جيمس جيلراي
James Gillray | |
---|---|
وُلِدَ | [1][2] | 13 أغسطس 1756
توفي | 1 يونيو 1815 | (aged 58)
الجنسية | إنگليزي |
المهنة | رسام كاريكاتير، printmaker |
جيمس جيلراي أو بالأصح: جيمس گيلرِيْ James Gillray (عاش 13 أغسطس 1756[3] أو 1757 - 1 يونيو 1815)، كان رسام كاريكاتير وطباع بريطاني اشتهر برسومه السياسية المحفورة الساخرة، التي نشرها بين 1792 و 1810.
وكانت رسوم جيمس جيلراي الكاريكاتيرية أكثر شعبية، فكان الناس يتزاحمون على محلات بيع الكتب للحصول على الطبعات الأولى لرسومه(6). وقد درس جيمس جيلراي - مثل توماس رولاندسون - في الأكاديمية الملكية وأصبح فناناً مصقولا خصب الخيال وإن كانت خطوطه صارمة. وكاد يضع كل فنه في خدمة الحرب: لقد صور نابليون كقزم وصور جوزفين كامرأة بذيئة، ورسم فوكس وشريدان وهورن توك Tooke (مؤيّدي الثورة الفرنسية) ينتظرون في نادي لندن حضور الجنرال الثوري المنتصر. وقد انتشرت رسومه الهجائية ذات الأفكار البسيطة والخطوط المصقولة في مختلف أنحاء أوربا وأسهمت في خلع نابليون من فوق عرشه(7). وقد مات قبل معركة واترلو بسبعة عشر يوما.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
فن الكاريكاتير
سلسلة الرسوم الكاريكاتورية المتنوعة ، على الرغم من أنها نادرًا ما تحمل الأهمية التاريخية للسلسلة السياسية، إلا أنها أكثر وضوحاً، بل وأكثر إمتاعاً. ومن أروعها: "شيكسبير المضحى به". "الشخصيات الفلمنكية" (لوحتان) ؛ "Two-Penny Whist" (التي تظهر صورة هانا همفري)؛ "أوه حتى يذوب هذا اللحم الجامد جداً"؛ ساندويتش-جزر؛ النقرس؛ راحة للذُرة؛ Begone Dull Care؛ The Cow-Pock، التي تعطي تعبيراً فكاهياً عن الرهبة الشعبية من التطعيم؛ مسرحيات ديليتانتي؛ و الانسجام قبل الزواج و الانسجام الزوجي—اسكتشان جيدان للغاية في تناقض عنيف مع بعضهما البعض.
معرض صور
الجمعية الوطنية الفرنسية (1804). هذا الكرتون وُصِف بأنه "الكاريكاتير الأكثر موهبة التي ظهرت على الإطلاق"، ويرجع ذلك جزئيًا إلى "تشابهه الرائع". دفع أمير ويلز مبلغًا كبيرًا من المال لعدم نشره وتدمير صفيحته الزنكوغرافية. الكرتون يصور حفلاً أقامه تشارلز جيمس فوكس وزوجته لمجموعات مختلفة وأصدقاء أمير ويلز، وكلهم معارضون للحكومة. "This we have no hesitation in asserting to be the most talented caricature that has ever appeared. The king is supposed to have been executed, the republic proclaimed, and Fox, as first consul, is holding his levée at his house at St. Anne's Hill. All the leading Whigs are present, of whom the likenesses are most admirable, and in the right corner is seen a portion of the figure of the Prince of Wales. This caricature gave so much offence to the prince that he offered a large sum of money for its suppression, which being accepted, he ordered the plate to be destroyed. It was the misfortune of the prince and those by whom he was surrounded to place reliance on each other; the plate was not destroyed, it was secreted, and still exists. It will be found in the collection published by Mr. Bohn."
A voluptuary under the horrors of digestion Js. Gy. design et fecit. SUMMARY: Caricature of George IV as the Prince of Wales, languid with repletion, leaning back in an arm-chair, at a table covered with remains of a meal, holding a fork to his mouth. His waistcoat is held together by a single button across his distended stomach. In the background, the Prince of Wales' three ostrich feathers emblem is shown above a knife and fork crossed on a plate (instead of a coat of arms). The picture behind and above the Prince's head is of Luigi Cornaro, a Venetian nobleman who wrote several treatises concerning dieting and eating habits. MEDIUM: 1 print : engraving, color. CREATED/PUBLISHED: [London] : Pubd. by H. Humphrey, 1792 July 2d. According to Wright & Evans, Historical and Descriptive Account of the Caricatures of James Gillray (1851, OCLC 59510372), p. 47, "A bitter satire on the Heir to the Throne, who was at this time celebrated for his voluptuousness, and for the pecuniary difficulties in which he was constantly involved, in consequence of his expensive habits. The picture is full of allusions, which tell their own story."
Fashion before Ease;—or,—A good Constitution sacrificed for a Fantastick Form G.W. invt. [Gillray f.] SUMMARY: Cartoon showing Britannia clasping trunk of a large oak, while Thomas Paine tugs with both hands at her stay laces, his foot on her posterior. From his coat pocket protrudes a pair of scissors and a tape inscribed: Rights of Man. Behind him is a thatched cottage inscribed: Thomas Pain, Staymaker from Thetford. Paris Modes, by express.
الطقس زلق: عجوز ينزلق ويسقط خارج دار نشر رسوم الكرتون منافسه همفري، في 27 شارع سانت جيمس، لندن. وهو ممسك بثرمومتر، وخلفه خمسة أشخاص يطالعون كرتون رسوم همفري في فاترينة دار النشر. 1808
الهامش
- ^ خطأ استشهاد: وسم
<ref>
غير صحيح؛ لا نص تم توفيره للمراجع المسماةHill
- ^ خطأ استشهاد: وسم
<ref>
غير صحيح؛ لا نص تم توفيره للمراجع المسماةBaptism
- ^ Gillray, James and Draper Hill (1966). Fashionable contrasts. Phaidon. p. 8.
- ^ مارتن روسون، يتكلم عن سر الرسم، أهداها أندرو گرام ديكسون, BBCTV
وصلات خارجية
- James Gillray Gallery at MuseumSyndicate
- GreatCaricatures.com: James Gillray Galleries
- James Gillray at The National Portrait Gallery (United Kingdom).
- James Gillray at The Tate Britain.
- James Gillray at The New York Public Library.
- James Gillray prints at the Lewis Walpole Library of Yale University.
- University of Nottingham Visual Resources - James Gillray cartoons
- Historical and Descriptive Account of the Caricatures of James Gillray by Thomas Wright, R. H. Evans
- Princeton University. Gillray Collection