كاتدرائية القديس پطرس

(تم التحويل من كاتدرائية القديس بطرس)
كاتدرائية القديس بطرس البابوية
Basilica di San Pietro in Vaticano (Italian)
Basilica Sancti Petri (Latin)
A very detailed painting of a vast church interior. The high roof is arched. The walls and piers which support the roof are richly decorated with moulded cherubim and other sculpture interspersed with floral motifs. Many people are walking in the church. They look tiny compared to the building.
St. Peter's Basilica as painted by Giovanni Paolo Pannini
الدين
الارتباطالكاثوليك
الوضع الكنسي أو التنظيميMajor basilica
سنة البدء1626
الموقع
الموقعمدينة الڤاتيكان الڤاتيكان
الإحداثيات الجغرافية41°54′8″N 12°27′12″E / 41.90222°N 12.45333°E / 41.90222; 12.45333Coordinates: 41°54′8″N 12°27′12″E / 41.90222°N 12.45333°E / 41.90222; 12.45333
العمارة
المعماريDonato Bramante

Antonio da Sangallo the Younger
Michelangelo
Jacopo Barozzi da Vignola
Giacomo della Porta
Carlo Maderno

Gianlorenzo Bernini
النمط المعماري النهضة و باروك
وضع الأساس18 أبريل 1506 (1506-04-18)
اكتمل18 نوفمبر 1626 (1626-11-18)
المواصفات
الطول730 feet (220 m)
العرض500 feet (150 m)
الارتفاع (الأقصى)452 feet (138 m)
قطر القبة (الخارجي)137.7 feet (42.0 m)
قطر القبة (الداخلي)136.1 feet (41.5 m)
الموقع الإلكتروني
Official website (Italian)

كاتدرائية القديس بطرس St. Peter's Basilica (لاتينية: Basilica Sancti Petri; إيطالية: Basilica di San Pietro in Vaticano) كنيسة كبيرة بنيت في أواخر عصر النهضة في القسم الشمالي من روما وتقع اليوم داخل دولة الفاتيكان رسميًا. كاتدرائية القديس بطرس تعتبر أكبر كنيسة داخلية من حيث المساحة،[1] وواحدة من أكثر المواقع قداسةً وتبجيلاً في الكنيسة الكاثوليكية، وقد وصفها عدد من النقاد بأنها "تحتل مكانة بارزة في العالم المسيحي"، وبأنها "أعظم من جميع الكنائس المسيحية الأخرى".[1] بالإضافة إلى وصفها بكونها من الجمال وتناسق الخطوط في الذروة".[2] سبب التبجيل يعود، لأن الكاتدرائية وبحسب التقليد الكاثوليكي تحوي ضريح القديس بطرس، ويقع الضريح مباشرة تحت المذبح الرئيسي للكاتدرائية والذي يسمى "مذبح الاعتراف" أو "المذبح البابوي" أو "مذبح القديس بطرس".[3] القديس بطرس هو أحد التلاميذ الاثني عشر ومن المقربين ليسوع، وبحسب العقائد الكاثوليكية فإن يسوع قد سلّمه زمام إدارة الكنيسة من بعده، وبالتالي كان بطرس البابا الأول للكنيسة الكاثوليكية وكذلك أول أسقف لمدينة روما. تشير البحوث المستقلة التي أجريت بين عامي 1940 و1964 خلال حبريات بيوس الثاني عشر ويوحنا الثالث والعشرون وبولس السادس إلى صحة التقاليد الكاثوليكية بشأن مدفن القديس بطرس؛[3] ومنذ تشييدها في القرن السابع عشر دفن أغلب البابوات في أضرحة منفصلة على امتداد الكنيسة أو في الصالة التي تقع تحتها، وذلك كإشارة رمزية بوصفهم خلفاء القديس بطرس.


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

نظرة عامة

A view of Rome on a sunny afternoon looking along the river. A bridge crosses the river and beyond it is a hill on which the grey dome of St. Peter's rises above ancient buildings and dark pine trees.
St. Peter's Basilica from the River Tiber. The iconic dome dominates the skyline of Rome.

الموقع الذي تشغله الكنيسة، كان محط تبجيل من قبل مسيحيي روما منذ القرون الأولى، وقد ذكر المؤرخ الروماني غايوس في بداية القرن الثاني عن "الضريح المجيد" الذي يبجله المسيحيون في المدينة؛ وبعد إعلان المسيحية كدين رسمي للإمبراطورية الرومانية عمد الإمبراطور قسطنطين إلى تشييد كنيسة فوق المدفن الأصلي سميت "الكنيسة القسطنطينية" نسبة إلى بانيها الإمبراطور. بنيت الكنيسة الأولى بدءًا من العام 320 وبداعي التقادم الزمني من ناحية والثورة الثقافية في عصر النهضة عمد البابوات منذ يوليوس الثاني إلى ترميم ومن ثم بناء الكاتدرائية بشكلها الحالي، وقد أدت الظروف السياسية والاقتصادية من ناحية وبعض العقد الهندسية كطريقة تشييد القبة الكبرى من ناحية ثانية، إلى تأخر إتمام عمليات البناء لما يربو القرن من الزمن. إذ بدأ العمل يوم 18 أبريل 1506 وانتهى في 18 نوفمبر 1626.


الوصف

Pope Benedict XVI, wearing robes of red and white, is walking in procession in St. Peter's, and raising his hand in blessing.
Pope Benedict XVI after celebrating Mass in St. Peter'تحوي الكاتدرائية على عدد كبير من القطع الفنية التي تعود لفترة عصر النهضة والفترات اللاحقة لها، ولعل من أهمها أعمال مايكل آنجلو،[4] كما أنها مدرجة كجزء من الفاتيكان على لائحة التراث العالمي، ومنذ العام 1960 مدرجة في "السجل الدولي للأعمال الثقافية تحت الحماية الخاصة في حالة الصدام المسلح".[5] في الواقع فعلى الرغم من شيوع لفظ كاتدرائية في توصيفها، فإن هذه التسمية ليست دقيقة؛ إذ كلمة كاتدرائية وهي مشتقة من الفعل اليوناني كاتدرا (باليونانية: καθέδρα) بمعنى "كرسي"، نظرًا لكون الكاتدرائية تحوي الكرسي أو المقر الرسمي للأسقف؛ غير أن المقر الرسمي لأسقف روما هو كاتدرائية القديس يوحنا اللاتراني، إحدى الكاتدرائيات الثلاث التي تقع في روما وتتبع سيادة الفاتيكان، ولذلك يعمد البعض إلى وصفها بعبارة بازليك القديس بطرس، أي كنيسة كبيرة دون أن تكون مقرًا أسقفيًا لتنال توصيف كاتدرائية بشكل رسمي. وعلى الرغم من ذلك فإن عبارة كاتدرائية القديس بطرس تعتبر أكثر شيوعًا. وعلى العموم، فإنه قبل بناء البازليك بالشكل الحالي وكذلك القصر الرسولي بقربه، فإن البابا كان يقيم في القصر اللاتراني في روما. تحوي الكاتدرائية على 777 عمودًا و44 مذبحًا و395 تمثالاً، إلى جانب عدد من الأضرحة والأيقونات الأخرى، وقد ألحق بها متحف خاص للآواني المقدسة والثياب الكهنوتية المستعملة بها.[6]s


التاريخ

موقع دفن القديس بطرس

Crepuscular rays are regularly seen in St. Peter's Basilica at certain times each day.


A black and white engraving of a bird's-eye view of a very large cruciform church. There is a large enclosed forecourt which is fronted by buildings of different dates and styles. There is a tall bell tower and many surrounding structures. A label to the bottom left of the image gives the artist's name and original caption.
A conjectural view of the Old St. Peter's Basilica by H. W. Brewer, 1891

كنيسة القديس بطرس القديمة


خطة لإعادة بناء الكنسية

Financing with indulgences

العمارة

خطط متتالية

This is plan 1 of 3. The plan is based on a square, superimposed on a cross with arms of equal length. The cross makes the main sections of the church building: nave and chancel crossed by the transepts, with a circular dome over the crossing. There are four smaller domes, one in each corner of the square. The arms of the cross project beyond the square.
Bramante's plan
Plan 2. This plan has an extended nave with two aisles on either side of it. The main spaces of the church form a Latin Cross.
Raphael's plan
Plan 3. This plan shows a return to the form of plan 1. but with all the various parts made bolder. The nave that has been added is very different to that of plan 2. There is a large chapel to either side of the nave, and a vestibule across the front.
Michelangelo's plan, extended with Maderno's nave and facade

مساهمة مايكل أنجلو

القبة - التصاميم المتالية والأخيرة

Engraved image in two parts. The left side shows the exterior of the dome, and the right side shows a cross section. The dome is constructed of a single shell, surrounded at its base by a continuous colonnade and surmounted by a temple-like lantern with a ball and cross on top.
Bramante's dome


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Bramante and Sangallo, 1506 and 1513

مايكل أنجلو وجياكومو ديلا بورتا، 1547 و1585

Photo. The facade is wide and has a row of huge columns rising from the basement to support the cornice. The ribbed, ovoid dome is surmounted by a lantern topped with ball and cross. Its drum is framed by two very much smaller domes.
St. Peter's Basilica from Castel Sant'Angelo showing the dome rising behind Maderno's facade.

الانجاز

Photo looking up at the dome's interior from below. The dome is decorated at the top with a band of script. Around its base are windows through which the light streams. The decoration is divided by many vertical ribs which are ornamented with golden stars.
The dome was brought to completion by Giacomo della Porta and Fontana.

اكتشاف مشروع مايكل أنجلو

The main doors with light streaming in can be seen at the end of the nave. The enormous space dwarfs the people who are walking across the shining tiled floor.
The nave looking towards the entrance

The change of plan

The façade, lit by floodlights, rises majestically against the night sky.
Maderno’s façade, with the statues of Sts Peter (left) & Paul (right) flanking the entrance stairs

Maderno's façade

Photo shows view of vestibule with three huge doorways leading to the church's interior. The doors are framed by columns and have pediments. The floor is of inlaid marble. The nearest doorway is closed by two huge ancient bronze doors. A group listens to a tour guide while one woman examines the doors.
The narthex

Narthex and portals

Maderno's nave

This photo of the interior reveals the near details of the arched ceiling which is divided into square coffers. The changes that Maderno made to the axis and width can be seen clearly in this picture.
Maderno's nave, looking towards the chancel

التأثير على بنية الكنيسة

Bernini's furnishings

Wide angle photo of interior. Details visible in this view include: a golden band of text that extends around the cornice, niches with statues in every pier, carved angels around the arches, and the inlaid marble floor, the design of which radiates from the baldachin under the dome.
View of the interior shows the transept arms to right and left, and the chancel beyond the baldacchino.

Pope Urban VIII and Bernini

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Baldacchino and niches

Photo shows the baldachin standing in the centre of the church, viewed looking towards the nave. There is an altar beneath it which has a red and gold frontal cloth decorated with large crosses.
The altar with Bernini's baldacchino
The chair-shaped bronze reliquary which holds the throne of St Peter is much larger than a normal chair, is ornate in shape and decorated with relief sculpture and gold leaf. The "Gloria" which surrounds a round window is a sculpture of clouds and sun-rays, surrounded by angels, the whole lot being covered in gleaming gold leaf.
Bernini's "Cathedra Petri" and "Gloria"

Cathedra Petri and Chapel of the Blessed Sacrament

ساحة القديس بطرس

At the front of the view are the backs of thirteen large statues that stand in along the edge of the facade. Beyond them can be seen the piazza which is in three parts. The nearest appears square, while the second widens into an oval surrounded on each side by the huge grey columns on the colonnade, and with the obelisk at its centre. Beyond that is a further square surrounded by pale pink buildings. A wide street leads from the square, at the end of which can be seen the river, a bridge and castle.
View of Rome from the Dome of St. Peter's Basilica

كنوز

Air vents for the crypt in St. Peter's Basilica

المقابر والاثار =

أعمال فنية

الأبراج والرواق

صحن الكنيسة

Statues in the piers of the dome
A marble statue showing a matronly woman in a sweeping cloak supporting a cross which stands beside her and gesturing to the viewer with her left hand
Saint Helena
This statue shows a Roman soldier, with a cloak furling around him, gazing upward while he supports a long spear with his right and throws out his other hand in amazement.
St Longinus
This statue shows an elderly man, bare-chested, and draped, looking up despairingly as he supports a large cross, arranged diagonally.
St Andrew
This statue shows the saint as a young woman, who, with a dramatic gesture, displays a cloth on which there is an image of the face of Jesus.
St Veronica

شمال الممر

جنوب الممر

Treasures of St Peters
A pair of bronze doors divided into sixteen panels containing reliefs depicting scenes mainly from the life of Jesus and stories that he told.
The Holy Door is opened only for great celebrations.
Peter is shown as a bearded man in draped garment like a toga. He is seated on a chair made of marble, and has his right hand raised in a gesture of blessing while in his left hand he holds two large keys. Behind the statue, the wall is patterned in mosaic to resemble red and gold brocade cloth.
The bronze statue of Saint Peter, attributed to Arnolfo di Cambio
This marble statue shows the Virgin Mary seated, mourning over the dead body of Jesus which is supported across her knees.
The Pietà by Michelangelo is in the north aisle
This marble statue shows Truth personified as a young woman. A feature of the work is the drapery surfaced with red patterned marble which contrasts with the white marble figure.
Truth, by Bernini. Her big toe is pierced by a thorn from Britain.[7]

Archpriests since 1053

The cardinals, all in bright red robes, are grouped near the baldachin.
Cardinals at Mass in Saint Peter's Basilica two days before a papal conclave, 16 April 2005.
3

المواصفات

2

انظر أيضاً

الهوامش

  1. ^ أ ب بازليك القديس بطرس (بالإنجليزية)، الموسوعة الكاثوليكية، 4 أيار 2011.
  2. ^ دولة الفاتيكان، جان نوفسل، نقله إلى العربية مخائيل الرجي، دار مكشوف، بيروت 1966، ص.14
  3. ^ أ ب مدفن القديس بطرس (بالإنجليزية)، الموسوعة الكاثوليكية، 4 أيار 2011.
  4. ^ A history of architecture on the comparative method for the student, craftsman, and amateur (1905(
  5. ^ دولة الفاتيكان، مرجع سابق، ص.31
  6. ^ دولة الفاتيكان، جان نوفسل، نقله إلى العربية مخائيل الرجي، دار مكشوف، بيروت 1966، ص.15
  7. ^ St Peter's Basilica, The Seminarian GuidesNorth American College, Rome. Retrieved 29 July 2009.
  8. ^ “Since Nicholas V twenty-seven popes over a span of 178 years had imagined this day. They had already spent 46 800 052 ducats (...) And still the building was not done. The basic construction was complete, but the last genius (Bernini) to put his signature on the Basilica was just beginning his work.” in Scotti 2007, p. 241.
  9. ^ أ ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س خطأ استشهاد: وسم <ref> غير صحيح؛ لا نص تم توفيره للمراجع المسماة cathency

المصادر

St. Peter's Basilica beyond the River Tiber at dusk
  • Wikisource-logo.svg Baumgarten, Paul Maria (1913). [[wikisource:Catholic Encyclopedia (1913)/Basilica of St. Peter "|Basilica of St. Peter]"]. Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton Company. Retrieved 27 December 2008. {{cite encyclopedia}}: Check |url= value (help)
  • Bannister, Turpin (1968). "The Constantinian Basilica of Saint Peter at Rome". Journal of the Society of Architectural Historians. 27 (1): 3–32. doi:10.2307/988425. JSTOR 988425. OCLC 19640446.(يتطلب اشتراك)
  • Boorsch, Suzanne (1982). "The Building of the Vatican: The Papacy and Architecture". The Metropolitan Museum of Art Bulletin. New York. XL (3): 4–64. OCLC 39642638.
  • Hintzen-Bohlen, Brigitte; Sorges, Jürgen (2001). Rome and the Vatican City. Köln: Könemann. ISBN 3-8290-3109-2.
  • Finch, Margaret (1991). "The Cantharus and Pigna at Old Saint Peter's". Gesta. 30 (1): 16–26. doi:10.2307/767006. JSTOR 767006.(يتطلب اشتراك)
  • Dzyubanskyy, Taras (2010). The Development of the Cult of St. Peter in the Vatican: from the poor man's grave to the largest basilica in the world. Lviv.{{cite book}}: CS1 maint: location missing publisher (link)
  • Fletcher, Banister (2001) [First published 1896]. Sir Banister Fletcher's a History of Architecture (20th ed.). London: Architectural Press. ISBN 0-7506-2267-9. {{cite book}}: Invalid |ref=harv (help)[مطلوب توضيح]
  • Fletcher, Banister (1975). History of Architecture on the Comparative Method for the student, craftsman, and amateur. New York: Macmillan Pub Company. ISBN 9997460553. {{cite book}}: Invalid |ref=harv (help)[مطلوب توضيح]
  • Frommel, Christoph (1986). "Papal Policy: The Planning of Rome during the Renaissance in The Evidence of Art: Images and Meaning in History". Journal of Interdisciplinary History. Cambridge: MIT Press. 17 (1): 39–65. doi:10.2307/204124. ISSN 0022-1953. JSTOR 204124.(يتطلب اشتراك)
  • Hartt, Frederick (2006). History of Italian Renaissance Art (6th ed.). Englewood Cliffs: Prentice Hall. ISBN 0-13-188247-3. {{cite book}}: Invalid |ref=harv (help)
  • Korn, Frank J. (2002). Hidden Rome. New York: Paulist Press. ISBN 0-8091-4109-4.
  • McClendon, Charles (1989). "The History of the Site of St. Peter's Basilica, Rome". Perspecta: the Yale Architectural Journal. MIT Press. 25: 32–65. doi:10.2307/1567138. ISSN 0079-0958. JSTOR 1567138.
  • Lees-Milne, James (1967). "Saint Peter's – the story of Saint Peter's Basilica in Rome". London: Hamish Hamilton. OCLC 1393052. {{cite web}}: Invalid |ref=harv (help)[dead link]
  • Gardner, Helen; Kleiner, Fred S.; Mamiya, Christin J. (2005). Gardner's Art through the Ages: The Western Perspective. Vol. 2 (12th ed.). Belmont: Wadsworth. pp. 499–500, 571–575. ISBN 0-495-00479-0. {{cite book}}: Invalid |ref=harv (help)
  • Goldscheider, Ludwig (1996). Michelangelo (6th ed.). Oxford: Phaidon. ISBN 0-7148-3296-0. {{cite book}}: Invalid |ref=harv (help)
  • Pevsner, Nikolaus (1963). An Outline of European Architecture (7th ed.). Baltimore: Penguin Books. ISBN 978-0-14-020109-3. OCLC 2208913.
  • Pinto, Pio (1975). The Pilgrim's Guide to Rome. San Francisco: Harper & Row. ISBN 0-06-013388-0.
  • Scotti, R. A. (2007). Basilica: the Splendor and the Scandal – Building of St. Peter's. New York: Plume. ISBN 0-452-28860-6. {{cite book}}: Invalid |ref=harv (help)
  • "Vatican City". UNESCO. Retrieved 30 December 2008.
  • "Inside the Vatican: National Geographic Goes Behind the Public Facade". National Geographic News. National Geographic Society. 28 October 2010 [2004]. Retrieved 30 December 2008.

وصلات خارجية

Wikisource-logo.svg
Wikisource has an original article from the 1913 Catholic Encyclopedia about: