خواكين رودريگو
خواكين رودريگو Joaquín Rodrigo | |
---|---|
وُلِدَ | 22 نوفمبر 1901 |
توفي | يوليو 6, 1999 مدريد | (aged 97)
الجنسية | اسباني |
خواكين رودريگو ڤيدرى، ماركيز حدائق أرانخويز الأول Joaquín Rodrigo Vidre, 1st Marquis of the Gardens of Aranjuez (عاش 22 نوفمبر 1901 – 6 يوليو 1999) موسيقي أسباني وعازف بيانو منفرد ماهر.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
حياته
يعد رودريجو أبرز مؤلف موسيقي في أسبانيا، ولد في ساجنتو في مقاطعة فالنسيا في 22 نوفمبر، يوم عيد القديسة سيسليا راعية الموسيقى. صار أعمى بشكل دائم في سن الثالثة ولا شك كان حساسا تجاه الأصوات،فتعلم العزف على البيانو والكمان في سن الثامنة. بداية من 1918 تلقى دروس التأليف الموسيقي مع أنتيش في كونسرفتوار فالنسيا وأكمل اول اعماله نحو 1923. من البداية ألف أول الامر باستخدام طريقة برايل، حيث أملى كل عمل مكتمل على ناسخ.
في عام 1927، متبعا مثال ألبنيتز وجرانادوس ودي فايا فانتقل إلى باريس، حيث درس مع دوكا خمس سنوات في مدرسة الموسيقى. نال الاعتراف به كعازف بيانو ومؤلف موسيقي بتشجيع من رافليل ودي فايا، في حين اضفى أثر سترافنسكي على موسيقاه عنصر كلاسيكي مجدد. عام 1929 التقى بعازفة البيانو التركية ڤيكتوريا قمحي وتزوجا عام 1933.
اثناء العودة لوقت قصير لأسبانيا، نال منحة دراسية لدراسات أخرى لنظرية الموسيقى في كونسرفتوار باريس والسربون. اندلاع الحرب الاهلية في اسبانيا عام 1936 قطع عن رودريكو المنحة فتركه ذلك في باريس في ظروف مالية صعبة. بعد الحرب عام 1939، عادا الى مدريد التي ظلت وطنهم حينها.
لدى عودة رودريجو احضر معه المدونة الموسيقية الكاملة التي أنهاها حديثا لكونشرتو أرانخويز Concierto de Aranjuez للجيتار والاوركسترا، الذي عرض اول مرة العام التالي ورسخه في الحال كمؤلف موسيقي رائد لأسبانيا. منذ ذلك الحين صارت المقطوعة شهيرة دوليا كأكثر كونشرتو يعرض بتكرار للجيتار، ويظل حتى الآن أشهر أعماله. الحركة البطيئة بشكل خاص صارت تقريبا ثاني نشيد وطني، مع لحنها الملازم الذي يستحضر اجواء أسبانية وألوان مع ذلك دون إشارة مباشرة لمصادر شعبية.
نجاح كونشرتو أرانخويز جعل رودريجو يكتب عشرة كونشرتات اخرى لعازفين دوليين رواد، مثل الكونشرتو الرعوي 1977 لعازف الفلوت جيمس جولواي. مع ذلك، لم تحقق اي المقطوعات نجاح العمل السابق، رغم ان الكثير من الاعمال للجيتار الصولو وFantasía para un gentilhombre للجيتار والاوركسترا 1954 يعرض بشكل واسع.
في الفترة العاجلة لبعد الحرب كان رودريجو القوة المؤثرة في الموسيقى الاسبانية لكن اسلوبه لم يتطور كثيرا بعد كونشرتو أرانخويز حقا نجاحه مثل بشكل مثير للجدل عقبة امام موسيقيين اسبان اصغر سنا يسعون لاكمال عمل دي فايا في ترسيخ اسلوب قومي اكثر تقدمي
وفي عام 1939 تعين رودريجو رئيس الاذاعات الموسيقية الاسبانية كما عمل رئيسا لقم الموسيقى للمنظمة القومية الاسبانية للعمي. وفي عام 1947 ابتكر منصب استاذية مانويل دي فايا للموسيقى في جامعة مدريد من اجله وفي عام 1954 صار نائب الرئيس للجمعية الدولية للمويسقى المعاصرة. تجول في امريكا الشمالية والجنوبية واوروبا واسرائيل واليابان وحصل على جوائز عديدة ودكتوراه فخرية. واصل كتابة الاغنيات والمقطوعات للجيتار والبيانو حتى تجاوز الثمانين.
أعماله
الاوركسترالية
- اوركسترا
- Cinco Piezas Infantiles (1928)
- Tres viejos aires de danza (1929; first performance, Jan. 20, 1930, by the Orquesta Sinfónica de Valencia conducted by José Manuel Izquierdo)
- Dos miniaturas andaluzas (1929; first performance, Nov. 22, 1999, at the Palau de la Música de Valencia, Spain, by the Orquesta de Cámara Joaquín Rodrigo)
- Zarabande lejana y Villancico (1930; first performance, March 9, 1931, at the Ecole Normale de Musique in Paris, by the Orquesta Femenina de París, conducted by Jane Evrard)
- Per la flor del Lliri Blau, symphonic poem (1934; First Prize, Círculo de Bellas Artes)
- Soleriana (first performance by the Berlin Philharmonic conducted by Hans von Benda, on August 22, 1953 in Berlin)
- Pavana Real (1955)
- Música para un jardín (1957) [Orchestration of his two piano Berceuses]
- A la busca del más allá (1976; commissioned by the Houston Symphony for the United States Bicentennial, Rodrigo was inspired by the thought of space exploration)
- Palillos y panderetas (1982)
- روندالا
- Estudiantina (1962)
- Symphonic Wind Ensemble
- Homenaje a la Tempranica (1939; first performance, 1939, in Paris by the Orquesta Femenina de París, conducted by Jane Evrard)
- Homenaje a Sagunto (1955)
- Adagio Para Orquesta de Instrumentos de Viento (1966; first performance in June 1966, in Pittsburgh, Pennsylvania, by the American Wind Symphony Orchestra, conducted by Robert Austin Boudreau)
- Pasodoble para Paco Alcalde (1975)
كونشرتاتته
- تشيلو
- Dos piezas caballerescas for four-piece cello orchestra (1945; first performance, May 27, 1945, in Madrid by cello ensemble students of Juan Ruiz Casaux) - later transcribed for four guitars by Peter Jermer
- Concierto en modo galante (1949; first performance, Nov. 4, 1949, in Madrid by Gaspar Cassadó, with the Orquesta Nacional de España, conducted by Ataulfo Argenta)
- Concierto como un divertimento (1981)
- فلوت
- Aria antigua (1960)
- Concierto pastoral (1978)
- جيتار
- Concierto de Aranjuez (1939)
- Fantasía para un gentilhombre (1954)
- Concierto madrigal for two guitars (1966; commissioned by Alexandre Lagoya and Ida Presti; first performance, July 30, 1967, at the Hollywood Bowl in Los Angeles, CA, by Angel Romero and Pepe Romero, with the Los Angeles Symphony conducted by Rafael Frühbeck de Burgos)
- Concierto Andaluz for four guitars (1967)
- Concierto para una fiesta (1982; first performance, March 5, 1983, at the Ridglea Country Club in Fort Worth, TX, by Pepe Romero, with the Texas Little Symphony conducted by John Giordano)
- Rincones de España (1990; first performance by Angel Romero on March 7, 1991, at New York's Lincoln Center)
- هارپ
- Concierto serenata (1954)
- Sones en la Giralda (1963; written as a wedding present for the harpist Marisa Robles) - later transcribed for guitar and orchestra by Pepe Romero
- بيانو
- Juglares (1923); first public performance: 1924, Valencia
- Concierto heroico (1943)
- كمان
- Dos esbozos for violin and piano (1923; Rodrigo's "Opus 1")
- Cançoneta for violin and string orchestra (1923; first performance in 1923 in Valencia, Spain, by the Orquesta Sinfónica de Valencia, conducted by José Manuel Izquierdo)
- Concierto de estío (1944; first performance, April 16, 1944, by Enrique Iniesta, at the Teatro San Carlos in Lisbon, Portugal, with the Orquesta Nacional de España, conducted by Bartolomé Pérez Casas)
- Set Cançons Valencianes for violin and piano (1982)
الية
- Bandoneón
- Motu perpetuo (1960)
- تشيللو
- Como una fantasía (1979; first performance, March 17, 1981, by Carlos Prieto، في مدينة المكسيك)
- جيتار
- Zarabanda lejana (1926; first performance by Joaquín Nin-Culmell, in Paris)
- Toccata para guitarra (1933; first performance, June 1, 2006, by Marcin Dylla, in Madrid)
- En Los Trigales (1938; first performance by Regino Sainz de la Maza; later published as part of Por los campos de España)
- مونامور (1939)
- Tiento Antiguo (1942; first performance, 1942, by Regino Sainz de la Maza)
- Three Spanish Pieces - Tres Piezas Españolas (Fandango, Passacaglia, Zapateado) (1954; dedicated to Andrés Segovia)
- Bajando de la meseta (1954; first performance by Nicolás Alfonso in Brussels; later published as part of Por los campos de España)
- Entre olivares (1956; dedicated to Manuel López Ramos; later published as part of Por los campos de España)
- En tierras de Jerez (1957; dedicated to Luise Walker)
- Tonadilla (1959; first performance by the guitar duo of Ida Presti and Alexandre Lagoya)
- Junto al Generalife (1959; first performance by Siegfrid Behrend)
- Sonata Giocosa (1960; dedicated to Renata Tarragó)
- Invocación y danza (1961; first performance, May 12, 1962, by Alirio Díaz, at the Château de la Brède near Bordeaux, France—First prize, Coupe International de Guitare, awarded by Office de Radiodiffusion-Télévision Française [ORTF])
- Sonata a la Española (1963; dedicated to Ernesto Bitetti)
- Tres pequeñas piezas (Ya se van los pastores, Por caminos de Santiago, Pequeña Sevillana) (1963)
- Elogio de la guitarra (1971; written for the guitarist Angelo Gilardino, who gave the first performance)
- Pajaros de primavera (1972; commissioned by Dr. Isao Takahashi, a promotor of classical guitar in Japan, for his wife Take Takahashi; first performed in 1972 at the hospital bedside of Take Takahashi in Japan, "interpreted by a guitarist friend," as she was dying of cancer Christopher Parkening gave the first public performance, also in Japan)
- Dos preludios (1976; first performance, 1989, by Celedonio Romero, in Los Angeles, CA, and first recording by Wolfgang Lendle)
- Tríptico (1978; first performance, 1978, by Alexandre Lagoya, at the Château de Rougerie in France)
- Un tiempo fue Itálica famosa (1981; first performance, 1989, by Randy Pile in San Diego, CA)
- Ecos de Sefarad (1987; first performance, 1989, by Sherri Rottersman, at the Círculo Medina in Madrid)
- ¡Qué buen caminito! (1987; first performance, 1987, by Mariá Esther Guzmán, at the Conservatorio de Música de Sevilla)
- هارب
- Impromptu (1959; first performance by Ana María Martini Gil)
- بيانو
- Suite pour piano (1923)
- Berceuse d'automne (1923)
- Cinco Piezas Infantiles (Son chicos que pasan, Después de un cuento, Mazurka, Plegaria, Gritería) (1924)
- Preludio al Gallo mañanero (1926)
- Zarabande lejana (1926)
- Pastorale (1926)
- Bagatela (1926)
- Berceuse de printemps (1928)
- Air de Ballet sur le nom d'une Jeune Fille (1930)
- Serenata Española (1931)
- Sonada de adiós ('Homenaje a Paul Dukas') (1935)
- Cuatro Piezas (Caleseras, Fandango del ventorrillo, Prayer of the Princess of Castile, Danza Valenciana) (1936-1938)
- Tres Danzas de España (Rústica, Danza de los tres doncellas, Serrana) (1941)
- Gran Marcha de los Subsecretarios (1941)
- A l'ombre de Torre Bermeja (1945)
- Cuatro Estampas Andaluzas (1946-1952)
- El Album de Cecilia (María de los Reyes, Jota de las Palomas, Canción del Hada rubia, Canción del Hada morena, El negrito Pepo, Borriquillos a Belén) (1948)
- Cinco Sonatas de Castilla, con Toccata a modo de Pregón (1950-1951)
- Danza de la Amapola (1972)
- Atardecer (1975)
- Sonatina para dos Muñecas (1977)
- Tres Evocaciones (Tarde en el parque, Noche en el Guadalquivir, Triana) (1980-1981)
- Preludio de Añoranza (1987)
- كمان
- Capriccio (1944; first performance, Jan. 8, 1946, by Enrique Iniesta, in Madrid)
غنائي/كورالي
- Ave Maria for unaccompanied choir (1923)
- Ausencias de Dulcinea (1948); First prize, Cervantes Competition
- Cuatro Madrigales Amatorios (1948)
- De las doce canciones españolas (Textos populares adaptados por Victoria Kamhi) (1951)
- Villancicos y canciones de navidad (1952); Ateneo de Madrid Prize
- Cuatro canciones sephardies (1965)
- El Hijo Fingido, Zarzuela
- Porque toco el pandero
- Cántico de San Francisco de Asís (1982)
الجيتار والصوت
- Coplas del Pastor Enamorado (1935)
- Tres Canciones Españolas (1951)
- Tres Villancicos (1952)
- Romance de Durante (1955)
- Folías Canarias (1958)
- Aranjuez, ma pensée (1988)
مرئيات
موسيقى مونامور. |
المصادر
وصلات خارجية
- Complete catalogue of Rodrigo's compositions
- Joaquín Rodrigo website
- Joaquín Rodrigo website (بالإسپانية)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
مقالات
- MUSIC; A Composer Who Found Strength in an Inner Vision (Pablo Zinger, August 1999, NY Times)
تسجيلات
ڤيديوهات
- Grandes personajes, a fondo. Vol. 7
- Television Productions Rodrigo: Pasos y huellas en la oscuridad
- The Rodrigo Collection - قالب:ASIN
- DVD containing: Shadows and Light documentary, Concierto de Aranjuez