فيليسيان روپس

فيليسيان روپس
Félicien Rops
Félicien Rops.jpg
تفاصيل من لوحة أعضاء
الجمعية الحرة للفنون الجميلة

رسم إدمون لامبريش
وُلِدَ(1833-07-07)7 يوليو 1833
نامور، بلجيكا
توفي23 أغسطس 1898(1898-08-23) (aged 65)
الجنسيةبلجيكي
اللقبالطباعة الفنية، النقش الغائر، التخطيط، الرسم
العمل البارز
Pornocrates Les Sataniques Les Diaboliques
الحركةالرمزية، حركة الخلاعة، نهاية القرن

فيليسيان ڤيكتور جوزيف روپس (و. 7 يوليو 1833 - ت. 23 أغسطس 1898)، هو فنان بلجيكي ارتبط بالرمزية وحركة نهاية القرن الپاريسية. وهو رسام، خطاط، رسام كاريكاتير وطباع غزير الإنتاج ومبتكر وخاصة في النقش الغائر (التنميش والأكواتنت). على الرغم من أنه لم يكن معروفاً جيداً للعامة، إلا أن روپس كان يحظى باحترام كبير من قبل أقرانه وتبعه الناشرون والمؤلفون والشعراء في عصره واحتفوا به كرسام، وقد قام بعمل الصفحات الأولى والرسوم التوضيحية لجول باربي دورڤيلي، شارل بودلير، شارل ده كوستر، تيوفيل گوتييه، جوريس-كارل ويسمانس، ستيفان مالارميه، جوسفين پيلادان، پول ڤرلان، ڤولتير، وكثيرين غيرهم. يشتهراليوم بمطبوعاته ورسوماته التي توضح الأدب المثير والغامض في تلك الفترة، على الرغم من أنه أنتج أيضاً لوحات زيتية بما في ذلك المناظر الطبيعية والمناظر البحرية ولوحات الأنواع العرضية. يُعرف روپس بكونه رائداً في القصص المصورة البلجيكية.[1][2][3][4]

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

سيرته

علاقته بشارل بودلير (1862–1867)

Baudelaire wrote the following tribute to Rops:[4]

Use all your eloquence..../ To say how much I like / That bizarre Mr. Rops / Who may not be a Rome First Prize / But whose talent is as great / As the pyramids of Cheops.

A Self-Portrait in crayon and ink from the 1860s (detail)

Rops created the frontispiece for Baudelaire's Les Épaves (The Wreckage) and a selection of poems from Les Fleurs du mal (The Flowers of Evil) that had been censored in France, and were therefore published in Belgium. Rops first met Baudelaire's publisher Auguste Poulet-Malassis in 1862 and was later introduced to Charles Baudelaire towards the end of the poet's life. A friendship developed and Baudelaire visited the Rops family at Thozée Castle on many occasions and they traveled together on at least one occasion. In a letter (25 August 1886) discussing Baudelaire's writing, Rops wrote: "I lived with Baudelaire for two years. and often served him as a secretary, I never once saw him consult a dictionary. He didn't have any, and didn't want to have any...saying 'A man who looks up a word in a dictionary is like a conscript who, upon receiving the order to fire, looks for a cartridge in his pouch.'"[5] In a letter to Edouard Manet (11 May 1865) Baudelaire wrote, "Rops is the only true artist (in the sense in which I, and perhaps I alone, understand the word artist), that I have found in Belgium."[6] By 1866 Baudelaire and Poulet-Malassis were both in Belgium, in self-imposed exile evading creditors. Baudelaire stated that Rops and Poulet-Malassis were the only persons who "lightened [his] sadness in Belgium".[7]

أعماله اللاحقة في پاريس (1871–1898)

J-K. Huysmans identified "Mlle. Duluc" as the model in this etching.

الفن

فن فيليسيان روپس

Pornocrates (1878) watercolor, gouache, and pastel (75 x 48 cm.) Musée Félicien Rops, Namur, Belgium


According to H. R. Blakeley, "scholarship about Rops disproportionately fixates on the erotic aspects of his art, reductively classifying him as perversely misogynistic instead of investigating the complexities of his relationships with and attitudes about women."[8]


الرسم والتخطيط

المعرض 1: لوحات ومخططات

المعرض 2: مطبوعات ورسومات كتب


المعرض 3: الرسوم الشيطانية


المعرض 4:الرسوم الغريبة

المعرض 5: الكرتون والكريكاتير

المصادر

  1. ^ Robert L. Delevoy (1978) Symbolists and Symbolism. Skira/Rizzoli International Publications, Inc., New York, 247 pp.
  2. ^ Jean Cassou (1979) The Concise Encyclopedia of Symbolism. Chartwell Books, Inc., Secaucus, New Jersey, 292 pp.
  3. ^ Lambiek Comiclopedia: Félicien Rops. Entry by Kjell Knudde. https://www.lambiek.net/artists/r/rops_felicien.htm
  4. ^ أ ب Patrick Bade (2003) Félicien Rops. Parkstone Press Ltd, New York, 95 pp.
  5. ^ Claude Pichois (1989) Baudelaire. Hamish Hamilton Ltd. (The Penguin Group, London ). ISBN 0241 124581
  6. ^ Lois Boe Hyslop and Francis E. Hyslop, Jr. (1957) Baudelaire: A Self-Portrait. Oxford University Press, London.
  7. ^ Félicien Rops, Baudelaire and skeleton passions. British Library, European Studies Blog, 27 October 2014. Accessed 12 September 2019 https://blogs.bl.uk/european/2014/10/f%C3%A9licien-rops-baudelaire-and-skeleton-passions.html
  8. ^ خطأ استشهاد: وسم <ref> غير صحيح؛ لا نص تم توفيره للمراجع المسماة Blakeley (2015)


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

قراءات إضافية

  • P. & V. Berko, "Dictionary of Belgian painters born between 1750 & 1875", Knokke 1981, p. 565–566.
  • P. & V. Berko, "19th Century European Virtuoso Painters", Knokke 2011, p. 513, illustrations p. 145.

وصلات خارجية


[[تصنيف:مواليد 1833]