تامر أمين

تامر أمين
تامر أمين.jpg
وُلـِدتامر أمين إبراهيم يوسف بسيوني
10 سبتمبر 1971
القاهرة، مصر
القوميةمصري
المهنةإعلامي
الديانةمسلم
الزوج"شيرين" مذيعة معتزلة


تامر امين إبراهيم يوسف بسيوني (و. 19 سبتمبر 1971)، هو مذيع مصري حاصل على ليسانس السن عام 1996 وهو ابن الاعلامى المعروف أمين بسيوني. عمل في قناة النيل للأخبار كمذيع نشرات اخبارية و مقدم برامج من اهما الحدود الملتهبة، ترمومتر، صناع التاريخ، النيل يعانق و برنامج بالبنط الصغير. ويقوم الان بتقديم برنامج البيت بيتك على الفضائية المصرية منذ عام 2004 إلى أن انسحب منه مطلع أبريل 2011 ثم أنتقل إلى قناة في وقتها كانت حديثة الانطلاق تسمى LTB وبسبب بعض المشاكل الإدارية تم إنسحابه منها وبعد عدة أشهر انتقل إلى قناة المحور بلس وأستمر في تقديم برنامجه تحيا مصر إلى أن توقف لمدة غير معلومة بعد عيد الفطر 2012 وبعدها ذهب إلى روتانا مصرية في 2013 ليقدم برنامج ساعة مصرية ثم برنامج من الآخر إلى أن ترك قنوات روتانا ثن أعلن ذهابه لـ شبكة تليفزيون الحياة ليشارك لبنى عسل في تقديم برنامج الحياة اليوم.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

مسيرته الإعلامية

ذاعت شهرة تامر أمين بعد مشاركته في تقديم برنامج "البيت بيتك" مع الإعلامي محمود سعد وخيري رمضان، ثم شارك الثلاثة في تقديم برنامج "مصر النهارده" بعد توقف "البيت بيتك". وبعد أن توقف "مصر النهارده" بعد أحداث ثورة 25 يناير، انضم تامر أمين إلى فريق العمل بقنوات LTb الفضائية لتكون المرة الأولى التي يعمل بها بعيداً عن التلفزيون المصري[1].


وقفه عن العمل

في 25 أغسطس 2016، قرر تم أيقافه عن العمل يوم مجلس نقابة الإعلامين برئاسة الدكتور طارق سعدة، منع تامر أمين، من ممارسة النشاط الإعلامي في القناة أو أى وسيلة إعلامية آخرى لعدم حصوله علي تصريح مزاولة النشاط الإعلامي للنقابة وغير مقيد بجداول النقابة وذلك بالمخالفة للقانون.[2]

أزمة الصعايدة

«يعني للأسف الشديد وأنا بقول هذا الكلام ومتزعلوش مني في الريف وفي الصعيد فيه نسبة كبيرة جدا بيخلفوا أولاد وبنات مش عشان يصرفوا عليهم ولا عشان يدخلوهم التعليم ويتعلموا ويكبروا ويتوظفوا أو يبقى عندهم فرص عمل..لا.. ده بيخلفوهم عشان العيال دي هي اللي تصرف على الأب والأم.. وفيه أسر كتير كتير قوي بيخلف الولد وأول ما الولد ده يبقى عنده 5 أو 6 سنين 7 سنين بالكتير، يقوم هوب راميه على ورشة ورشة سمكرة ..ورشة حداداة.. ورشة دوكو ..ورشة إصلاح سيارات.. يشتغل فواعلي.. يشتغل في البنا.. يشتغل في المعمار.. المهم يشتغل واللي بنسميه إعلاميا بلية.. عارفين الواد بلية.. اللي هو صبي المعلم وصبي الأسطى.. فيروح والأسطى آخر الشهر يديله 500 جنيه أو 1000 جنيه أو 700 جنيه.. ماهو واد صغير 7 سنين.. وياخد الواد الصغير الألف جنيه ويعمل إيه.. يروح يرميهم في حجر ابوه».

بهذه الكلمات تحدث الإعلامي تامر أمين في برنامج «آخر النهار» المذاع عبر فضائية «النهار» مضيفًا: «ده الولاد.. طب جاني بنت.. هغلب؟.. لا.. هدخلها المدرسة؟.. لا.. أول ما تبقى 8 أو 9 سنين أشحن تشتغل في البيوت.. وفيه أزمة في القاهرة والإسكندرية والمحافظات الكبرى في الخادمات والعاملات في المنزل.. فاشحن فالبنت لا تستمتع بطفولتها وبالبراءة بتاعتها ويطلع عنيها.. وياسلام لو ست البيت بتكهربها ولا بتلسوعها ولا بتعمل بلاوي سودا من اللي بنسمع عنها وبتشغلها 24 ساعة وبتديها آخر الشهر ألف جنيه..وتجري أخر الشهر تحطهم فين في حجر أبوها».

وتسببت هذه الكلمات في حالة غضب عارمة لدى أهل الصعيد وانتشرت عشرات الفيديوهات التي ترد على تامر أمين على موقع «يوتيوب» كما علق الآلاف من الصعايدة على الصفحة الرسمية لقناة النهار، مطالبين بإقالة المذيع تامر أمين ومنعه من الظهور على شاشة القناة بعد سبه لفتيات الصعيد.

وردت قناة النهار بفيديو للإعلامي تامر أمين نشرته على الصفحة الرسمية للقناة على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك» رد فيه الإعلامي قائلًا: «أنا حبيت بس أعمل الفيديو ده بسرعة لأني لقيت حالة من حالات التضخيم والاصطياد في الماء العكر وفيه محاولة للوقيعة بيني وبين الجماهير، خصوصا حبايبنا وأخواتنا وأهالينا في الصعيد والريف، فحبيت أعمل الفيديو ده للتوضيح عشان نقطع الطريق أمام الناس اللي بتصطاد في المية العكرة.. الناس خدوا كلامي اللي بتكلم فيه عن مبادرة السيد الرئيس عبدالفتاح السيسي لوقف الزحف السكاني والتصدي للزيادة السكانية وحاولوا يصوروه على أني بهين أهالينا في الصعيد والريف».

وأضاف: «أولًا قبل ما نخش في التفاصيل لا أنا ولا غيري يجرؤ انه يهين الصعايدة أو أهلنا في الريف والفلاحين، لأني مقتنع أن الصعيد ده شرف مصر وعزة مصر وكرامة مصر وأصل مصر وكل القامات الثقافية والشعرية والحضارية والأدبية والسياسية طلعت من الصعيد والريف»، متابعًا «ثانيًا لأن أنا أصلا فلاح من الريف وأبويا أصلا من محافظة ريفية زراعية وبالتالي محدش بيهين نفسه».

واستطرد: «ثالثا وده الأهم لو بصيتو على الفيديو أنا ماليش دعوة بالحاجات اللي بيتم استقطاعها ونزولها على اليوتيوب لو جبتوا الفيديو الأصلي بتاع الحلقة أنا بتكلم أن فيه فئة قليلة من اللي بتخلف 8 و9 و10 لحد دلوقتي بيبقى هدفهم أنهم يعملوا وسيلة لكسب الرزق عشان يشحنوا أولادهم وبناتهم يشتغلوا في مشاغل ومصانع ويشتغلوا في ورش اللي هو الواد بلية ويشتغلوا في البيوت وكده، والفئة اللي بتعمل كده اللي احنا بندينها وعلى فكرة فيه ناس عندنا في القاهرة والإسكندرية وباقي المحافظات بيعملوا كده كمان، فده اللي أنا قولته وأحنا بندين هذه الفئة اللي للأسف مبتديش للطفولة حقها».

وقال تامر أمين: «لكن فيه كمان في الصعيد والريف ناس محترمة جدا وقبائل كبيرة وعزيزة وكلها فهم ووعي ووطنية وانتماء فأرجوكم واحنا بنتكلم عن الهدف والصالح العام أرجوكم بلاش فكرة الاصطياد والوقيعة دي لأني أعتقد أن الشعب المصري والصعايدة والريف أوعى من كل اللي بيصطادوا».

ووجه «أمين» رسالة لقناة الجزيرة قائلًا: «أنا بقول لقناة الجزيرة اللي نزلت هذا الكلام، هيهات الناس كويسة قوي والصعايدة والريف وأهل الريف والفلاحين عارفين مين هو تامر أمين وأنا كمان عارف أهلي وبلدي واللي جزمتهم على راسي من فوق».[3]

أصدر مجلس إدارة قنوات النهار بيانًا، أكد فيه رفضه التام المساس بأهل الصعيد والوجه البحري. وأضاف مجلس الإدارة أنه لا تهاون مع أي خطأ، بشكل عام يقع عبر تليفزيون قناة النهار، واتخذ المجلس عدة قرارات ضد الإعلامي تامر أمين، رغم تأكده من حسن نيته وتقديره التام لأهالينا في صعيد مصر وفي ريفها، ومن ضمن هذه القرارات، خصم شهر من راتب مقدم البرنامج، وإيداع المبلغ مؤسسة خيرية، وإحالته إلى تحقيق داخلي بالقناة.

وقال المجلس في بيانه، إنه تقرر إيقاف الإعلامي تامر أمين عن العمل لحين صدور قرار من المجلس الأعلى للإعلام. وخرج الإعلامي تامر أمين، بعد القرار في فيديو مصور، يعتذر فيه لمن طالتهم المضايقات جراء استخدام عبارات مهينة لهم. كما قدمت قناة النهار، اعتذارًا لمشاهديها، واعدة بفتح تحقيق في الواقعة.[4]

في 20 فبراير 2021 بعد انتهاء التحقيقات مع تامر امين مقدم البرامج علي قناة النهار والتي استمرت قرابة الثلاث ساعات ونصف وانتهت التحقيقات الي ثبوت مخالفتة لميثاق الشرف الاعلامي ومدونة السلوك المهني في باب أولا المبادئ العامة في فقراتها أرقام 2.4.6.7. والتي نصت علي

  • الفقرة رقم 2 على احترام الاديان السماوية والقيم المجتمعية وآداب وتقاليد المهنة
  • الفقرة رقم 4 تأكيد دور الاعلام في حماية الوحدة الوطنية والتماسك القومي
  • الفقرة رقم 6 احترام الكرامة الإنسانية وعدم الإساءة الي اي فئة من فئات المجتمع

وفي باب الواجبات خالف المذكور

  • الفقرة رقم 7 والتي نصت على عدم انتهاك حرمة الحياة الخاصة والعائلية للمواطنين كافة

وبناء عليه صدر قرار النائب الدكتور/ طارق سعدة نقيب الإعلاميين وعضو مجلس الشيوخ رقم (10) لسنة ٢٠٢١ بالغاء تصريح مزاولة المهنة الصادر للسيد تامر امين ابراهيم يوسف بسيوني لمخالفتة ميثاق الشرف الإعلامي في المواد سالفة الذكر.

وتعود نقابة الإعلاميين وتؤكد احترامها الكامل للشعب المصري كافة واهلنا في الصعيد بصفة خاصة


البرامج


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

الحياة الشخصية

متزوج من المذيعة المعتزلة "شيرين" إحدى زميلاته بقناة النيل للأخبار.

المصادر

  1. ^ [1][[تصنيف:مقالات ذات وصلات خارجية مكسورة from خطأ: زمن غير صحيح]]<span title=" منذ خطأ: زمن غير صحيح" style="white-space: nowrap;">[وصلة مكسورة] Archived 20 April 2018[Date mismatch] at the Wayback Machine.
  2. ^ "الإعلاميين" تقرر منع تامر أمين من ممارسة النشاط الإعلامى، جريدة اليوم السابع
  3. ^ "القصة الكاملة لأزمة تامر أمين مع الصعايدة بسبب فيديو «بلية والخدامات»". الوطن. 2021-02-19. Retrieved 2021-02-19.
  4. ^ ""النهار": إيقاف تامر أمين عن العمل.. وإيداع شهر من راتبه في مؤسسة خيرية". masrawy. 2021-02-19. Retrieved 2021-02-21.

وصلات خارجية