محطم الأيقونات

A painting
في هذا العمل للپروپاگندا الإليزابثية، أعلى يمين الصورة يصور رجالاً منهمكين في إنزال وتحطيم أيقونات، بينما تنتقل السلطة من الملك المحتضر هنري الثامن إلى اليسار، مشيراً إلى ابنه الأكثر تشدداً في البروتستانتية، الصبي-الملك إدوارد السادس في الوسط.[1][2][3]
National Portrait Gallery, London

محطم الأيقونات تعبير عند النصارى يعني الشخص الذي يهاجم المعتقدات القديمة الراسخة. وهذا التعبير جاء من كلمتين يونانيتين "أيكون" ومعناها الصورة و"كلاستس" ومعناها المحطم. وفي البدايات الأولى للكنيسة، كان الأشخاص الذين يعارضون فكرة تقديم الصور يسمون محطمي الأيقونات . وقد أدى نزاع طويل إلى تقسيم الكنيسة خاصة في الشرق ، بسبب وجود صور المسيح والقديسين في الكنائس. وفي عام 726م ، أصدر الإمبراطور ليو الثالث قرارا بتغطية أو تحطيم كل الصور والرسومات الموجودة في الكنائس. وأدى هذا القرار إلى تقسيم الكنيسة إلى مجموعتين متعارضتين. فمحطمو الأيقونات كانوا يفضلون إزالة الصور، بينما كان كثير من الكهنة والناس يحبذون بقاءها.

وبعد انعقاد المجمع المسكوني الثاني للكنيسة في عام 787م ، سمحت الإمبراطورة إيرين، إمبراطورة بيزنطة، بتداول الصور وتقديسها، طالما أن هذه القداسة لا تصل إلى قداسة الرب. وفي عام 843م ، توصلت الكنيسة الشرقية إلى تسوية وافقت بمقتضاها على وجود بعض الصور والتماثيل. وفي الكنائس الرومانية الكاثوليكية تقدس الصور على أنها رموز للأشخاص الذين تمثلهم.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

التحطيم الإسلامي للصور

مصر

The Sphinx profile in 2010, without the nose

المقريزي, writing in the 15th century, attributes the missing nose on the Great Sphinx of Giza to iconoclasm by محمد صائم الدهر، a Sufi Muslim in the mid-1300s. He was reportedly outraged by local Muslims making offerings to the Great Sphinx in the hope of controlling the flood cycle, and he was later executed for vandalism. However, whether this was actually the cause of the missing nose has been debated by historians.[4] Mark Lehner, having performed an archaeological study, concluded that it was broken with instruments at an earlier unknown time between the 3rd and 10th centuries.[5]

تحطيم الأيقونات في الهند

أثناء الفتح الإسلامي للسند

Records from the campaign recorded in the Chach Nama record the destruction of temples during the early 8th century when the Umayyad governor of Damascus, al-Hajjaj ibn Yusuf,[6] mobilized an expedition of 6000 cavalry under Muhammad bin Qasim in 712.

Historian Upendra Thakur records the persecution of Hindus and Buddhists:

Muhammad triumphantly marched into the country, conquering Debal, Sehwan, Nerun, Brahmanadabad, Alor and Multan one after the other in quick succession, and in less than a year and a half, the far-flung Hindu kingdom was crushed ... There was a fearful outbreak of religious bigotry in several places and temples were wantonly desecrated. At Debal, the Nairun and Aror temples were demolished and converted into mosques.[7]

تحطيم الأيقونات السياسي

Damnatio memoriae


Other examples

St. Helen's Gate in Cospicua, Malta, which had its marble coat of arms defaced during the French occupation of Malta
Statue of William of Orange formerly located on College Green, in Dublin. Erected in 1701, it was destroyed in 1929—one of several memorials installed during British rule which were destroyed after Ireland became independent.

Other examples of political destruction of images include:

انظر أيضاً

ملاحظات

الهامش

  1. ^ Aston, Margaret (1993), The King's Bedpost: Reformation and Iconography in a Tudor Group Portrait, Cambridge: Cambridge University Press, ISBN 978-0-521-48457-2 .
  2. ^ Loach, Jennifer (1999), Bernard, George; Williams, Penry, eds., Edward VI, New Haven, CT: Yale University Press, p. 187, ISBN 978-0-300-07992-0 
  3. ^ Hearn, Karen (1995), Dynasties: Painting in Tudor and Jacobean England 1530–1630, New York: Rizzoli, pp. 75–76, ISBN 978-0-8478-1940-9, https://archive.org/details/dynastiespaintin00kare 
  4. ^ "What happened to the Sphinx's nose?". Smithsonian Journeys. Smithsonian Institution. December 8, 2009.
  5. ^ Zivie-Coche, Christiane (2004). Sphinx : history of a monument. Ithaca : Cornell University Press. ISBN 9780801489549 – via Internet Archive.
  6. ^ Mirza Kalichbeg Fredunbeg: The Chachnamah, An Ancient History of Sind, Giving the Hindu period down to the Arab Conquest. [1] Archived 2017-10-19 at the Wayback Machine
  7. ^ Sindhi Culture by U. T. Thakkur, Univ. of Bombay Publications, 1959.
  8. ^ Eaton, Richard M. (5 January 2001). "Temple desecration and Indo-Muslim states" (PDF). Frontline. Vol. 17, no. 26. The Hindu Group. p. 73 – via Columbia University, item 16 of the Table {{cite magazine}}: External link in |issue= (help)CS1 maint: postscript (link)
  9. ^ Gopal, Ram (1994). Hindu culture during and after Muslim rule: survival and subsequent challenges. M.D. Publications Pvt. Ltd. p. 148. ISBN 81-85880-26-3.
  10. ^ Jaffrelot, Christophe (1996). The Hindu nationalist movement and Indian politics: 1925 to the 1990s. C. Hurst & Co. Publishers. p. 84. ISBN 1-85065-170-1.
  11. ^ أ ب Eaton, Richard M. (1 September 2000). "Temple Desecration and Indo-Muslim States". Journal of Islamic Studies. Oxford University Press. 11 (3): 283–319. doi:10.1093/jis/11.3.283. ISSN 0955-2340.
  12. ^ Bradnock, Robert; Bradnock, Roma (2000). India Handbook. McGraw-Hill. p. 959. ISBN 978-0-658-01151-1.
  13. ^ Ellul, Michael (1982). "Art and Architecture in Malta in the Early Nineteenth Century" (PDF). Melitensia Historica. pp. 4–5. Archived from the original (PDF) on 11 October 2016.
  14. ^ Westcott, Kathryn (18 January 2013). "Letter boxes: The red heart of the British streetscape". BBC. Archived from the original on 26 November 2016.
  15. ^ Bonello, Giovanni (14 January 2018). "Mysteries of the Main Guard inscription". Times of Malta. Archived from the original on 14 January 2018.
  16. ^ "La Grande-Place de Bruxelles" (in الفرنسية). bruNET. May 17, 2007. Retrieved October 9, 2009.
  17. ^ Avrich, Paul (1980). "The Martyrdom of Ferrer". The Modern School Movement: Anarchism and Education in the United States. Princeton: Princeton University Press. pp. 3–33. ISBN 978-0-691-04669-3. OCLC 489692159, p. 33.
  18. ^ Goldstone, Nancy Bazelon; Goldstone, Lawrence (2003). Out of the Flames: The Remarkable Story of a Fearless Scholar, a Fatal Heresy, and One of the Rarest Books in the World. New York: Broadway. pp. 313–316. ISBN 978-0-7679-0837-5.
  19. ^ Göttke, Florian. Toppled. Rotterdam: Post Editions, 2010.
  20. ^ Meintjies, Ilze-Marie (16 February 2016). "Protesting UCT Students Burn Historic Paintings, Refuse To Leave". Eyewitness News.
  21. ^ "Zlatan Ibrahimovic statue: Vandals try to saw through feet". BBC Sport. 12 December 2019. Retrieved 23 December 2019 – via BBC News.
  22. ^ Daniels, Tim. "Zlatan Ibrahimovic's Malmo Statue Set on Fire After Becoming Hammarby Part Owner". Bleacher Report. Retrieved 23 December 2019.
  23. ^ Erberth, Nellie (December 22, 2019). "Zlatans staty vandaliserad igen – näsan avsågad". SVT Nyheter – via www.svt.se.
  24. ^ Wikén, Johan; Erberth, Nellie (January 5, 2020). "Zlatanstatyn vandaliserad igen – avsågad vid fötterna". SVT Nyheter – via www.svt.se.
  25. ^ Schneider, Gregory S.; Vozzella, Laura (2021-09-08). "Robert E. Lee statue is removed in Richmond, ex-capital of Confederacy, after months of protests and legal resistance". Washington Post. Retrieved 2021-09-08.


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

وصلات خارجية

Wikiquote-logo.svg اقرأ اقتباسات ذات علاقة بمحطم الأيقونات، في معرفة الاقتباس.

قالب:Heresies condemned by the Catholic Church

الكلمات الدالة: