كيم ويكي

(تم التحويل من ChemWiki)
شعار الموقع

كيم ويكي ChemWiki مشروع يستخدم اداة الكتابة التشاركية الويكي لأجل تعليم الكيمياء. يهدف هذا المشروع الى توفير البيئة للتعاون على تأليف كتب ذات اتاحة مفتوحة لتحل محل الكتب التقليدية أو تلحق بالكتب الورقية. يتم تأليف هذه الكتب عن طريق تعاون الطلاب و الاساتذة. ومشاهدة محتويات هذه الكتاب مفتوحة للجميع بينما يتطلب الحصول على حساب من أجل تعديل الوحدات.


قام الأستاذ الجامعي دلمار لارسن بانشاء كيم ويكي و هو الان يدير فريق التطور في قسم الكيمياء فيجامعة كاليفورنيا في ديفيس.

تم تصميم كيم ويكي للحفاظ على جميع الوحدات (الوحدات هي صفحات من معلومات الكيمياء) في الفروع الأساسية، في حين أن Wikitexts تحتوي على معلومات لتنظيم الصفوف الدراسية كما هو متعارف عليه لتصميم الصفوف الدراسية ومساعدة المعلمين أو المدارس.

يطلب من الراغبين في المشاركة مراسلة الدكتور لارسن مباشرة للحصول على تفاصيل.

يعد الموقع بتنقيح المعلومات الواردة في كيم ويكي باستمرار. و يطلب اعتبار المعلومات الوادرة في الوحدات التي ميزت عناوينها بخلفية ملونة على أنها محتملة الخطأ. أما الوحدات التي ميزت عناوينها بخلفية رمادية فهي خضعت للتنقيح.

This consists of several “Topics” (chapters) of broadly defined areas each separated into multiple “Modules” (sections) containing well-defined concepts to be learned.
Each Module can be independently and separately written to enable the multiplexed construction of the ChemWiki by many ”student-authors” working in parallel, thus significantly accelerating its development.
This modular approach provides the flexibility for instructors to organize the class material to suit their unique teaching style or established departmental curricula.
By formulating the Modules at diverse levels of difficulty, advanced students can receive the suitably complex material needed to maintain stimulation while providing the core information to the less scientifically-oriented students. The collaborative authorship underlying the success of Wikipedia provides students with the opportunity to review, change and comment on the material and its presentation. Since the ChemWiki is hyperlinked and can connect a wide range of content at varying levels of difficulty, it will allow for the simultaneous instruction of students with diverse backgrounds at a range of levels.