الإيقاع الحيوى

الإيقاع الحيوى (مشتق من اليونانية βιορυθμός --biorhuthmos) هي الافتراضي بأنها الدورة الفسيولوجية والعاطفية ، أو الفكرية وهى الرفاه أو البراعة. "بيو" تتعلق بالحياة و "الإيقاع" يتعلق 'بأنه مع تدفق الحركة العادية. والإيقاع الحيوى نظرية لم يعد لديها القدرة على التنبؤ من فرص كثيرة وكانت توصف بأنها من أشباه العلوم من جانب المتشككين. [1] [2]

Biorhythm Chart

وتقول نظرية (البيورزم) الإيقاع الحيوي للإنسان أن المدى الزمني لهذه الدورات الثلاث يختلف من دورة إلى أخرى . فدورة النشاط الجسماني (البدني) مداها (23) يوماً . ثم تتكرر من جديد .والدورة العاطفية أو الحسية تتكرر كل (28) يوماً (وهو ما يناظر مدى الدورة الشهرية عند المرأة) . أما الدورة العقلية أو الذهنية فتتكرر كل (33) يوماً . هذا الاختلاف في المدى الزمني لكل دورة هو الذي يخلق التوازن ويحقق التنوع في حياتنا . ففي يوم ما قد نكون في أحسن حالاتنا الجسدية بينما نحن في أسوأ حالاتنا الذهنية . مع كوننا في وضع حرج بالنسبة لحالتنا العاطفية … وهكذا . أي أننا لا نكون في أسوأ حالاتنا الجسدية والعقلية والعاطفية عند يوم معين إلا في إستثناءات يمكن أن نستدل عليها لو قمنا برسم المنحنيات التي تمثل هذه الدورات . يرجع الفضل في اكتشاف (نظرية البيورزم) الإيقاع الحيوي إلى عالمين مرموقين الطبيب الألماني (فلييس) والدكتور(هيرمان سفوبودا) الأستاذ بجامعة فيينا . وقد نشر الدكتور (سفوبودا) أول أبحاثه عنها عام (1904) بينما نشرها فلييس عام (1906) .

وكانت أبحاثهما تنصب عل الدورتين الجسدية والعاطفية أما الدورة العقلية فيرجع فضل اكتشافها إلى المهندس النمساوي (الفريد تلشر) الذي نشر أبحاثه عام (1920) .ومنذ ذلك التاريخ اكتسبت هذه النظرية اهتماماً واسعاً في الكثير من بلدان العالم . وواجهت في نفس الوقت معارضة من بعض الذين رفضوها حيث يقولون أن أغلب النتائج الإيجابية لهذه النظرية يعود إلى الإيحاء الذاتي مثلاً (إذا عرفت من دراسة المنحني الجسدي أنني في يوم خمول . كنت أميل إلى الاقتناع بهذا وركنت إلى الخمول فعلاً . لكن وللحقيقة يفقد هذا الاعتراض قوته عند دراسة الحالات التي لم يكن يدري أصحابها شيئاً عن نظرية الإيقاع الحيوي وحساباتها .

والكلام الذي سبق ذكره يؤكده هذا المثال : ففي بدايات عام (1973) تحطمت (156) طائرة من طراز (ستارفيتر) الأمريكية بمعدل غير طبيعي لهذا النوع من الطائرات آنذاك .وعندما تم دراسة حالة (23) طياراً من الذين قادوا هذه الطائرات وتحطمت بهم بعد أن عرفت تواريخ ميلادهم الحقيقية ثم تحددت دورات إيقاعهم الحيوي تبين أن (17) طياراً منهم كانوا يوم تحطم طائراتهم في أسوأ حالة من حالات إيقاعهم الحيوي (عقلياً وجسدياً وعاطفياً) ، ولعل هذا هو الذي حدا بشركة الطيران المتحدة الأمريكية إلى وضع عقل إلكتروني تحت تصرف العاملين بها والذي يهتم بحساب إيقاعاتهم الحيوية حتى يتوخوا الحذر في الأيام الهابطة في منحنيات إيقاعهم الحيوي.

وحالياً تعطي اليابان اهتماماً كبيراً بهذه النظرية فقد قامت بإنتاج آلة حاسبة صغيرة كما الآلات العادية تعمل بالبطارية تكشف لحاملها حالة إيقاعه الحيوي في كل يوم بالإضافة لتأديتها وظائف الآلة الحاسبة .

أما شركة البرق في مدينة (يوكوهاما) فتفرض عل خمسين في المائة من العاملين في قيادة دراجاتها البخارية والذين يعملون في توصيل البرقيات إلى أصحابها أن يربطوا في ذراع القيادة بالدراجة البخارية شرائط حمراء وصفراء واضحة وفقاً لحالة إيقاعهم الحيوي ، فالشريط الأحمر يعني (إحذر السائق هو في أسوأ إيقاعه الحيوي) والشريط الأصفر يعني (انتبه السائق يمر بما قبل أو بعد أضعف حالاته) وفي مدينة (بازل) في سويسرا انخفضت الحوادث بنسبة (40 %) نتيجة لمراعاة الإيقاع الحيوي للسائقين .

أما (جاك جونتر) مدرب الفريق السويسري للجمباز يقوم بترتيب لقاءات أبطاله العالمية وفقاً للأيام التي يكون فيها إيقاعهم الحيوي في قمته .

أما في روسيا ومنذ زمن الاتحاد السوفيتي السابق قامت الإدارات التي تشرف على عمال المناجم برسم المنحنيات العقلية حصراً لعمالها وتعطي الإجازة لكل عامل عندما يكون المنحنيين العقلي والجسدي له في الذروة السالبة لأن أي خطأ بسيط للعامل قد يشكل كارثة بالعمل . وتفيد بعض الإحصائيات للمهتمين بنظرية البيورزم من خلال الحصول على تواريخ ميلاد المنتحرين ودراستها بدقة أن النسبة العظمى منهم كانوا في يوم قيامهم بعملية الانتحار في أسوأ حالاتهم (العقلية والعاطفية والجسدية) ومنحنياتهم الثلاثة أقرب ما تكون للذرى السالبة إن لم يكونوا في الذرى السالبة تماماً .

وكذلك ينصح أصحاب هذه النظرية الأطباء الجراحين أن لا يقوموا بأي عمل جراحي لمريض ما إذا كان المنحني الجسدي له في الحضيض بل عليهم تأجيل العمل الجراحي له للفترات الموجبة حيث يكون الجسد بكامل حيويته ونشاطه ويتجاوب مع العمل الجراحي ويُسرّعْ في عملية الشفاء .


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Basic theory

تفاصيل الإبقاع الحيوى الأساسى:
  • الدورة الطبيعية
    • 23 الأيام; Circavigintan
    • coordination
    • strength
    • well-being
  • Emotional cycle
    • 28 days; Circatrigintan
    • creativity
    • sensitivity
    • mood
    • perception
    • awareness
  • Intellectual cycle
    • 33 days; Circatrigintan
    • alertness
    • analytical functioning
    • logical analysis
    • memory or recall
    • communication

The theory of biorhythms claims that one's life is affected by rhythmic biological cycles, and seeks to make predictions regarding these cycles and the personal ease of carrying out tasks related to the cycles. These inherent rhythms are said to control or initiate various biological processes and are classically composed of three cyclic rhythms that are said to govern human behavior and demonstrate innate periodicity in natural physiological change: the physical, the emotional, and the intellectual (or mental) cycles. Others claim there are additional rhythms, some of which may be combinations of the three primary cycles. Some proponents think that biorhythms may be potentially related to bioelectricity and its interactions in the body.

Basic rhythms follow certain facets of physiological cycles, though they may include others, and the details may vary depending on the source. The three classical cycles of biorhythms are endogenous infradian rhythms. The theory's basis lies in physiological and emotional cycles. They are often represented graphically as either symmetric or asymmetric waveforms, though most theories rely on symmetric forms. The most commonly used form is the sinusoidal waveform, which is thought to be a plausible representation of a bioelectric activity cycle. Due to this sinusoidal nature, the cyclical flow of bioelectric activity undergoes periodic reverses in direction. Each cycle oscillates between a positive phase [0%..100%] and a negative phase [-100%..0%], during which bioelectric activity strengthens and weakens. The waveforms start, in most theories, at the neutral baseline (0%) at the time of birth of each individual. Each day that the waveform again crosses this baseline is dubbed a critical day, which means that tasks in the domain of the cycle are far more erratic than on other non-critical days. The purpose of mapping the biorhythmic cycles is to enable the calculation of critical days for performing or avoiding various activities.

The classical definition (derivatives of the original theory exist) states that one's birth is an unfavorable circumstantial event, as is the day about 58 years later when the three cycles are again synchronised at their minimum values. According to the classical definition, the theory is assumed to apply only to humans. In the classical theory, the value of each cycle can be calculated at any given time in the life of an individual, and there are web sites that do exactly that.


Related terminology

Biorhythmics is either a protoscientific branch or a pseudoscience, depending on opinion, that studies biorhythms or deal with biorhythms. Biorhythmic study focuses on physiological, emotional, and intellectual processes and its forecasting. Biorhythm phenomena are observable human conditions which can be detailed and explained by biorhythmics. These conditions are bound by the variables that exist in the body. Certain facets of biorhythmics are likened by proponents to concepts found in weather forecasting (commonly known as meteorology).

Chronobiology is a branch of biology that studies rhythms in living beings. Unlike biorhythm, its status as a science is unquestioned.

Biological rhythm cycles

  • Ultradian are the biological rhythms having extremely short cycles (lasting less than 24 hours).
  • Circadian are the biological rhythms having a period of about 24 hours (lasting a day).
  • Infradian are biological rhythms composed of long-term cycles (lasting several days).
  • Exogenous are cycles influenced by external factors.
  • Endogenous are cycles not influenced by external changes.
  • Circatrigintan are cycles that recur every month (around 25-35 days).
  • Circavigintan are cycles that recur triweekly (around 17-23 days).
  • Circadiseptan are cyles that occur biweekly (around 12-17 days).
  • Circannual are cycles that recur every year (around 365 days).

Application

In the workplace, railroads and airlines have experimented the most with biorhythms. A pilot describes the Japanese and American attitudes towards biorhythms.[3] He acknowledges, researching his pilot logbook, that his greatest errors of judgment occurred during critical days, but concludes that an awareness of one's critical days and paying extra attention is sufficient to ensure safety. A former United Airlines pilot and user of the Biorhythms for Windows[4] program confirms that United Airlines used biorhythms until the mid-1990s, while the Nippon Express air freight still used biorhythms.[بحاجة لمصدر]

Charting biorhythms for personal use was popular in the الولايات المتحدة during the 1970s; many places (especially video arcades and amusement areas) had a biorhythm machine that provided charts upon entry of date of birth.

التاريخ

النظرية الكلاسيكية التي نشأت في بداية القرن من 19th ، بين 1897 و 1902 ، من رصد البحوث. هيرمان سوبودا ، استاذ علم النفس في جامعة فيينا ، الذي كان يبحث عن التغيرات الدورية في أثناء حالات الحمى ، والنظر في إمكانية وجود تغيير في المزاج الإيقاعي والصحة. انه جمع بيانات عن ردة الفعل على الألم ، وتفشي الحمى ، وأمراض الربو والأزمات القلبية المتكررة والأحلام. وخلص الى أنه كان هناك 23-اليوم دورة البدنية والعاطفية 28 أيام دورة.[بحاجة لمصدر]

Wilhelm Fliess, a nose and throat specialist and reportedly a numerologist, was independently researching the occurrences of fevers, recurrent illnesses and deaths in his patients. He too came to the conclusion that there was a 23 and a 28-day rhythm. Fliess' theories were of great interest and importance to Sigmund Freud during his early work in developing his psychoanalytic concepts.

Alfred Teltscher, professor of engineering at the University of Innsbruck, observed that his students' good days and bad days followed a rhythmic pattern of 33 days. Teltscher found that the brain's ability to absorb, mental ability, and alertness ran in 33 day cycles. In the 1920s, Dr. Rexford Hersey (psychologist; Pennsylvania, America) also reportedly made contributions to the classical theory.[بحاجة لمصدر]

These three biorhythms compose the classical theory. The classical theory has been studied, especially in Germany, Japan, and the United States, with conflicting results.[بحاجة لمصدر] Various modern derivatives exist of the classical theory.

Plausibility

Proponents of biorhythmics call it an established interdisciplinary area of scientific endeavor which is still speculative - a protoscience. Critics state that biorhythms are based only upon numerological associations. The plausibility of biorhythmics is contested by mathematicians, biologists and other scientists.[بحاجة لمصدر] The most basic assertion is that even if it is assumed that physiological rhythms do exist, it's not clear why they should necessarily begin on the day of one's birth.

Biorhythmics has echoes of chronobiology, the study of biological rhythms. Through medical research, doctors have found that there are periodic biological cycles in a person's lifespan, such as the circadian rhythm (from Latin circa diem; literally, "about a day"), but few doctors believe they correspond to those described as "biorhythms". To proponents, these discoveries (among others) demonstrate that people are affected by physiological, emotional and intellectual rhythms, though the exact relationships to the biorhythm cycles are not precisely understood. Studies regarding the effects of biorhythms on the human condition are still conducted.[بحاجة لمصدر]

The Biorhythm theory is often treated as falsely claiming scientific validity. Biorhythm critics' responses range from opposing it as harmful to ignoring it or treating it as entertainment. Some of the criticisms of the various theories in the category of biorhythmics are:

  • The choices of periodical function, frequency and phase are arbitrary.
  • The assumption is made that the cycles are the same for everyone.
  • The frequency is assumed to be constant.
  • Evidence tends to be anecdotal.
  • Arguments are made based in ignorance of number theory.
  • Tests of the hypothesis have basic flaws.
  • The quantitative generalizations of complex human behavior are inadequate.
  • Hypotheses are not formulated precisely.
  • Experimental data fail peer review.
  • Experiments cannot be replicated.
  • Some unscrupulous practitioners resemble professional fortune-telling fraud artists.

Some biorhythm critics say that biorhythms can be thrown off by such occurrences in the calendar as the beginning of the new year, holidays, or something as simple as the start of the week.[بحاجة لمصدر]

There have been some three dozen studies supporting biorhythm theory but all of them have suffered from methodological and statistical errors.[5] An examination of some 134 biorhythm studies found that the theory is not valid.[5]

Calculation

The equations for the curves are

  • physical: ,
  • emotional: ,
  • intellectual: ,
  • intuitive: ,

where indicates the number of days since birth.

انظر أيضاً

الهامش

  1. ^ "Effects of circadian rhythm phase alteration on physiological and psychological variables: Implications to pilot performance (including a partially annotated bibliography)". NASA-TM-81277. NASA. 1981-03-01. Retrieved 2009-05-30. "No evidence exists to support the concept of biorhythms; in fact, scientific data refute their existence."
  2. ^ Carroll, Robert Todd. "Biorhythms". Skeptic's Dictionary. Retrieved 2008-02-21. "The theory of biorhythms is a pseudoscientific theory that claims our daily lives are significantly affected by rhythmic cycles overlooked by scientists who study biological rhythms."
  3. ^ "A man named Joseph and we knew him not!; Interpretation of Biorhythms regarding Flight Operations". (ed. Anecdotal evidence; pilot describes the Japanese and American attitudes towards biorhythms.)
  4. ^ Valentas Daniunas, "Biorhythms for Windows; Biorhythms for Windows Pro". Halloran Software, 2005.
  5. ^ أ ب Hines, Terence (1998). "Comprehensive Review of Biorhythm Theory" (pdf (summary)). Psychological Reports. 83: 19–64. doi:10.2466/PR0.83.5.19-64. Retrieved 2008-01-13. {{cite journal}}: Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (help)

للاستزادة

Books

  • Aschoff, Jurgen (ed.), "Biological Rhythms (Handbooks of Behavioral Neurobiology)". 1981.
  • Bartel, Pauline C., "Biorhythm : discovering your natural ups and downs", An Impact book. ISBN 0-531-01355-3
  • Bentley, Evie, "Awareness : biorhythms, sleep, and dreaming". ISBN 0-415-18872-5
  • Crawley, Jacyntha, The Biorhythm Kit, UK: ISBN 1-85906-032-3, London Biorhythm Company Limited.
  • Edlund, Matthew. "Psychological time and mental illness". 1987. ISBN 0-89876-122-0
  • Evans, James R., (ed.) and Manfred Clynes (ed.), "Rhythm in psychological, linguistic, and musical processes". ISBN 0-398-05235-2
  • Hodgkins, Zerrin "Biomatch Z". 1998. ISBN 0-9531983-0-8
  • Lapointe, Fernand, "Biorythmie : comment prâevoir vos bons et mauvais jours". ISBN 0-88566-029-3
  • Roche, James, "Biorhythms at your fingertips". ISBN 0-7137-1562-6
  • Thommen, George S., "Is This Your Day". 1973. ISBN 0-517-00742-8
  • Debarbieux, Patrick, "l'ABC des biorythmes". 1999. ISBN 2-7339-0615-1


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Research publications

Biorhythmics

  • Hines, T. M., "Comprehensive review of biorhythm theory". Psychology Department, Pace University, Pleasantville, NY. Psychol Rep. 1998 Aug;83(1):19-64. (ed. concluded that biorhythm theory is not valid.)
  • D'Andrea, V. J., D.R. Black, and N. G. Stayrook, "Relation of the Fliess-Swoboda Biorhythm Theory to suicide occurrence". J Nerv Ment Dis. 1984 Aug;172(8):490-4. (ed. concluded that there was a validity to biorhythm when the innovative methods of the study are put to use.)
  • Laxenaire M., and O. Laurent, "What is the current thinking on the biorhythm theory?". Ann Med Psychol (Paris). 1983 Apr;141(4):425-9. [French](ed. Biorhythm theory is disregarded by the medical world though it has achieved a bit of fame with the public)
  • Wolcott, J. H., R. R. McMeekin, R. E. Burgin, and R. E. Yanowitch, "Correlation of general aviation accidents with the biorhythm theory". Hum Factors. 1977 Jun;19(3):283-93.
  • Khalil, T. M., and C. N. Kurucz, "The influence of 'biorhythm' on accident occurrence and performance". Ergonomics. 1977 Jul;20(4):389-98.
  • "Biorhythm in gynecology--a renaissance of Fliess' theory of periodicity?". Arch Gynecol. 1979 20 July;228(1-4):642. [German]
  • Nijsten, M.W., and S. E.Willemsen, "Accidents a matter of chance? The significance of lunar phases and biorhythms in trauma patients". Ned Tijdschr Geneeskd. 1991 21 December;135(51):2421-4. [Dutch] (ed. 'critical' biorhythm days were not found to increase the number of accidents experienced by subjects.)

Chronobiology related

وصلات خارجية

Biorhythms resources

Chronobiology resources

Skeptic resources

  • Gardner, Martin. "Science: Good, Bad and Bogus", Fliess, Freud, and Biorhythm. Ch. 11. Prometheus Books, Buffalo, N.Y. 1981. ISBN 0-87975-573-3
  • Hines, Terence M., "A comprehensive review of biorhythm theory". Reprinted from: Psychological Reports, August 1998, Psychology Department, Pace University
  • Skeptic's Dictionary entry