الشرق الأدنى القديم

(تم التحويل من Ancient Near East)
Overview map of the ancient Near East

الشرق الأدنى القديم ancient Near East مصطلح يدل الحضارات التي نشأت في ما يسمى اليوم بالشرق الأوسط، وتحديدا: بلاد الرافدين (حاليا باسم العراق والشمال الشرقي لسوريامصر القديمة، وإيران القديمة (عيلام،وماد، وفارسأرمينيا، الأناضول ( حاليا باسم تركياالشام (حاليا سوريا، لبنان، الأردن، فلسطين، قبرص، إسرائيل). ويستخدم هذا المصطلح غالبا في مجال علم الآثار في الشرق الأدنى والتاريخ القديم. يغطي هذا المصطلح حقبة بداية ظهور سومر في القرن الرابع قبل الميلاد، أما تارخ انتهاء الحقبة فهي تتفاوت حسب الآراء، إما إنها تغطي العصر البرونزي والحديدي في المنطقة، إلى حين دخول الأخميني للمنطقة في القرن 6ق.م أو في عند دخول الإسكندر الأكبر في القرن الرابع ق.م.، أو في زمن دخول الخلافة الإسلامية للمنطقة في القرن 7م.

The history of the ancient Near East begins with the rise of Sumer in the 4th millennium BC, though the date it ends varies. The term covers the Bronze Age and the Iron Age in the region, until either the conquest by the Achaemenid Empire in the 6th century BC, that by the Macedonian Empire in the 4th century BC, or the Early Muslim conquests in the 7th century AD.

يعتبر الشرق الأدنى القديم مهد الحضارة. هذه الرقعة الجغرافية هي أولى المناطق التي يستخدم سكانها الزراعة المكثفة بها على مدار السنة، وأعطت العالم أولى نظم الكتابة، وبها اخترعت عجلة الفخّار ومن ثم عجلات النقل وعجلات الطاحون، وبها نشئت أولى الحكومات المركزية، وأولى القوانين المدونة، وأولى الإمبراطوريات، بالإضافة إلى أنها عرضت أولى مراحل التقسيم الاجتماعي الطبقي، والعبودية، والحروب المنظمة، كما أن سكان المنطقة وضعوا أساسات لميادين علوم الفلك والرياضيات.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

مفهوم الشرق الأدنى

Overview map of the ancient Near East

The phrase "ancient Near East" denotes the 19th-century distinction between the Near and Far East as global regions of interest to the British Empire. The distinction began during the Crimean War. The last major exclusive partition of the east between these two terms was current in diplomacy in the late 19th century, with the Hamidian Massacres of the Armenians and Assyrians by the Ottoman Empire in 1894–1896 and the First Sino-Japanese War of 1894–1895. The two theatres were described by the statesmen and advisors of the British Empire as "the Near East" and "the Far East". Shortly after, they were to share the stage with ''Middle East'', which came to prevail in the 20th century and continues in modern times.

As Near East had meant the lands of the Ottoman Empire at roughly its maximum extent, on the fall of that empire, the use of Near East in diplomacy was reduced significantly in favor of the Middle East. Meanwhile, the ancient Near East had become distinct. The Ottoman rule over the Near East ranged from Vienna (to the north) to the tip of the Arabian Peninsula (to the south), from Egypt (in the west) to the borders of Iraq (in the east). The 19th-century archaeologists added Iran to their definition, which was never under the Ottomans, but they excluded all of Europe and, generally, Egypt, which had parts in the empire.


الفترات الزمنية

التقسيم إلى فترات لتاريخ الشرق الأدنى القديم هو محاولة لتصنيف أو تقسيم الفترات الزمنية إلى ما يسمى كتل زمنية منفصلة، أو الحقب، للشرق الأدنى. والنتيجة هي تجريد وصفي يوفر وسيلة مفيدة عن الفترات الزمنية للشرق الأدنى مع خصائص مستقرة نسبيا.

(العصر الحجري) العصر النحاسي
(4500 ق.م. - 3300 ق.م.)
العصر النحاسي المبكر 4500 ق.م. - 4000 ق.م. فترة عبيد
النحاسي المتأخر 4000 BCE - 3300 BCE الثقافة الغَسوليّة, فترة وركاء, الثقافة الجرزية, مصر قبل الأسر
العصر البرونزي
(3300 ق.م. - 1200 ق.م.)
العصر البرونزي المبكر
(3300 ق.م. - 2000 ق.م.)
العصر البرونزي المبكر الأول 3300 ق.م. - 3000 ق.م. نشأة الأسر إلى عصر الأسر المصرية المبكرة
العصر البرونزي المبكر الثان 3000 ق.م. - 2700 ق.م. الأسر السومرية الأولى
العصر البرونزي المبكر الثالث 2700 ق.م. - 2200 ق.م. المملكة القديمة, إمبراطورية الأكدية
العصر البرونزي المبكر الثالث 2200 ق.م. - 2000 ق.م. الفترة المصرية الانتقالية الثالثة
العصر البرونزي الأوسط
(2000 ق.م. - 1550 ق.م.)
العصر البرونزي الأوسط الأول 2000 ق.م. - 1750 ق.م. المملكة الوسطى في مصر
العصر البرونزي الأوسط الثاني 1750 ق.م. - 1650 ق.م. الفترة المصرية الانتقالية الثانية
العصر البرونزي الأوسط الثالث 1650 ق.م. - 1550 ق.م. المملكة الحيثية المبكرة, الثوران المينوسي
العصر البرونزي المتأخر
(1550 ق.م. - 1200 ق.م.)
العصر البرونزي المتأخر الأول 1550 ق.م. - 1400 ق.م. المملكة الحيثية الوسطى
العصر البرونزي المتأخر الثاني أ 1400 ق.م. - 1300 ق.م. المملكة الحديثة, ميتاني, أوغاريت
العصر البرونزي المتأخر الثاني ب 1300 BCE - 1200 BCE (العصور المظلمة, شعوب البحر)
العصر الحديدي
(1200 ق.م. - 586 ق.م.)
العصر الحديدي الأول
(1200 ق.م. - 1000 ق.م.)
العصر الحديدي الأول أ 1200 ق.م. - 1150 ق.م. تروي السابع
العصر الحديدي الأول ب 1150 BCE - 1000 BCE ولايات سور-حيثية
العصر الحديدي الثاني
(1000 ق.م. - 586 ق.م.)
العصر الحديدي الثاني أ 1000 ق.م. - 900 ق.م. الإمبراطورية الآشورية الحديثة
العصر الحديدي الثاني ب 900 ق.م. - 700 ق.م. مملكة إسرائيل الشمالية, أرارات, فريجيا
العصر الحديدي الثاني ج 700 ق.م. - 586 ق.م. الإمبراطورية البابلية الثانية

التاريخ

ما قبل التاريخ

  • Paleolithic
  • Epipaleolithic and mesolithic
  • Pre-pottery Neolithic A
  • Pre-pottery Neolithic B
  • Pre-pottery Neolithic C
  • Pottery Neolithic
  • العصر النحاسي

    بلاد الرافدين المبكرة

    The Uruk period (4000ح. 4000 to 3100 BC) existed from the protohistoric Chalcolithic to the early Bronze Age period in the history of Mesopotamia, following the Ubaid period.[1] Named after the Sumerian city of Uruk, this period saw the emergence of urban life in Mesopotamia. It was followed by the Sumerian civilization in southern Mesopotamia.[2] The late Uruk period (3400 to 3200 BC) saw the gradual emergence of cuneiform script and corresponds to the early Bronze Age.[3]قالب:Additional citations needed

    العصر البرونزي

    العصر البرونزي
    العصر الحجري الحديث

    الشرق الأدنى (3300-1200 ق.م.)

    القوقاز، الأناضول، المشرق, مصر، بلاد الرافدين، عيلام، سيستان
    انهيار العصر البرونزي

    شبه القارة الهندية (3000-1200 ق.م.)

    اوروبا (3000-600 ق.م.)

    الإيجي
    القوقاز
    حضارة الدياميس
    حضارة سروبنا
    Beaker culture
    Unetice culture
    Tumulus culture
    Urnfield culture
    حضارة هالشتات
    العصر البرونزي الأطلسي
    بريطانيا العصر البرونزي
    العصر البرونزي النوردي
    العصر البرونزي الإيطالي

    الصين (3000-700 ق.م.)

    كوريا (1000-300 ق.م.)

    البرونز الزرنيخي
    الكتابة، الأدب
    السيف، العربة الحربية

    العصر الحديدي

    العصر البرونزي المبكر

    سومر وأكد

    Sumer hosted many early advances in human history, such as schools (3000 BCح. 3000 BC),[4] making the area a cradle of civilization. The oldest excavated archaeological site in Sumer, Tell el-'Oueili, dates to the 7th millennium BC, although it is likely that the area was occupied even earlier.[5][6] The oldest layers at 'Oueili mark the beginning of the Ubaid period, which was followed by the Uruk period (4th millennium BC) and the Early Dynastic periods (3rd millennium BC). The Akkadian Empire, founded by Sargon the Great, lasted from the 24th to the 21st century BC, and was regarded by many as the world's first empire. The Akkadians eventually fragmented into Assyria and Babylonia.

    عيلام

    Ancient Elam lay to the east of Sumer and Akkad, in the far west and southwest of modern-day Iran, stretching from the lowlands of Khuzestan and Ilam Province. In the Old Elamite period, 3200 BCح. 3200 BC, it consisted of kingdoms on the Iranian plateau, centered on Anshan, and from the mid-2nd millennium BC, it was centered on Susa in the Khuzestan lowlands. Elam was absorbed into the Assyrian Empire in the 9th to 7th centuries BC; however, the civilization endured up until 539 BC when it was finally overrun by the Iranian Persians. The Proto-Elamite civilization existed from 3200 BCح. 3200 BC to 2700 BC, when Susa, the later capital of the Elamites, began to receive influence from the cultures of the Iranian plateau. In archaeological terms, this corresponds to the late Banesh period. This civilization is recognized as the oldest in Iran and was largely contemporary with its neighbour, Sumer. The Proto-Elamite script is an early Bronze Age writing system briefly in use for the ancient Elamite language (which was a language isolate) before the introduction of Elamite cuneiform.


    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    العموريون

    The Amorites were a nomadic Semitic people who occupied the country west of the Euphrates from the second half of the 3rd millennium BC. In the earliest Sumerian sources, beginning about 2400 BC, the land of the Amorites ("the Mar.tu land") is associated with the West, including Syria and Canaan, although their ultimate origin may have been Arabia.[7] They ultimately settled in Mesopotamia, ruling Isin, Larsa, and later Babylon.

    العصر البرونزي الأوسط

    • Assyria, after enduring a short period of Mitanni domination, emerged as a great power from the accession of Ashur-uballit I in 1365 BC to the death of Tiglath-Pileser I in 1076 BC. Assyria rivaled Egypt during this period, and dominated much of the near east.
    • Babylonia, founded as a state by Amorite tribes, found itself under the rule of Kassites for 435 years. The nation stagnated during the Kassite period, and Babylonia often found itself under Assyrian or Elamite domination.
    • Canaan: Ugarit, Kadesh, Megiddo
    • The Hittite Empire was founded some time after 2000 BC, and existed as a major power, dominating Asia Minor and the Levant until 1200 BC, when it was first overrun by the Phrygians, and then appropriated by Assyria.

    العصر البرونزي المتأخر

    The Hurrians lived in northern Mesopotamia and areas to the immediate east and west, beginning approximately 2500 BC. They probably originated in the Caucasus and entered from the north, but this is not certain. Their known homeland was centred on Subartu, the Khabur River valley, and later they established themselves as rulers of small kingdoms throughout northern Mesopotamia and Syria. The largest and most influential Hurrian nation was the kingdom of Mitanni. The Hurrians played a substantial part in the history of the Hittites.


    Ishuwa was an ancient kingdom in Anatolia. The name is first attested in the second millennium BC, and is also spelled Išuwa. In the classical period, the land was a part of Armenia. Ishuwa was one of the places where agriculture developed very early on in the Neolithic. Urban centres emerged in the upper Euphrates river valley around 3500 BC. The first states followed in the third millennium BC. The name Ishuwa is not known until the literate period of the second millennium BC. Few literate sources from within Ishuwa have been discovered and the primary source material comes from Hittite texts. To the west of Ishuwa lay the kingdom of the Hittites, and this nation was an untrustworthy neighbour. The Hittite king Hattusili I (1600 BCح. 1600 BC) is reported to have marched his army across the Euphrates river and destroyed the cities there. This corresponds well with burnt destruction layers discovered by archaeologists at town sites in Ishuwa of roughly the same date. After the end of the Hittite empire in the early 12th century BC a new state emerged in Ishuwa. The city of Malatya became the centre of one of the so-called Neo-Hittite kingdom. The movement of nomadic people may have weakened the kingdom of Malatya before the final Assyrian invasion. The decline of the settlements and culture in Ishuwa from the 7th century BC until the Roman period was probably caused by this movement of people. The Armenians later settled in the area since they were natives of the Armenian Plateau and related to the earlier inhabitants of Ishuwa.

    Kizzuwatna was a kingdom of the second millennium BC, situated in the highlands of southeastern Anatolia, near the Gulf of İskenderun in modern-day Turkey, encircling the Taurus Mountains and the Ceyhan river. The centre of the kingdom was the city of Kummanni, situated in the highlands. In a later era, the same region was known as Cilicia.

    Luwian is an extinct language of the Anatolian branch of the Indo-European language family. Luwian speakers gradually spread through Anatolia and became a contributing factor to the downfall, after c. 1180 BC, of the Hittite Empire, where it was already widely spoken. Luwian was also the language spoken in the Neo-Hittite states of Syria, such as Melid and Carchemish, as well as in the central Anatolian kingdom of Tabal that flourished around 900 BC. Luwian has been preserved in two forms, named after the writing systems used to represent them: Cuneiform Luwian and Hieroglyphic Luwian.

    Mari was an ancient Sumerian and Amorite city, located 11 kilometres north-west of the modern town of Abu Kamal on the western bank of Euphrates river, some 120 km southeast of Deir ez-Zor, Syria. It is thought to have been inhabited since the 5th millennium BC, although it flourished from 2900 BC until 1759 BC, when it was sacked by Hammurabi.

    Mitanni was a Hurrian kingdom in northern Mesopotamia from 1600 BCح. 1600 BC, at the height of its power, during the 14th century BC, encompassing what is today southeastern Turkey, northern Syria and northern Iraq (roughly corresponding to Kurdistan), centred on the capital Washukanni whose precise location has not yet been determined by archaeologists. The Mitanni language showed Indo-Aryan influences, especially in the names of gods.[8] The spread to Syria of a distinct pottery type associated with the Kura-Araxes culture has been connected with this movement, although its date is somewhat too early.[9] Yamhad was an ancient Amorite kingdom. A substantial Hurrian population also settled in the kingdom, and the Hurrian culture influenced the area. The kingdom was powerful during the Middle Bronze Age, c. 1800–1600 BC. Its biggest rival was Qatna further south. Yamhad was finally destroyed by the Hittites in the 16th century BC.

    The Aramaeans were a Semitic (West Semitic language group), semi-nomadic and pastoralist people who had lived in upper Mesopotamia and Syria. Aramaeans have never had a unified empire; they were divided into independent kingdoms all across the Near East. Yet to these Aramaeans befell the privilege of imposing their language and culture upon the entire Near East and beyond, fostered in part by the mass relocations enacted by successive empires, including the Assyrians and Babylonians. Scholars even have used the term 'Aramaization' for the Assyro-Babylonian peoples' languages and cultures, that have become Aramaic-speaking.[10]

    The Sea peoples is the term used for a confederacy of seafaring raiders of the second millennium BC who sailed into the eastern shores of the Mediterranean, caused political unrest, and attempted to enter or control Egyptian territory during the late 19th dynasty, and especially during Year 8 of Ramesses III of the 20th Dynasty.[11] The Egyptian Pharaoh Merneptah explicitly refers to them by the term "the foreign-countries (or 'peoples')[12] of the sea"[13][14] in his Great Karnak Inscription.[15] Although some scholars believe that they "invaded" Cyprus, Hatti and the Levant, this hypothesis is disputed.[16]

    انهيار العصر البرونزي

    The Bronze Age collapse is the name given by those historians who see the transition from the late Bronze Age to the Early Iron Age as violent, sudden and culturally disruptive, expressed by the collapse of palace economies of the Aegean and Anatolia, which were replaced after a hiatus by the isolated village cultures of the Dark Age period in history of the ancient Middle East. Some have gone so far as to call the catalyst that ended the Bronze Age a "catastrophe".[17] The Bronze Age collapse may be seen in the context of a technological history that saw the slow, comparatively continuous spread of iron-working technology in the region, beginning with precocious iron-working in what is now Romania in the 13th and 12th centuries.[18] The cultural collapse of the Mycenaean kingdoms, the Hittite Empire in Anatolia and Syria, and the Egyptian Empire in Syria and Palestine, the scission of long-distance trade contacts and sudden eclipse of literacy occurred between 1206 and 1150 BC. In the first phase of this period, almost every city between Troy and Gaza was violently destroyed, and often left unoccupied thereafter (for example, Hattusas, Mycenae, Ugarit). The gradual end of the Dark Age that ensued saw the rise of settled Neo-Hittite and Aramaean kingdoms of the mid-10th century BC, and the rise of the Neo-Assyrian Empire.

    العصر الحديدي

    العصر الحديدي
    العصر البرونزي

    انهيار العصر البرونزي

    الشرق الأدنى القديم (1300 – 600 ق.م.)

    الإيجية, الأناضول، آشور، القوقاز، قبرص، مصر, المشرق, بلاد فارس

    الهند (1200 – 200 ق.م.)

    Painted Grey Ware
    Northern Black Polished Ware
    Mauryan period
    Anuradhapura Kingdom

    اوروپا (1200 ق.م. – م 400)

    الإيجية
    القوقاز
    نوڤوچركسك
    هالشتات سي
    La Tène C
    Villanovan C
    بريطانيا العصر الحديدي
    اليونان، روما، الكلت
    اسكندناڤيا

    الصين (600 – 200 ق.م.)

    فترة الدويلات المتحاربة

    اليابان (300 ق.م. – AD 500)

    فترة يايوي

    كوريا (400 – 60 ق.م.)

    نيجريا (400 ق.م. – AD 200)

    Axial Age
    Classical antiquity
    أسرة ژو
    Vedic period
    alphabetic writing, علم المعادن

    Historiography
    اليوناني, الروماني, الصيني, الإسلامي

    During the Early Iron Age, from 911 BC, the Neo-Assyrian Empire arose, vying with Babylonia and other lesser powers for dominance of the region, though not until the reforms of Tiglath-Pileser III in the 8th century BC,[19][20] did it become a powerful and vast empire. In the Middle Assyrian period of the Late Bronze Age, Ancient Assyria had been a kingdom of northern Mesopotamia (modern-day northern Iraq), competing for dominance with its southern Mesopotamian rival Babylonia. From 1365 to 1076, it had been a major imperial power, rivaling Egypt and the Hittite Empire. Beginning with the campaign of Adad-nirari II, it became a vast empire, overthrowing the Twenty-fifth Dynasty of Egypt and conquering Egypt, the Middle East, and large swaths of Asia Minor, ancient Iran, the Caucasus and east Mediterranean. The Neo-Assyrian Empire succeeded the Middle Assyrian period (14th to 10th century BC). Some scholars, such as Richard Nelson Frye, regard the Neo-Assyrian Empire to be the first real empire in human history.[21] During this period, Aramaic was also made an official language of the empire, alongside the Akkadian language.[21]

    The states of the Neo-Hittite kingdoms were Luwian, Aramaic and Phoenician-speaking political entities of Iron Age northern Syria and southern Anatolia that arose following the collapse of the Hittite Empire around 1180 BC and lasted until roughly 700 BC. The term "Neo-Hittite" is sometimes reserved specifically for the Luwian-speaking principalities like Melid (Malatya) and Karkamish (Carchemish), although in a wider sense the broader cultural term "Syro-Hittite" is now applied to all the entities that arose in south-central Anatolia following the Hittite collapse – such as Tabal and Quwê – as well as those of northern and coastal Syria.[22][23]

    Urartu was an ancient kingdom of Armenia and North Mesopotamia[24] which existed from c. 860 BC, emerging from the Late Bronze Age until 585 BC. The Kingdom of Urartu was located in the mountainous plateau between Asia Minor, the Iranian Plateau, Mesopotamia, and the Caucasus mountains, later known as the Armenian Highland, and it centered on Lake Van (present-day eastern Turkey). The name corresponds to the Biblical Ararat.

    Two related Israelite kingdoms known as Israel and Judah emerged in the Southern Levant during the Iron Age. The northern Kingdom of Israel, with its most prominent capital at Samaria, was the more prosperous of the two kingdoms and soon developed into a regional power; during the days of the Omride dynasty, it controlled Samaria, Galilee, the upper Jordan Valley, the Sharon and large parts of the Transjordan. It was destroyed around 720 BCE, when it was conquered by the Neo-Assyrian Empire. The southern Kingdom of Judah, with its capital at Jerusalem, survived longer. In the 7th century BCE, the kingdom's population increased greatly, prospering under Assyrian vassalage. After the fall of the Neo-Assyrian Empire in 605 BCE, the ensuing competition between the Twenty-sixth Dynasty of Egypt and the Neo-Babylonian Empire for control of the Levant resulted with the rapid decline of the kingdom. In the early-6th century BCE, Judah was weakened by a series of Babylonian invasions, and in 587-586 BC, Jerusalem was besieged and destroyed by the second Babylonian king, Nebuchadnezzar II, who subsequently exiled the Judeans to Babylon.

    The term Neo-Babylonian Empire refers to Babylonia under the rule of the 11th ("Chaldean") dynasty, from the revolt of Nabopolassar in 623 BC until the invasion of Cyrus the Great in 539 BC (Although the last ruler of Babylonia (Nabonidus) was in fact from the Assyrian city of Harran and not Chaldean), notably including the reign of Nebuchadrezzar II. Through the centuries of Assyrian domination, Babylonia enjoyed a prominent status, and revolted at the slightest indication that it did not. However, the Assyrians always managed to restore Babylonian loyalty, whether through the granting of increased privileges, or militarily. That finally changed in 627 BC with the death of the last strong Assyrian ruler, Ashurbanipal, and Babylonia rebelled under Nabopolassar the Chaldean a few years later. In alliance with the Medes and Scythians, Nineveh was sacked in 612 and Harran in 608 BC, and the seat of empire was again transferred to Babylonia. Subsequently, the Medes controlled much of the ancient Near East from their base in Ecbatana (modern-day Hamadan, Iran), most notably most of what is now Turkey, Iran, Iraq, and the South Caucasus.

    Following the fall of the Medes, the Achaemenid Empire was the first of the Persian Empires to rule over most of the Near East and far beyond, and the second great Iranian empire (after the Median Empire). At the height of its power, encompassing approximately 7,500,000 km2 (2,900,000 sq mi), the Achaemenid Empire was territorially the largest empire of classical antiquity, and the first world empire. It spanned three continents (Europe, Asia, and Africa), including apart from its core in modern-day Iran, the territories of modern Iraq, the Caucasus (Armenia, Georgia, Azerbaijan, Dagestan, Abkhazia), Asia Minor (Turkey), Thrace (parts of Eastern Bulgaria), Macedonia (roughly corresponding to present-day Macedonia in Northern Greece), many of the Black Sea coastal regions, northern Saudi Arabia, Jordan, Israel, Lebanon, Syria, Afghanistan, Central Asia, parts of Pakistan, and all significant population centers of ancient Egypt as far west as Libya.[بحاجة لمصدر] It is noted in western history as the foe of the Greek city states in the Greco-Persian Wars, for freeing the Israelites from their Babylonian captivity, and for instituting Aramaic as the empire's official language.

    In 116-117 AD, most of the Ancient Near East (excepting several more marginal regions) was briefly re-united under the rule of the Roman Empire under Trajan.


    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    الديانات

    تأثرت الحضارات القديمة في الشرق الأدنى معتقداتهم الروحانية، التي لا تميز بين السماء والأرض.[25] وقد آمنوا بوجود قوة إلهية تأثر على كل الأمور الدنيوية، وآمنوا أيضا بالتنبؤ بالمستقبل.[25] أما الفأل فقد تم نقشه فس السجلات مصر القديمة وبلاد الرافدين، كما كانت تدون سجلات الأحداث الكبرى.[25]

    الفن في الشرق الأدنى القديم

    يعد فن الشرق القديم من أقدم فنون العالم، وأكثرها إنتاجاً وتنوعاً، وروعة وجمالاً، وصلة بالأرباب والمعتقدات، والملوك والمنجزات، دلت عليه آثاره الفنية المختلفة التي أسهمت في حسن التعريف به، وبيان جمالياته.

    وتناقلت الأجيال قصص تاريخ الشرق القديم وآثاره، وأخباره وأسراره، أضف إلى ذلك الأحداث الطبيعية (كالطوفان)، وأسطورة غلغامش، والبحث عن الخلود.

    وأسهمت التنقيبات الأثرية في أقطار الشرق القديم في إغناء معلوماتنا عن فن الشرق القديم وجمالية عمارته، ومنحوتاته وصوره، ورسومه وفسيفسائه، وزخارفه وفنونه التطبيقية المختلفة.

    واهتمت متاحف العالم بروائع فن الشرق القديم، كما اهتم هواة المجموعات بتشكيل مجموعات خاصة من هذه الروائع الفنية، وانصرف الباحثون إلى دراسة المكتشفات الأثرية والروائع الفنية والمقارنة بينها، وتوثيقها في مؤلفات ومجلدات انتشرت في مختلف أنحاء العالم، ووجدوا في فن الشرق القديم أحد جذور الحضارة الإنسانية وأصولها، كما وجدوا فيها توضيحاً للنصوص كملحمة غلغامش وغيرها.

    روائع فن الشرق القديم منذ عصور ما قبل التاريخ

    تعد الأدوات الصوَّانية من أقدم ما أبدعه الإنسان لتلبية متطلباته الحياتية، ولاحظ الباحثون في بعضها حرصاً من صانعها على إبداع أشكال جميلة تجسد ذوقاً فنياً وحساً جمالياً.

    روائع الفخّار

    أبدع إنسان عصور ما قبل التاريخ في الشرق القديم من الطين أقدم أوانيه الطينية, ثم الفخارية التي أخذ يتفنن في إبداع شكلها وحجومها وأنواعها المختلفة. ويرى بعض الباحثين أن فخار جرمو يعود إلى نحو 6400ق.م، حينما حل الفخار محل الحجر في إبداع الأواني.

    ثم انتقل الإنسان من المرحلة النفعية إلى المرحلة الجمالية، وأخذ يتفنن في تزيين أوانيه بألوان ترابية، استخدمها في رسم الأشكال الهندسية المختلفة بدءاً من النقطة والخط والدائرة والنجوم... وأخذ يستوحي مما يراه في بيئته.. ثم أخذ يتفنن ويبتكر التقنيات التي من شأنها أن تلبي رغبته في تطوير ما يبدعه، كتحزيز سطح الأواني.

    المدخل الرئيسي لأگاريت

    إن أهمية تلك الأواني الفخارية جعلتها تعرف باسم موطن إبداعها مثل «فخار حسون»، و«تل حلف»، و«العبيد»، و«جمدة نصر»... وبعد مرحلة الأواني الفخارية هذه راح الفنان يبدع من الطين تماثيل حيوانات الأضاحي كالماعز وغيرها.. كما أخذ يبدع تماثيل لآلهته وأربابه لاسيما «الربة الأم» ذات الصدر الواسع والثديين الثقيلين. ومن أجمل هذه التماثيل تلك المكتشفة في موقع «كشكوك» في سورية الشمالية.

    وتجدر الإشارة إلى أهمية هذه الروائع الفخارية المكتشفة في أقطار الشرق القديم، والتي منها الأواني الفخارية المفتولة، والمزدوجة، والنصب الفخاري الذي تعلوه عينان واسعتان مستديرتان.. والوعاء الفخاري المكتشف في «مينة البيضاء ـ أگاريت»، وأفاريز جدارية من الآجر الفخاري المزجج والملون، تمثل الرماة في جيش الملك الأخميني داريوس... وهناك أفاريز أخرى تمثل أسداً فاغراً فاه يوحي بأنه يزأر، وهناك أفاريز تمثل قطيع حيوانات، أو ثيراناً مجنحة في حالة سيرها.. وصنع ذلك الفنان من الفخار مجسَّم بيت من طابقين عثر عليه في مسكنه، وثمة مجسم بيت مستدير الشكل عثر عليه في ماري. وتجدر الإشارة إلى جمالية الآثار الفخارية المكتشفة في سوسة عاصمة عيلام (في إيران)، ذات الشكل شبه الأسطواني وقد زُيِّن سطحها برسم جدي لـه قرنان كبيران مستديران، ويتألف جسمه من مثلثين، كما زين سطح أعلى هذه الآثار بحيوانات كثيرة ذات أعناق طويلة بدت كزخارف رائعة.

    الأختام

    وظهرت الصور البدائية التي تعد من أقدم أشكال الكتابة التصويرية البدائية.. كما ظهرت الأختام المسطحة والأختام الأسطوانية بموضوعاتها المختلفة مثل العبادة، ومثول الملك أمام الرب الأكبر المتربع على عرشه، والأشجار والحيوانات، والكواكب والنجوم، والورود والأزهار، والرموز المختلفة التي لها مدلولاتها الذكية...

    من روائع الأثار الفنية في إيلا

    تماثيل الحيوانات

    تتميز تماثيل الحيوانات بالجمال الفني والواقعية، ويعد تمثالا الأسدين البرونزيين المكتشفين في «ماري» والمنحوتة الآشورية التي تمثل الأسد الجريح بسهم.. من روائع فن الشرق القديم.

    المنحوتات الوثائقية

    من أجمل المنحوتات الفنية الوثائقية منحوتة من حجر الجير، تمثل ملك لجيش (أورنانشي 2495ق.م ـ 2465ق.م)، تدل على مهمات الملوك في الشرق القديم ومدى اهتمامهم بالعمارة والترميم وتجميل المعابد وتقديس الأرباب طلباً للرخاء والازدهار. وهناك النصب الحجري المشهور باسم «نصب النسور الجارحة» المحفوظ في متحف اللوڤر في باريس، وهو من روائع العصر السومري، ويتعلق بالصراع بين مملكتي «أوما» و«لجش»، وهناك نصب عمريت من الحجر الجيري.. ونصب رب المطر فوق حيوانه الرمزي في حركة يدوية لهطول المطر.. وتابوت ملك صيدا (إشمونزر الثاني) الذي له شكل مومياء مصرية يدل على الصلات الفنية بين مصر والساحل السوري.

    ورأس الثور المشهور والمتبقي من قيثارة عثر عليها في مدينة أور، وهو من النحاس عيناه مرصعتان بالصدف واللازورد، مما يضفي جمالية الحياة عليه، وعثر في «ماري» على ألواح صغيرة لها شكل أشخاص في أوضاع مختلفة عدها بعضهم جزءاً من «علم ماري»، وعثر فيها أيضاً على تمثال «إبيه إيل» وهو من روائع فن الشرق القديم، وتمثال «ايكوشماگان» وتمثال «لمجي ماري» وتماثيل العابدين... إضافة إلى تمثال «ربة الخصب» الذائع الصيت، وهي تمسك بيدها وعاء يوحي بنبع المياه منه ويزين ثوبها الطويل رسوم أسماك محززة ترمز إلى المياه.. ولوحة تمثل البطل الأسطوري «غگلگامش» يسيطر بيديه على أسدين في جانبيه.. مما يدل على أهمية فن النحت في مملكة ماري. ويعد «نصب نارام سين» من روائع فن النحت الأكادي، وفيه يبدو الملك الأكادي على رأس جيشه ضد جماعات «اللولوبيين» Lullubi من جبال زاگروس وقد تساقط أعداؤه.

    ويزهو متحف اللوڤر بتماثيل «ملك لغش» التي كان يقدم معظمها إلى الرب «نينجرسو». يمثل أحدها الملك «جوديا» جالساً وعلى ركبتيه صورة مخطط بناء معبد، مما جعل هذا التمثال يعرف باسم «جوديا المعمار»، وهناك تمثال آخر يمثل «جوديا» يمسك بيديه وعاء تنبع منه المياه.

    تذوق المرأة التدمرية للحلي وتصفيف الشعر

    المرأة في الفن

    وكان للمرأة نصيب من اهتمام فن النحت في الشرق، ومن أجمل التماثيل النسائية الشرقية تمثال نصفي يمثل «نينالا Ninalla» زوجة الملك «جوديا»، يغطي رأسها منديل، ويزين عنقها خمسة عقود، وتبدو ملابسها جميلة مطرزة.

    ملوك خلدهم الفن

    وفي متحف اللوڤر إناء فضي ثمين وجميل له قاعدة وتزينه صور محززة، يبدو بينها نسر ضخم باسطاً جناحيه الكبيرين، وكان الملك «آنتيمينا» قد أهداه إلى معبد الرب «نينجرسو»، وهناك وعاء من الحجر يزينه تنين وثعبانان متداخلان.

    ويعد «نصب حمورابي» من حجر البازلت من أهم روائع فن الشرق القديم، عليه نصوص «قوانين حمورابي» وفي أعلاه مشهد الملك حمورابي يتلقى شارات السلطة من رب العدل والنور «شمش»، وهناك تمثال رأس رب بلحية طويلة وبملامح إنسانية.

    تماثيل كائنات خرافية وموضوعات مختلفة

    اهتم الفنان في الشرق القديم بإبداع تماثيل كائنات لها رأس إنسان وجسم أسد أو حصان. وهناك لوحة فنية حجرية تمثل «موسيقياً» جالساً على كرسيه ويعزف على آلته الموسيقية, وهناك نصب من النيرب يمثل «سادناً» أمام الرب الكبير الجالس مقابله.

    تيجان الأعمدة

    وتفنن الفرس الأخمينيون في إبداع تيجان أعمدة من حجر الجير تمثل رؤوس ثيران، لتزيين عقر داريوس الأول في عبدان.

    استخدام المعادن

    واستخدم الفنان في الشرق القديم معادن النحاس والبرونز والذهب والفضة في إبداع روائع النحت. وتخيل «روح الشر» بشكل كائن خرافي مجنح له ملامح قبيحة اسمه «بازوزو Pazuzu» فأبدع تمثالاً له من البرونز. وعثر في أورارتو على لوحة نذرية من البرونز تمثل رباً مجنحاً فوق حيوانه الرمزي وأمامه شخص متدثر برداء طويل. ويعد تمثال الملكة العيلامية «نابيراسي Napirasu» من النحاس وبالحجم الطبيعي من أهم تماثيل فن الشرق القديم، وفيه تبدو الملكة ضامة يدها فوق بطنها، وهو محفوظ في متحف اللوڤر ووزنه 1750كغ. واهتم الفنان واعتنى بجمالية عروة الأواني المعدنية فجعلها بشكل حيوان مجنح، وأظهرت التنقيبات في أگاريت صحناً ذهبياً يمثل مشهد صيد، يبدو الملك في عربته بيده قوسه ويطارد الحيوانات كالغزلان وغيرها. وعثر في موقع «بالاوات» في شمال العراق على صفائح معدنية للأبواب تمثل المشاهد المستوحاة من الحياة في بلاد آشور وكل ما يتعلق بالمعسكر والحصار، كما عثر في «لورستان» الإيرانية على قطع معدنية ذات أشكال حيوانية وغيرها كانت تستخدم في معدات الخيول كالسرج وغيرها..

    وهناك لوحة معدنية تمثل الطقوس الدينية لأغراض طبية كطرد شيطان «فيروس» المرض.. وهناك الأسلحة المختلفة والنقود الفارسية «داريك darique» التي تمثل فارساً وقوسه بيده. وهناك الأسلحة كالفؤوس وغيرها.. و«وزنات» معدنية مكعبة الشكل...وجذع ملك ساساني من البرونز.

    عمل المرأة

    أبدع فنان الشرق القديم روائع نحتية تمثل عمل المرأة اليومي، ولاسيما الغزل، تبدو المرأة جالسة وتمسك بيدها كتلة من الصوف تصنع منها الخيوط التي تلفها على عمود مغزلها وقد وقفت خلفها امرأة أخرى تتابع عملها. وتدل المنحوتات التدمرية النسائية على مدى تذوق المرأة للحلي بأنواعها، ومدى اهتمامها بتصفيف شعرها.

    الروائع العاجية

    أما روائعه من العاج، فقد عثر في أغاريت على جزء من «عرش الملك» تزينه المشاهد المختلفة المستوحاة من الحياة في القصر الملكي. وعلى تمثال صغير من العاج يمثل «امرأة تعزف» على آلة الدف، و«مائدة عاجية» مزينة بالأسود والحيوانات الخرافية والعناصر الزخرفية المختلفة. وعثر في «أرسلان طاش» Arslan Tash في سورية على لوحات عاجية صغيرة تمثل ولادة جوروس، ورأس امرأة يطل من نافذة يرمز إلى الروح المطلة على عالم الأحياء.

    فن التصوير

    وبعد ما كان الفنان في الشرق القديم يبدع صوره على الأواني الفخارية اتجه إلى إبداع روائعه الجدارية في القصور الملكية كقصر ماري، الذي تزين جدرانه مشاهد تصوير تمثل الملك «زمري ليم» يتلقى شارات السلطة من الربة «عشتار».. ومشهد قطاف التمور من أشجار النخيل، ومشهد «ربة الخصب» تحمل بيدها وعاء تنبع منه المياه.. وهناك مشهد «أضحية يمثل الملك بقامته الضخمة على رأس أشخاص يجرون ثوراً للأضحية.. وقد دفعت الرسوم الجدارية في «معابد دورا أوروبوس» الباحثين إلى تسمية هذه المدينة باسم «بومبي الشرق».

    جمالية الرموز

    ونجد في فن الشرق القديم الرموز المختلفة المنحوتة على أنصاب حجرية عرفت باسم «كودورو» تمثل رموز «آنو» رب السماء و«إنليل» رب الأرض، و«إيا» رب المياه، والهلال رمز رب القمر سين، ونجمة الصبح رمز الربة «عشتار». والقرص المستدير رمز رب الشمس «شمش» وهناك رموز نرغال رب العالم تحت الأرضي...الخ.

    الحيوانات والأزهار

    يوجد في فن الشرق القديم مشاهد الحيوانات المختلفة، إضافة إلى النباتات والورود والأزهار بأنواعها..

    الحلي

    وأبدع فنان الشرق القديم أجمل الحلي من المعادن الثمينة، مثل حلية ذهبية لها شكل أحد الأرباب يتقدم إلى الأمام، وحلي ذهبية بأشكال حيوانية.. وعثر في حمص على تمثال ربة الحظ والسعادة «تيكه» من الذهب. وإن كثرة الحلي الذهبية المكتشفة في سورية تؤكد أهمية فن الصياغة في سورية، فهناك الأساور والخواتم والمشابك والعقود والأطواق والخلاخل والعصبات.. تفنن الفنان الصائغ في ترصيعها بالأحجار الكريمة وشبه الكريمة.. وتدل المشاهد على الوريقات الذهبية وغيرها على تقنيات الطَّرْق وغيره.

    من روائع فن الصياغة في إيبلا

    الفسيفساء

    وينسب ابتكار في الفسيفساء إلى «مملكة أوروك» في العراق، وذلك باستخدام أصابع طينية وغرسها في الجدران بأسلوب فني يبرز جمالية التكوينات والتشكيلات الفنية التي من شأنها أن تضفي الجمال على هذه الجدران، وتدل «بوابة عشتار» الموجودة في برلين ولوحة «عازفة» على القيثارة، ولوحات الفسيفساء الكثيرة المكتشفة في سورية، على أهمية هذا الفن في الشرق وعلى مهارة صانعيها وذائقتهم الجمالية الرفيعة.

    الزجاج

    وهناك روائع الزجاج مثل القمقم الزجاجي المكتشف في أگاريت والذي يعود إلى القرن الرابع عشر قبل الميلاد، والعقود والأطواق المؤلفة من الخرزات الزجاجية المختلفة الألوان والحجوم والأشكال والجدير بالذكر أن للخرزة قيمة «تميمة».

    واهتم فنان الشرق القديم بفن الزخرفة التي استوحى عناصرها من عالم الطبيعة والهندسة والأفلاك، واهتم أيضاً بالورود والأزهار والحدائق، وتعد «الحدائق المعلقة» في بابل إحدى عجائب العالم السبع.[26]


    انظر أيضاً

    مراجع

    1. ^ Crawford 2004, pp. 18, 40.
    2. ^ Crawford 2004, p. 18.
    3. ^ Crawford 2004, pp. 194-197.
    4. ^ Samuel Noah, Kramer (1959) [1956]. History Begins at Sumer. Anchor Books. pp. xviii–xix, 1. ISBN 978-0-385-09405-4.
    5. ^ Huot, Jean-Louis; Vallet, Régis (1990). "Les Habitations à salles hypostyles d'époque Obeid 0 de Tell El'Oueili". Paléorient. 16 (1): 125–130. doi:10.3406/paleo.1990.4527.
    6. ^ Altaweel, Mark; Marsh, Anke; Jotheri, Jaafar; Hritz, Carrie; Fleitmann, Dominik; Rost, Stephanie; Lintner, Stephen F.; Gibson, McGuire; Bosomworth, Matthew; Jacobson, Matthew; Garzanti, Eduardo (2019). "New Insights on the Role of Environmental Dynamics Shaping Southern Mesopotamia: From the Pre-Ubaid to the Early Islamic Period". IRAQ (in الإنجليزية). 81: 23–46. doi:10.1017/irq.2019.2. ISSN 0021-0889. S2CID 200071451.
    7. ^ "Amorite (people)". Encyclopædia Britannica. April 17, 2014.
    8. ^ von Dassow, Eva, (2014). "Levantine Polities under Mittanian Hegemony". In: Eva Cancik-Kirschbaum, Nicole Brisch and Jesper Eidem (eds.). Constituent, Confederate, and Conquered Space: The Emergence of the Mittani State. pp. 11-32.
    9. ^ James P. Mallory, "Kuro-Araxes Culture", Encyclopedia of Indo-European culture, Fitzroy Dearborn, 1997.
    10. ^ Professor Simo Parpola, (University of Helsinki) (2004). "National and Ethnic Identity in the Neo-Assyrian Empire and Assyrian Identity in Post-Empire Times" (PDF). Journal of Assyrian Academic Studies. 18 (2): 9. Archived from the original (PDF) on July 17, 2011.
    11. ^ A convenient table of sea peoples in hieroglyphics, transliteration and English is given in the dissertation of Woodhuizen, 2006, who developed it from works of Kitchen cited there.
    12. ^ As noted by Gardiner V.1 p.196, other texts have
      N25
      X1
      Z4
      ḫȝty.w "foreign-peoples"; both terms can refer to the concept of "foreigners" as well. Zangger in the external link below expresses a commonly held view that "sea peoples" does not translate this and other expressions but is an academic innovation. The Woudhuizen dissertation and the Morris paper identify Gaston Maspero as the first to use the term "peuples de la mer" in 1881.
    13. ^ Gardiner, Alan H. (1947). Ancient Egyptian Onomastica. Vol. 1. London: Oxford University Press. p. 196.
    14. ^ Colleen, Manassa (2003). The Great Karnak Inscription of Merneptah: Grand Strategy in the Thirteenth Century BC. New Haven: Yale Egyptological Seminar, Department of Near Eastern Languages and Civilizations, Yale University. p. 55. ISBN 978-0-9740025-0-7.
    15. ^ Line 52. The inscription is shown in Manassa p.55 plate 12.
    16. ^ Several articles in Oren.
    17. ^ Drews, Robert (1995). The End of the Bronze Age: Changes in Warfare and the Catastrophe CA 1200 B.C. United States: Princeton University Press. p. 264. ISBN 978-0-691-02591-9.
    18. ^ See A. Stoia and the other essays in M.L. Stig Sørensen and R. Thomas, eds., The Bronze Age—Iron Age Transition in Europe (Oxford) 1989, and T.A. Wertime and J.D. Muhly, The Coming of the Age of Iron (New Haven) 1980.
    19. ^ "Assyrian Eponym List". Archived from the original on 2016-11-14. Retrieved 2020-03-26.
    20. ^ Tadmor, H. (1994). The Inscriptions of Tiglath-Pileser III, King of Assyria.pp.29
    21. ^ أ ب Frye, Richard N. (1992). "Assyria and Syria: Synonyms". PhD., Harvard University. Journal of Near Eastern Studies. And the ancient Assyrian empire, was the first real, empire in history. What do I mean, it had many different peoples included in the empire, all speaking Aramaic, and becoming what may be called, "Assyrian citizens." That was the first time in history, that we have this. For example, Elamite musicians, were brought to Nineveh, and they were 'made Assyrians' which means, that Assyria, was more than a small country, it was the empire, the whole Fertile Crescent.قالب:Dead Youtube links
    22. ^ Hawkins, John David; 1982a. "Neo-Hittite States in Syria and Anatolia" in Cambridge Ancient History (2nd ed.) 3.1: 372–441.
    23. ^ Hawkins, John David; 1995. "The Political Geography of North Syria and South-East Anatolia in the Neo-Assyrian Period" in Neo-Assyrian Geography, Mario Liverani (ed.), Università di Roma "La Sapienza", Dipartimento di Scienze storiche, archeologiche e anthropologiche dell'Antichità, Quaderni di Geografia Storica 5: Roma: Sargon srl, 87–101.
    24. ^ Urartu article, Columbia Electronic Encyclopedia, 2007
    25. ^ أ ب ت Lamberg-Karlovsky, C. C. and Jeremy A. Sabloff (1979). Ancient Civilizations: The Near East and Mesoamerica. Benjamin/Cummings Publishing. p. 4.
    26. ^ بشير زهدي. "الشرق القديم (فن ـ)". الموسوعة العربية. Retrieved 2013-05-02.

    مراجع للاستزادة

    • [[Fletcher, Banister; Cruickshank, Dan, Sir Banister Fletcher's a History of Architecture, Architectural Press, 20th edition, 1996 (first published 1896). ISBN 0-7506-2267-9. Cf. Part One, Chapter 4.
    • William W. Hallo & William Kelly Simpson, The Ancient Near East: A History, Holt Rinehart and Winston Publishers, 2nd edition, 1997. ISBN 0-15-503819-2.
    • Jack Sasson, The Civilizations of the Ancient Near East, New York, 1995
    • Marc Van de Mieroop, History of the Ancient Near East: Ca. 3000-323 B.C., Blackwell Publishers, 2nd edition, 2006 (first published 2003). ISBN 1-4051-4911-6.

    وصلات خارجية

    • The History of the Ancient Near East — A database of the prehistoric Near East as well as its ancient history up to approximately the destruction of Jerusalem by the Romans ...
    • Vicino Oriente — Vicino Oriente is the journal of the Section Near East of the Department of Historical, Archaeological and Anthropological Sciences of Antiquity of Rome ‘La Sapienza’ University. The Journal, which is published yearly, deals with Near Eastern History, Archaeology, Epigraphy, extending its view also on the whole Mediterranean with the study of Phoenician and Punic documents. It is accompanied by ‘Quaderni di Vicino Oriente’, a monograph series.
    • Ancient Near East.net — an information and content portal for the archaeology, ancient history, and culture of the ancient Near East and Egypt
    • Freer Gallery of Art, Smithsonian Institution The Freer Gallery houses a famous collection of ancient Near Eastern artefacts and records, notebooks and photographs of excavations in Samarra (Iraq), Persepolis and Pasargadae (Iran)
    • The Freer Gallery of Art and Arthur M. Sackler Gallery Archives The archives for The Freer Gallery of Art and Arthur M. Sackler Gallery houses the papers of Ernst Herzfeld regarding his many excavations, along with records of other archeological excavations in the ancient Near East.
    • Ancient Near East.org—a database of the prehistoric Near East as well as its ancient history up to approximately the destruction of Jerusalem by the Romans
    • Archaeowiki.org—a wiki for the research and documentation of the ancient Near East and Egypt
    • ETANA — website hosted by a consortium of universities in the interests of providing digitized resources and relevant web links
    • Resources on Biblical Archaeology
    • Ancient Near East Photographs This collection, created by Professor Scott Noegel, documents artifacts and archaeological sites of the ancient Near East; from the University of Washington Libraries Digital Image Collection
    • Near East Images A directory of archaeological images of the ancient Near East
    • Bioarchaeology of the Near East An Open Access journal