Луиджи? Вот танец, который танцует для тебя обыкновенная деревянная трещотка) for six percussionists (1991)
  • Gerade und ungerade (Чет и нечет) for seven percussionists, including cymbalom (1991)
  • Silenzio for bayan, violin, and cello (1991)
  • Tartarische Tanz for bayan and two contrabass (1992)
  • Dancer on a Tightrope (Der Seiltänzer) for violin and string piano (1993)
  • Meditation über den Bach-Choral "Vor deinen Thron tret' ich hiermit" for harpsichord, two violins, viola, cello, and contrabass (1993)
  • Рано утром перед пробуждением for three 17-string Japanese bass kotos and four 13-string Japanese kotos (1993)
  • Allegro Rustico: Klänge des Waldes for flute and piano (1993)
  • String Quartet No. 4 with tape (1993)
  • In Erwartung (В ожидании) for saxophone quartet and six percussionists (1994)
  • Ein Engel for alto and double bass (1994)
  • Aus der Visionen der Hildegard von Bingen for alto (1994)
  • Quaternion for cello quartet (1996)
  • Ritorno perpetuo for harpsichord (1997)
  • Risonanza for three trumpets, four trombones, organ, and six strings (2001)
  • Reflections on the theme B-A-C-H for string quartet (2002)
  • Mirage: The Dancing Sun for eight violoncelli (2002)
  • On the Edge of Abyss for seven violoncelli and two waterphones (2002)
  • Verwandlung (Transformation) for trombone, saxophone quartet, violoncello, double bass, and tam-tam (2004)
  • The Lyre of Orpheus for violin, percussion, and strings (2006)
  • Ravvedimento for cello and quartet of guitars (2007)
  • Pentimento, an arrangement of 'Ravvedimento' for double-bass and three guitars (2007)
  • Repentance, an arrangement of 'Ravvedimento' for cello, double-bass and three guitars (2008)
  • Sotto voce, for viola, double-bass and two guitars (2010/2013)
  • Labyrinth, for 12 celli (2011)
  • So sei es, for violin, double-bass, piano, and percussion (2013)

موسيقى الافلام

A more complete list of her scores for animated films may be found on her profile at Animator.ru.

تسجيلات

مراجع

  1. ^ (تتارية)"Гобәйдуллина, София". Tatar Encyclopedia. Kazan: Tatarstan Republic Academy of Sciences Institution of the Tatar Encyclopaedia. 2002. More than one of |encyclopedia= and |encyclopedia= specified (help)
  2. ^ http://www.fondationprincepierre.mc/en/3-prize-of-musical-composition/14-the-prize/2-prize-list.html#
  3. ^ http://critici.prosaclick.com/index.php/premio-abbiati/cronologia2
  4. ^ http://www.heidelberger-philharmoniker.de/orchester/orchester-und-sparten/philharmonisches-orchester/konzerte-201112/konzerte/heidelberger-kuenstlerinnenpreis/1991-sofia-gubaidulina/
  5. ^ http://www.sonningmusik.dk/cms/view/index.asp?ipageid=54
  6. ^ http://www.polarmusicprize.org/home/sofia-gubaidulina/
  7. ^ http://lucian.uchicago.edu/blogs/goodspeednotes/2011/10/20/legendary-composer-sofia-gobaidulina-awarded-honorary-doctorate/
  8. ^ http://news.yale.edu/2009/05/25/honorary-degree-citations-commencement-2009


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

المصدر

classical music by John Stanley

روابط خارجية

الكلمات الدالة: